21 971 läst · 59 svar
22k läst
59 svar
Någon har tagit krediter i mitt namn
Ja det beror ju lite på vad man avser med "alla ens personuppgifter". Väldigt mycket är dock offentligt som exempelvis personnummer, adress, civilstånd, eventuella barns personuppgifter mm.mm._coffe_ skrev:
Och ja det är mycket enkelt att få tag i dessa uppgifter. Enklast är nog bara att ringa skatteverket och fråga.
Reglerna kring offentlighet finns framförallt i en av våra grundlagar, tryckfrihetsförordningen, där 2 kap 1 § stipulerar:
Som en liten utvikning kan nämnas att samma lag 2 kap 14 § st 3 vidare säger:
Detta innebär med andra ord att man i normalfallet har en fullständig rätt att vara anonym när man exempelvis undrar över någons personnummer och att myndigheten i fråga uttryckligen är förbjuden att "efterforska" vem frågeställaren är eller varför han ställer frågan.
Ja jäklar. Vilken soppa. Ringde till UC och spärrade mitt personnummer och fick av ren slump reda på att dom varit i en annan telebutik samma dag som den andra samt tagit ett ikea-kort på 40.000 dagen innan och utnyttjat de till max. Fy fan.
Vart börjar man liksom? Jag är spärrad nu hos bisnode, sergel och uc samt att allt är polisanmält. Men hur får man reda på om dom har tagit något mer nån annanstans?
Vart börjar man liksom? Jag är spärrad nu hos bisnode, sergel och uc samt att allt är polisanmält. Men hur får man reda på om dom har tagit något mer nån annanstans?
Googla på "identitetsstöld", så hittar du mycket info och råd.
http://www.google.se/search?hl=sv&b...&sa=X&ei=uEdAUf-pFaSE4ATCnYHQDg&ved=0CCEQBSgA
http://www.google.se/search?hl=sv&b...&sa=X&ei=uEdAUf-pFaSE4ATCnYHQDg&ved=0CCEQBSgA
hur kunde dom få telefoner med bara ditt personnummer måste ju haft leg och dom registeras hos butiken. det va så jag fick reda på vilken som hämtade ut paket i mitt namn_coffe_ skrev:Ja jäklar. Vilken soppa. Ringde till UC och spärrade mitt personnummer och fick av ren slump reda på att dom varit i en annan telebutik samma dag som den andra samt tagit ett ikea-kort på 40.000 dagen innan och utnyttjat de till max. Fy fan.
Jo, dom har tillverkat ett schysst falskleg. I den ena butiken påpekade även chefen att just den säljaren är alltid nogrann och har jobbat där länge. Så det måste vara en bra förfalskningsventable skrev:
kan ju vara en affärside att starta ett bolag som spärrar personer hos alla kreditbolag.
verkar ju finnas ett behov av snabb hitta en lista där man kan spärra sig själv såg att den var påbörjad kaske kan vara en bra ide att dom som vet fler bolag lägger till så att om nån mer råkar ut för det kan börja ringa efter den listan
verkar ju finnas ett behov av snabb hitta en lista där man kan spärra sig själv såg att den var påbörjad kaske kan vara en bra ide att dom som vet fler bolag lägger till så att om nån mer råkar ut för det kan börja ringa efter den listan
Märkligt att det inte finns. Läste på lite om detta för ett tag sedan och skaffade självbevakning, mer kan man väl inte direkt göra i förebyggande syfte. http://www.ratsit.se/Content/SelfMonitoring.aspxikeo skrev:kan ju vara en affärside att starta ett bolag som spärrar personer hos alla kreditbolag.
Fy, det där verkar vara något av en mardröm ... Det finns väl ett tjugotal kreditupplysningsföretag i Sverige, jag tror att man måste spärra sitt personnummer hos alla. Kanske måste man även spärra sig hos alla banker för att förhindra att bedragarna fixar kreditkort?
Jag har ringt dom största i vart fall. Flera av dom samarbetar visst med varandra, så tar man på ett ställe sprider dom de till varandra. Det finns en lista hos datainspektionen på alla godkända kreditupplysningsbolag i Sverige. Den utgick jag lite ifrån samt tips jag fick från dom olika bolagen. Men som sagt, man behövr själv ringa runt till i princip alla och spärra hos var och en. Så en firma som gör det åt en är helt klart en bra affärside
Ja, det är fan helt galet att någon kan göra så här mot en. Men enligt dom flesta jag pratat med blir det allt mer vanligt vilket är tragiskt. En översyn av lagarna skulle behövas eller ett säkrare system för identifiering.
Ja, det är fan helt galet att någon kan göra så här mot en. Men enligt dom flesta jag pratat med blir det allt mer vanligt vilket är tragiskt. En översyn av lagarna skulle behövas eller ett säkrare system för identifiering.