21 972 läst · 59 svar
22k läst
59 svar
Någon har tagit krediter i mitt namn
uc har min mail och mitt mobilnummer skickas ut till mig när någon gör en kreditkoll på mig. men detta är ju efter jag blev utsatt för bedragare, men tror man kan registrera sig annars också.Nyfniken skrev:
Nej, det va en sån där digital brevlåda som man kan ansluta sig till så man får ebrev från diverse kreditupplysningsfirmor, myndigheter å lite sånt där. Så det var inte direkt från firman.Nyfniken skrev:
Du menar www.brevo.se ? Det är en bra tjänst._coffe_ skrev:
Jag tycker också det är en riktigt bra tjänst. Istället för att det skulle ta en vecka-fjorton dagar innan papprena från kreditupplysningen dimper ner i brevlådan så tog de bara några timmar från de den blev gjord i affären tills jag blev meddelad om det.Himmapularen skrev:
Hade det gått en vecka eller två istället för två dagar så vet man ju aldrig hur det hade slutat.
Har du lust att utveckla lite kring den försäkringen. Hur skyddar den? Vad får man hjälp med? osv...AnneFi skrev:
Jahopp, nu cirkulerar det iphone 5 på blocket med tillhörande garantier uttagna i mitt namn. Kul när det börjar ringa folk som undrar varför deras telefoner några timmar efter igångsättning blir spärrade.
Roligt.
Roligt.
Vi kanske skall hjälpas åt att bevaka blocket & tradera åt dig. Det viktigaste är att fråga säljaren om telefonens IMEI nummer och be att få återkomma. Ringer man 11414 så kan polisen hjälpa till med att kolla om det aktuella IMEI nummret är inblandat i något polisärende.
Mest bara så att ni inte går å köper någon ny telefon som sagt. Ihpone 5, knutna till tre och telia, 2 på varje ställe. Killen som ringde mig idag och var lite sur hade sin knuten till tre den han hade köpt. Runt 4000:- tar dom. Garantier finns och är från 2013-03-11 på bägge ställena och står i mitt namn.
Köp dom inte, är mitt råd
Köp dom inte, är mitt råd
Jag tycker du ska försöka ta det lugnt och inte oroa dig så mycket. Du har inte gjort något fel och det som har hänt, det har hänt._coffe_ skrev:
Du har spärrat det du kan och för övrigt tycker jag inte du behöver göra ett smack mer än att bestrida eventuella fakturor o.dyl. som dimper ner i brevlådan och kanske hålla lite extra koll på bankkonton mm.
Om någon blir lurad att köpa en "stulen" mobiltelefon är det faktiskt dennes problem och inte ditt. Naturligtvis kan du kortfattat och sakligt förklara för den som eventuellt ringer vad som hänt men mer än så skulle jag inte göra.
Jag är alltid lugnAlfredo skrev:Jag tycker du ska försöka ta det lugnt och inte oroa dig så mycket. Du har inte gjort något fel och det som har hänt, det har hänt.
Du har spärrat det du kan och för övrigt tycker jag inte du behöver göra ett smack mer än att bestrida eventuella fakturor o.dyl. som dimper ner i brevlådan och kanske hålla lite extra koll på bankkonton mm.
Om någon blir lurad att köpa en "stulen" mobiltelefon är det faktiskt dennes problem och inte ditt. Naturligtvis kan du kortfattat och sakligt förklara för den som eventuellt ringer vad som hänt men mer än så skulle jag inte göra.
Nädå, det är inte så mycket mer jag kan göra åt det just nu mer än att förklara situationen för folk som ringer å hjälpa till med det jag kan.
Tycker mest bara hela situationen är obehaglig i sig. Men det är förståeligt.
Ja, högst sannolikt. Han som köpte skulle anmäla och tipsa polisen. Så vem vet, kanske får fast han/dom. För min del kan det inte hända så mycket mer, men det hade ju varit jäkligt skönt om man kunde förhindra att det händer för fler.lorens skrev: