Nu har du ju bestämt dig, men ett alternativ…

ubiquintos radiolänkar är grymma, har kört från huvudbyggnaden till tre satelliter (andra hus) i 10 år och funkar hur bra som helst.
En poe antenn riktad mot mottagaren behövs, och en på mottagande hus. Sen funkar det som en fast kabel.

Fiber är ju kanon, men är det svårt att gräva är detta ett alternativ

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Hej!
Nu är det snart dags att beställa och genomföra fiberjobbet. En fundering dock: fibern kommer komma upp ur marken från det markskyddsrör jag gräver ner. Den ska upp längs husets sockel/grund och ca 1 m upp vinklas in i huset i en 90-gradersböj. Hur gör jag det snyggast? Jag skulle vilja ha ett snyggt skydd i metall tänker jag. Några tips?
M Mats skrev:
ta 20 eller 25 mm rör inomhus så blir det enklare ;)
ett 50 mm kabelskyddsrör/slang skulle jag lägga mellan byggnaderna oavsett kabeltyp för att ha nått bra att dra i

För att bygga länken mellan huset och magasinet så borde detta funka:
en 50 meters fiber Elfcam® - Armerad Fiberoptiska Kablar för Utomhus och Inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 Multimode Duplex 50/125 um Svart (50M) 646:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i huset 221:-
en switch med fiberplats i magasinet MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela [länk] 295:-
under 1700:- om jag räknade rätt

För att bygga länken mellan magasin och garage så finns det många alternativ.
Snikvarianten är ju att ta risken med en tp kabel.
Med fiber så behövs samma saker som ovan fast med en kortare kabel tex Elfcam® - fiberoptisk kabel i härdat stål för utomhus och inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 multimode Duplex 50/125um svart (10M) 238:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i magasinet 221:-
en switch med fiberplats i garaget MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
under 1300 (tror jag)

När min fiber installerades genom betongväggen borrade dom ett hål som lutade typ 45 grader neråt innifrån och ut, inga 90-gradersvinklar.
Ser ut så här på utsidan:

Fiber installationsrör utstickande ur betongvägg i cirka 45 graders vinkel fastsatt med fyra skruvar.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag borrade för fibern själv för att få den precist där jag ville ha in den, 90grader, ingen kommentar från installatören, metallrör som på bilden ovan dock är böjen av plast.

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Hej!
Nu är det snart dags att beställa och genomföra fiberjobbet. En fundering dock: fibern kommer komma upp ur marken från det markskyddsrör jag gräver ner. Den ska upp längs husets sockel/grund och ca 1 m upp vinklas in i huset i en 90-gradersböj. Hur gör jag det snyggast? Jag skulle vilja ha ett snyggt skydd i metall tänker jag. Några tips?
Jag gjorde det simpelt. En bit vp rör genom väggen. Gör inte böjen exakt 90 grader utan låt det luta något utåt. Skulle det av något skäl komma dit fukt/vatten så rinner det ut. utanpå väggen satte jag vanligt kabelskydd

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Hej Mats!
Har jag fattat det rätt: Från min 4G-router i huset drar jag en nätverkskabel till den fiberkonverterare du länkat till. I den sätter jag sedan 1 fibermodul och sedan (den i mitt fall 50 m långa) fibern. Men hur ska det se ut i andra änden? Jag skulle vilja säga att fibern ska gå in i en fibermodul som i sin tur sitter i en fiberkonverterare och därifrån med en nätverkskabel till en vanlig switch. Men du har rekommenderat en switch med fiberplats. Vilken funktion har denna?

Kanske en dum fråga men ska fibermodulen bara pluggas in i fiberkonverteraren? Då sticker den väl ut några centimeter och blir det inte ett väldigt fult montage?

Tack igen!

M Mats skrev:
ta 20 eller 25 mm rör inomhus så blir det enklare ;)
ett 50 mm kabelskyddsrör/slang skulle jag lägga mellan byggnaderna oavsett kabeltyp för att ha nått bra att dra i

För att bygga länken mellan huset och magasinet så borde detta funka:
en 50 meters fiber Elfcam® - Armerad Fiberoptiska Kablar för Utomhus och Inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 Multimode Duplex 50/125 um Svart (50M) 646:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i huset 221:-
en switch med fiberplats i magasinet MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
under 1700:- om jag räknade rätt

För att bygga länken mellan magasin och garage så finns det många alternativ.
Snikvarianten är ju att ta risken med en tp kabel.
Med fiber så behövs samma saker som ovan fast med en kortare kabel tex Elfcam® - fiberoptisk kabel i härdat stål för utomhus och inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 multimode Duplex 50/125um svart (10M) 238:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i magasinet 221:-
en switch med fiberplats i garaget MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
under 1300 (tror jag)

Ska du bara ha en pryl ansluten till fibern behöver du ingen switch.
Kompletterar med en skiss i gult med ett alternativ i grönt.
Alternativet i grönt visar fiber terminerad med separat konverter och switch. Behöver du inte switchen utelämna den bara och ansluter din kameras ethernetanslutning direkt till konverteraren.

Handritad skiss som visar en fiberanslutningsuppställning med och utan switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Tack! Så switchen med fiberplats fungerar också en konverterare. Då är jag med! Tack!
blackarrow blackarrow skrev:
Ska du bara ha en pryl ansluten till fibern behöver du ingen switch.
Kompletterar med en skiss i gult med ett alternativ i grönt.
Alternativet i grönt visar fiber terminerad med separat konverter och switch. Behöver du inte switchen utelämna den bara och ansluter din kameras ethernetanslutning direkt till konverteraren.

[bild]

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Tack! Så switchen med fiberplats fungerar också en konverterare. Då är jag med! Tack!
Japp, konverteraren är så att säga inbyggd i switchen, Det bli bara en pryl mindre om man behöver mer än ett nätverksuttag

Ok, tack. Det var en väldigt billig (prisvärd?) switch du länkade till men nu var det lång leveranstid såg jag. Försökte hitta NGT motsvarande men hittade inget som var i närheten av det priset.

M Mats skrev:
Japp, konverteraren är så att säga inbyggd i switchen, Det bli bara en pryl mindre om man behöver mer än ett nätverksuttag

Ja, priset för en vanlig switch plus konverterare hamnar ofta över

Kanske sista frågan: Några tips på en snygg och funktionell installation? Fibern kommer in genom väggen och den borde väl dras till någon dosa för dragavlastning tänker jag. Åtminstone inne i huset så att det blir funktionellt och ser ordnat och ut. I magasinet kan jag leva med att kvarvarande längd av fibern rullas upp och leds in i fiberkonverterare (eller fiberswitch om jag nu väljer det spåret).
M Mats skrev:
Ja, priset för en vanlig switch plus konverterare hamnar ofta över

A AndreasBe skrev:
Kanske sista frågan: Några tips på en snygg och funktionell installation? Fibern kommer in genom väggen och den borde väl dras till någon dosa för dragavlastning tänker jag. Åtminstone inne i huset så att det blir funktionellt och ser ordnat och ut. I magasinet kan jag leva med att kvarvarande längd av fibern rullas upp och leds in i fiberkonverterare (eller fiberswitch om jag nu väljer det spåret).
Du menar något i stil med
364453-414963177e5fbb177cb4852e407a638a.jpg

Man behöver då ett skarvstycke för fibern (olika för single/multimode så det beror på vilken fiber man valde). Finns hos tex direktronik (Skarv och konverteringsdon - Direktronik AB lc-lc,upc, multimode), jag tror jag köpte mina på Ebay. Dosan tror jag är Biltema

Edit: hittade en färdig dosa hos Direktronik Väggbox dubbeluttag - Direktronik AB (den plus rätt skarvstycken borde vara en bra lösning men kola det med direktronik före beställning )

Redigerat:
Ja, precis! Vad är det som behövs? En dosa och ngn form av kopplingsplint samt en kortare fiberkabel (patchkabel)?
M Mats skrev:
Du menar något i stil med [bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.