Det är i stort sett så jag planerar göra, dra en kabel från porten på mätaren och sätta dongeln/RPIn eller vad det blir på andra sidan väggen (i mitt fall inne i ett fristående garage) där det finns både ethernet och hygglig WiFi-täckning. Någon meter kabel bör inte vara några problem för dessa signaler. Gissar jag, har inte fått ny mätare än.
 
S Sp1nd3l skrev:
Ska se om jag kan hitta ritning på hur det är draget. Tror också det var en telekabel en gång i tiden som gick till gamla mätaren.

Alla befintliga teleuttag (och antennuttag) har blivit utbytta mot nätverksuttag. Kastrup Omnia e-meter ska ha en RJ12 port. Med andra ord en telekabel så det kanske är något jag kan få plats i rören som har blivit ersatta med nätverkskabel.
Röret på bilden har troligtvis aldrig använts och bör ha varit tänkt för tex styrning av VVB etc via utrustning som placerats på plattan över mätaren. Du hittar nog andra änden på röret i elcentralen där kontaktor för manöver skulle monteras. Så där kan du troligtvis enkelt få till en dragning av signal eller nätverkskabel.

Och i din ursprungsfråga är det som elmont skrev ett enkelt litet jobb att ordna en kapsling med PSA och uttag att sätta på den övre oanvända plattan. Så du har alla möjligheter att fixa vad du behöver där.
 
S
GK100 GK100 skrev:
Röret på bilden har troligtvis aldrig använts och bör ha varit tänkt för tex styrning av VVB etc via utrustning som placerats på plattan över mätaren. Du hittar nog andra änden på röret i elcentralen där kontaktor för manöver skulle monteras. Så där kan du troligtvis enkelt få till en dragning av signal eller nätverkskabel.

Och i din ursprungsfråga är det som elmont skrev ett enkelt litet jobb att ordna en kapsling med PSA och uttag att sätta på den övre oanvända plattan. Så du har alla möjligheter att fixa vad du behöver där.
Hmm, tror du röret går hit (se bifogad bild)? Bakom typ proppskåpet eller menar du att röret går till VVB?

Ska som sagt se om jag kan hitta någon ritning som kan ge lite ledtrådar. Det vore bästa lösningen, att helt enkelt placera Raspberry Pi där röret kommer in i huset och dra RJ12 kabel från Raspberry till mätaren. Inne i huset fungerar Wifi felfritt med Raspberry Pi.
 
  • Elcentral med säkringar, säkringsautomater, och nödstopp. Väggmonterad i tekniskt utrymme. Informationsskyltar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Någon som för övrigt vet vad detta är för något? Är det kanske något man kan plocka bort? (Kanske har den ett rör till elskåpet?)
 
  • Elektriskt säkerhetsbrytarsystem, trefasomkopplare, industriell säkringsenhet, väggmonterad, strömavbrottssäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sp1nd3l skrev:
Hmm, tror du röret går hit (se bifogad bild)? Bakom typ proppskåpet eller menar du att röret går till VVB?

Ska som sagt se om jag kan hitta någon ritning som kan ge lite ledtrådar. Det vore bästa lösningen, att helt enkelt placera Raspberry Pi där röret kommer in i huset och dra RJ12 kabel från Raspberry till mätaren. Inne i huset fungerar Wifi felfritt med Raspberry Pi.
Det troligaste är att röret slutar bakom proppskåpet på bilden. Det du har bredvid är helt enkelt ett trefasuttag med en brytare och säkringar i lådan och har inget med dina andra funderingar att göra. Är ju inte fel att ha ett sånt uttag ibland så låt det vara kvar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:
Det troligaste är att röret slutar bakom proppskåpet på bilden. Det du har bredvid är helt enkelt ett trefasuttag med en brytare och säkringar i lådan och har inget med dina andra funderingar att göra. Är ju inte fel att ha ett sånt uttag ibland så låt det vara kvar.
Okej, då behöver man bryta strömmen helt för att våga skruva av höljet på proppskåpet? Eller behöver man till och med ta dit en elektriker för att kunna avgöra om VP-röret finns där bakom?
 
S Sp1nd3l skrev:
Okej, då behöver man bryta strömmen helt för att våga skruva av höljet på proppskåpet? Eller behöver man till och med ta dit en elektriker för att kunna avgöra om VP-röret finns där bakom?
Bryt strömmen ute i mätarskåpet så är det ofarligt att kolla hur det ser ut i centralen. Har du en dragfjäder kan du trä i den utifrån och se, lyssna var den hamnar eller blåsa i röret.
 
tommib
Ringledningstrafon ovanför centralen skulle behöva en egen kapsling...
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Vi ska få en ny smart elmätare installerad i huset. Min tanke är att plocka ut datan från elmätaren i realtid med en Raspberry Pi och sedan skicka datan till en server för att kunna visa elförbrukningen i en Grafana dashboard.

Nu till problemet: Elskåpet är på utsidan fasaden och det saknas både ellutag och nätverksuttag för Raspberry Pi. Wifi tror jag inte kommer fungera bra i plåtskåpet och har inte lust att borra eller mecka med externa antenner till Raspberry Pi.

Så i stället är jag inne på att helt enkelt köra nätverk över powerline. Inne i huset har jag ett ledigt nätverksuttag bredvid ett eluttag, så det känns som en smidig lösning. Devolo har dessutom en DIN-lösning gjord för elskåp och ska fungera extra bra med 3 fas. Se här för manual.

Nu till min fråga: På bifogad bild ser ni elskåpet. Detta är ett äldre elskåp, ca 30 år gammalt, med proppar och saknar DIN-skenor.

Givetvis behöver jag hjälp av en elektriker men innan jag blandar in en sådan skulle jag vilja ha lite råd på bästa lösning.

Kanske är det bästa att byta ut allt mot ett modernt elskåp med DIN-skenor? Eller ska man försöka behålla så mycket som möjligt och helt enkelt bara bygga in en DIN-skena där man monterar eluttag och ett nätverksuttag?
Om du har en smart mätare så drivs ju elektroniken o wifi av mätarens evx Hanport så nåt eluttag behövs normalt inte. Däremot så kan du behöva lätta på ramen till dörren så du kan sätta "dongeln" utan för skåpet så du når via wifi till det som skall sammanställa mätvärdena. Om du köper el från exv Tibber så har de ju en mätare för ca 500kr och som pratar med Tibbers app. Och det finns säkert idag flera elleverantörer som har liknande lösningar

S Sp1nd3l skrev:
Vi ska få en ny smart elmätare installerad i huset. Min tanke är att plocka ut datan från elmätaren i realtid med en Raspberry Pi och sedan skicka datan till en server för att kunna visa elförbrukningen i en Grafana dashboard.

Nu till problemet: Elskåpet är på utsidan fasaden och det saknas både ellutag och nätverksuttag för Raspberry Pi. Wifi tror jag inte kommer fungera bra i plåtskåpet och har inte lust att borra eller mecka med externa antenner till Raspberry Pi.

Så i stället är jag inne på att helt enkelt köra nätverk över powerline. Inne i huset har jag ett ledigt nätverksuttag bredvid ett eluttag, så det känns som en smidig lösning. Devolo har dessutom en DIN-lösning gjord för elskåp och ska fungera extra bra med 3 fas. Se här för manual.

Nu till min fråga: På bifogad bild ser ni elskåpet. Detta är ett äldre elskåp, ca 30 år gammalt, med proppar och saknar DIN-skenor.

Givetvis behöver jag hjälp av en elektriker men innan jag blandar in en sådan skulle jag vilja ha lite råd på bästa lösning.

Kanske är det bästa att byta ut allt mot ett modernt elskåp med DIN-skenor? Eller ska man försöka behålla så mycket som möjligt och helt enkelt bara bygga in en DIN-skena där man monterar eluttag och ett nätverksuttag?
A
S Sp1nd3l skrev:
Behöver ström och är Wifi, tror inte det kommer fungera bra i skåpet oavsett.
 
S Sp1nd3l skrev:
Någon som för övrigt vet vad detta är för något? Är det kanske något man kan plocka bort? (Kanske har den ett rör till elskåpet?)
Skruva av locket och kolla/ta en bild. Reagerar lite på omkopplaren. Känns onödigt komplicerat ut för ett uttag…
 
Jag hade också undersökt var det VP-röret tar vägen. Satt i samma sits, fick ny mätare för något år sedan, med P1-port, samt hade ett tomt VP rör i elskåpet. Gjorde anläggningen strömlös och körde in en dragfjäder. Sedan fick sambon lyssna inne i huset var den tog vägen. I vårt fall avslutades röret bakom VVB. Huset är byggt 80, så tanken var nog att VVB skulle kunna styras från mätaren eller liknande.

I mitt fall drog jag ut en kabel med sex ledare, klämde på en RJ12 kontakt och kopplade in. I andra änden sitter en ESP8266 som trycker in datan i Mimir och visualiseras i Grafana.
 
S Sp1nd3l skrev:
Det har jag gjort och det är inte helt supertydligt med dessa adaptrar.

T.ex. står det:
"Fungerar med i stort sett alla elmätare med P1 port på Svenska marknaden (RJ12 interface, dock ej Kamstrup som använder HAN protokollet)"

Det är en Kamstrup OMNIA e-meter vi ska få.
På m.nu's hemsida finns länk till tillverkaren med en lista på supportade elmätare i bland annat Sverge samt lite info, bla om extra strömförsörjning krävs.
Kamstrup Omnipower är med och den behöver ej extra usb strömförsörjning och den har P1 DSMR ver 5.0.

Kamstrup OMNI e-meter har P1 port med version 5, enl spec. ”DSMR v. 5.0.2 P1 (EFS branschrekommendation)” iaf hos Göteborgs Energi.

Ingen listad mätare kräver extra usb matning, så det gäller väl äldre Kamstrup mätare med DSMR version 2.2.
Det kan man tolka som de inte vill stödja dessa eller att det inte är någon efterfrågan, i Sverige.

…Som sagt är jag också ytterst tveksam till att wifin verkligen klarar av att nå fram till routern. Plåt tar ju bort wifistyrkan och den ser inte ut att ha någon vidare signalstyrka från början.

Edit:
Och här har du en stackare som fick problem med wifi (vilket de flesta borde få om det är riktigt isolerat plåtskåp:
[länk]
Jo, det borde vara ett problem att stänga in WiFi’t i ett plåtskåp. Det följer med en 40cm kabel, men den skulle inte räcka ut ur mitt plåtskåp iaf.
 
F
S Sp1nd3l skrev:
Nu till problemet: Elskåpet är på utsidan fasaden och det saknas både ellutag och nätverksuttag för Raspberry Pi. Wifi tror jag inte kommer fungera bra i plåtskåpet och har inte lust att borra eller mecka med externa antenner till Raspberry Pi.

Kan bara bekräfta att wifi till elskåpet suger.
Jag kör den här: https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han

Man hade önskat att det fanns en extern antenn man kunde satt på utsidan av skåpet. Jag fick flytta min AP väldigt nära för att få kontakt.
 
Jag har samma lika som du och kör en wemos d1 mini (en variant på en esp8266) med esphome som mjukvara kopplat mot Home Assistant. Får ström via HAN porten och wifi funkar ypperligt. Hårdvara för under hundralappen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.