A AndreasBe skrev:
Ja, precis! Vad är det som behövs? En dosa och ngn form av kopplingsplint samt en kortare fiberkabel (patchkabel)?
Japp. man tar en kort patch på en meter eller så mellan dosa och konverter/switch

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Vill bara uppdatera tråden med utfallet. Jag bestämde mig för att välja fiber och till stor del köra på den utrustning som @Mats föreslog. Det blev dock ingen fiberswitch då den mest prisvärda inte fanns i lager. Jag får fixa den delen i ett nästa steg.

Hur som helst, jag grävde ett ca 30 cm djupt dike över gårdsplan och la ner ett grönt markskyddsrör som fibern fick löpa i. Det var ca 50 m handgrävning som gällde och det är ju som vanligt väldigt stärkande att gräva för hand... Håltagningen i väggen till boningshuset gick utan missöden och jag la in ett VP-rör där. I boningshuset och i garaget lät jag fibern terminera i kopplingsdosor och fram till fiberkonvertern använde jag 1 m patchfiberkablar. Jag velade mellan att köpa fibern i längden 75 eller 100 m men valde till slut den längre och det var nog tur ändå. Nu kunde jag dra fibern till den optimala platsen i garaget utan att behöva tänka på kvarvarande längd. Det mest kluriga i hela installationen var just att hantera fibern i hela dess längd. Jag gjorde installationen steg för steg med start från boningshuset - genom väggen - vidare till en flexslang - ner i markröret - upp i flexslang och i varje steg skulle fibern matas igenom. Jag lyckades tvinna fibern och fastän jag försökte tvinna upp den så ville den gärna tvinna sig igen. Jag borde varit noggrannare med att använda en lämplig rulle/vinda för att linda upp fibern på. Det hade varit bra om fibern levererats på en sådan.

Jag var väldigt försiktig när jag drog fibern för att undvika för kraftiga krökningar. Vid ngt tillfälle råkade jag kröka fibern lite väl tight och blev lite orolig. När allt var inkopplat var det grymt spännande att testa om det funkande och väldigt skönt att konstatera att det gjorde det! Så nu är det gamla garaget försett med fast internetåtkomst och nya möjligheter har öppnats! Stort tack till alla som bidragit med input!!

PS. Så här ser resultatet ut f n. Ska bygga in det på ngt sätt i nästa steg.

Installation av fiberinternet med kabelrulle, fiberkonverter, och patchkablar monterade på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
slothy och 2 till
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Hej,
Vill bara uppdatera tråden med utfallet. Jag bestämde mig för att välja fiber och till stor del köra på den utrustning som @Mats föreslog. Det blev dock ingen fiberswitch då den mest prisvärda inte fanns i lager. Jag får fixa den delen i ett nästa steg.
Snyggt och välkommen till fibergänget

• Gilla
AndBygg och 1 till
  • Laddar…
J
Öppet vit eluttagsskarvstycke med blå klämma på ett trägolv.
Skapa konto
Snyggt! Behöver du eller någon annan skarva i framtiden så har jag några skarvar med skarvstycke liggande hemma. Bra när man inte vill sätta upp ett helt uttag.

• Skarvstycke för elledningar på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
[bild] Snyggt! Behöver du eller någon annan skarva i framtiden så har jag några skarvar med skarvstycke liggande hemma. Bra när man inte vill sätta upp ett helt uttag.
Det var en trevlig variant.
Fiber går ju att få tag i lätt. Konverterare är också enkla. Bra och billiga skarv/övergångsboxar är nog faktiskt det svåraste

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
M Mats skrev:
Det var en trevlig variant.
Fiber går ju att få tag i lätt. Konverterare är också enkla. Bra och billiga skarv/övergångsboxar är nog faktiskt det svåraste
Märkte det när jag skulle få fiber hemma. Gick inte hitta mycket alls. Ville inte ha mediaomvandlaren i hallen på min BRF så fick beställa 10 sådana från Ali express som minimum. Tänkte i värsta fall skruva bort den efter installation och flytta. Sedan lyckades jag ändå övertala installatören att avsluta med ett fiberuttag innanför dörren ändå så dom behövdes aldrig haha.

J Jocke Best skrev:
[bild] Snyggt! Behöver du eller någon annan skarva i framtiden så har jag några skarvar med skarvstycke liggande hemma. Bra när man inte vill sätta upp ett helt uttag.
Vet du vad de kallas, eller var de går att införskaffa?

M Mats skrev:
ta 20 eller 25 mm rör inomhus så blir det enklare ;)
ett 50 mm kabelskyddsrör/slang skulle jag lägga mellan byggnaderna oavsett kabeltyp för att ha nått bra att dra i

För att bygga länken mellan huset och magasinet så borde detta funka:
en 50 meters fiber Elfcam® - Armerad Fiberoptiska Kablar för Utomhus och Inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 Multimode Duplex 50/125 um Svart (50M) 646:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i huset 221:-
en switch med fiberplats i magasinet MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela [länk] 295:-
under 1700:- om jag räknade rätt

För att bygga länken mellan magasin och garage så finns det många alternativ.
Snikvarianten är ju att ta risken med en tp kabel.
Med fiber så behövs samma saker som ovan fast med en kortare kabel tex Elfcam® - fiberoptisk kabel i härdat stål för utomhus och inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 multimode Duplex 50/125um svart (10M) 238:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i magasinet 221:-
en switch med fiberplats i garaget MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela [länk] 295:-
under 1300 (tror jag)
Hej!

Behöver lite mer hjälp tror jag. Är inte detta en bättre Switch än den du länkade till (den har 4 POE-portar jmf med 1). Men hur kommer det sig att den är billigare? Har den några nackdelar jmf med den du länkade till? MikroTik RouterBOARD RB260GSP - switch - 6 portar | I lager | Billig (proshop.se)

//A

A AndreasBe skrev:
Hej!

Behöver lite mer hjälp tror jag. Är inte detta en bättre Switch än den du länkade till (den har 4 POE-portar jmf med 1). Men hur kommer det sig att den är billigare? Har den några nackdelar jmf med den du länkade till? MikroTik RouterBOARD RB260GSP - switch - 6 portar | I lager | Billig (proshop.se)

//A
Ser så ut. Om det är relevant så kolla att den är fläktlös. Priser är väldigt styrda av tillgång och efterfrågan och iom komponentbrister så kan vissa priser bli konstiga. Jag tror den jag länkade till låg under 500 i våras. Jag har inte detaljkollat alla specar men jag tror att det är samma switch men med mer POE på den du hittade

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.