Det är mycket vanligt att telefonledningen har gått genom mätarskåpet, i lite nyare skåp sitter det tom ett avskiljt utrymme avsett för tele. Så det är mycket troligt att ditt rör landar i någon teledosa, troligen den som sitter närmast.
 
S
E elmont skrev:
Det är mycket vanligt att telefonledningen har gått genom mätarskåpet, i lite nyare skåp sitter det tom ett avskiljt utrymme avsett för tele. Så det är mycket troligt att ditt rör landar i någon teledosa, troligen den som sitter närmast.
Telefonledningen går direkt till första uttaget i huset, ej via något elskåp.

Så seriekopplat:
Teleledning -> Första telejacket #1 -> #2 -> #3 -> #4 -> #5

Det är i det sista telejacket (#5) som det finns ett ledigt VP-rör som går någonstans. Jag funderar på om det röret kan gå till elskåpet? Behöver en smidigare och längre dragfjäder för att kunna testa, men kan det vara rimligt att anta att det går till elskåpet?

Eller kan man ha slängt dit ett tomt VP-rör helt i onödan för att man hade ett över? Eller kan det gå till proppskåpet?

Synd att det inte finns några vettiga ritningar över detta :seenoevil:
 
Genom att en "spelar trumpet", blåser, visslar och en går inomhus och lyssnar brukar man hitta rörets slutdestination. Är huset lite äldre kan det även vara till någon typ av "rundstyrning" av tex VVB så att den bara gick när det var överskott och lågpris på el. Att trycka i en fjäder över 15 meter kan vara lite trixigt om det fins lite böjar på vägen.
 
S Sp1nd3l skrev:
Telefonledningen går direkt till första uttaget i huset, ej via något elskåp.

Så seriekopplat:
Teleledning -> Första telejacket #1 -> #2 -> #3 -> #4 -> #5

Det är i det sista telejacket (#5) som det finns ett ledigt VP-rör som går någonstans. Jag funderar på om det röret kan gå till elskåpet? Behöver en smidigare och längre dragfjäder för att kunna testa, men kan det vara rimligt att anta att det går till elskåpet?

Eller kan man ha slängt dit ett tomt VP-rör helt i onödan för att man hade ett över? Eller kan det gå till proppskåpet?

Synd att det inte finns några vettiga ritningar över detta :seenoevil:
Om man ska göra en enkel rangordning av var röret på din bild hamnar kan vi nog stryka rele. Som elmont skriver var det en variant men då oftast med skåp avsedda för det och en tillsatslåda i plåt under mätarens skiva. Och du verkar ha den andra kanske vanligare typen med inkommande tele till en lämplig dosa i serien uttag.

Som andra vanliga möjliga är det som visades tidigare mot utrymmet med VVB. Och på samma tema och kanske vanligast till gruppcentralen dit ändå matningen drogs och ev kontaktor var vettigt placerad oavsett vad den var till för.

Och slutligen fanns på sina håll ideer om fjärravläsning tex vattenmätare och då med rör dit från skåpet.

Som några exempel och sen får du inte bortse från ett helt vanligt rörstopp som hindrar dig. Så spela lite trumpet som omväxling i sökandet.
 
TRJBerg
S Sp1nd3l skrev:
Telefonledningen går direkt till första uttaget i huset, ej via något elskåp.

Så seriekopplat:
Teleledning -> Första telejacket #1 -> #2 -> #3 -> #4 -> #5

Det är i det sista telejacket (#5) som det finns ett ledigt VP-rör som går någonstans. Jag funderar på om det röret kan gå till elskåpet? Behöver en smidigare och längre dragfjäder för att kunna testa, men kan det vara rimligt att anta att det går till elskåpet?

Eller kan man ha slängt dit ett tomt VP-rör helt i onödan för att man hade ett över? Eller kan det gå till proppskåpet?

Synd att det inte finns några vettiga ritningar över detta :seenoevil:
Är jag dum som tänker att går det ett rör från #5 så går det till ett (tänkt?) #6?
 
S
*Pust* Efter många om och men så har jag nu fått ett uttag för HAN på plats.

Fick använda en luftkompressor för att verifiera att VP-röret vid VVB var det som gick ut till elskåpet. Köpte sedan en ny dragfjäder då nylonfjädern på 10 meter räckte inte och stålfjädern på 15 meter fastnade längs vägen.

Nya dragfjädern fastnade givetvis på samma ställe som stålfjädern... Läste tips om att använda dammsugare och fästa bomull på murarsnöre. Fungerade faktiskt över förväntan och kunde till slut dammsuga igenom snöret hela vägen efter lite lirkande. Fäste sedan nya dragfjädern på murarsnöret och fick igenom dragfjädern till slut.

Sedan köpte jag en RJ12 kabel på 15 meter (sträcken var 14,8 m). Gick trögt men fick ändå igenom den till slut.

Då var allt klart? Nej, inte riktigt. När jag hade monterat kontakterna och HAN-porten (RJ12 keystone) så testade jag kabeln med en kabeltestare. Av de 6 små kablarna så fungerade givetvis inte den första. Monterade om keystone uttaget. Då lös givetvis inte 4 kabeln... Försöka igen... 3an lyser inte... Till slut började 6an krångla. RJ12 keystone uttaget som jag köpte från Tyskland verkar vara av lite så där kvalité. Men! Skam den som ger sig och efter att ha tagit ut och pressat in i keystone jacket så lös till slut alla 6 kablar grönt!

Så nu har jag ett färdigmonterat uttag som bara är att koppla in i nya elmätaren när den kommer!
 
  • Väggmonterad nätverksuttag bredvid rör och ventil på en vägg med tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
tommib
Du ska alltså inte sätta din läsare direkt i anslutning till mätaren? Då undrar jag lite över vilket spänningsfall du kommer få och om porten på mätaren orkar driva läsaren. Eller ska du ha extern strömförsörjning?
 
S
tommib tommib skrev:
Du ska alltså inte sätta din läsare direkt i anslutning till mätaren? Då undrar jag lite över vilket spänningsfall du kommer få och om porten på mätaren orkar driva läsaren. Eller ska du ha extern strömförsörjning?
Har en Raspberry Pi som jag kommer använda för det här ändamålet och den har ju redan extern strömförsörjning, så tog aldrig höjd för att mätaren skulle orka driva läsaren.

Men det är en intressant fråga i övrigt. Har läst på några ställen att den rekommenderade maxlängden är 3 meter, men jag har lite svårt att se varför kabeln skulle behöva vara så kort. En RJ12 kabel kan ju lätt vara över 50 meter utan problem.
 
tommib
RJ12 är ju bara själva kontaktdonet, det avgör inte hur lång kabeln kan vara. Jag vet faktiskt inte vad det är för fysisk signalering på HAN-porten men jag tror att det bara är vanlig TTL eftersom man kan koppla det direkt via en transistor till en mikroprocessor. Det kanske är svårt att driva över 15 m med den hastigheten som HAN-porten har (115 kbaud väl?)
 
O
tommib tommib skrev:
RJ12 är ju bara själva kontaktdonet, det avgör inte hur lång kabeln kan vara.
Det verkar variera rätt mycket. Elmätare från Aidon säger max 3 meter:
https://www.skekraft.se/wp-content/...Feature_Description_RJ12_HAN_Interface_EN.pdf

Kamstrup säger max 50 meter i den här:
https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/Kamstrup-HAN-NVE-interface-description_rev_3_1.pdf
men 3 meter i den här:
https://www.vbenergi.se/globalassets/webben/elnat/smarta-elmatare/hankamstrupsverige.pdf

Så det verkar variera lite från mätare till mätre. Mest intressant vore att se vad standarden säger, och vilka signalnivåer det handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.