Millgram
J JVCL skrev:
Hej,
Har läst tråden med stort intresse då vi också funderar på att bygga takkupa på vårt Nässjöhus från tidigt 80-tal.

Millgram, om ni är nöjda med er arkitekt och konstruktör skulle jag gärna vilja få kontaktuppgifter. Skicka PM om du vill.
Kul! Vi är otroligt nöjda med både ritningarna som togs fram av Mikael hos http://www.abnak.se/ och med byggnadsfirman. Det känns nästan som ett nytt hus. Jag skickar pm med mer info.

Millgram Millgram skrev:
Jag funderar på att skaffa solceller till våren... Funderar lite på om taket klarar även ökad vikt från solceller eller om förstärkningar av taket behöver göras.

Funderar lite på om taket klarar även ökad vikt

Någon som har några tankar kring detta?
Vi funderar oxå på solceller. I bifogade pdfer i tidigare inlägg finns komplett konstruktionsberäkning för taket. Det bör räcka som underlag för en kunnig att svara på frågan. Tror i slutändan det handlar om i vilken snözon man bor i. (Alt okej ändå eftersom snö troligtvis glider av solcellerna).

En annan fråga jag har till er nässjönorrlandsboende är hur vindkänsliga ni upplever era hus. I skrivande stund blåser det 7 - 14 m/s och på övervåningen knakar det en hel del. Detta har alltid stört mig.
Vi skall lägga om taket med råspont och jag hoppas att detta gör saken bättre.
Nån som känner igen sig?
Några erfarenheter före-efter takomläggning?

Redigerat:
Millgram
M MagnusH2 skrev:
Vi funderar oxå på solceller. I bifogade pdfer i tidigare inlägg finns komplett konstruktionsberäkning för taket. Det bör räcka som underlag för en kunnig att svara på frågan. Tror i slutändan det handlar om i vilken snözon man bor i. (Alt okej ändå eftersom snö troligtvis glider av solcellerna).

En annan fråga jag har till er nässjönorrlandsboende är hur vindkänsliga ni upplever era hus. I skrivande stund blåser det 7 - 14 m/s och på övervåningen knakar det en hel del. Detta har alltid stört mig.
Vi skall lägga om taket med råspont och jag hoppas att detta gör saken bättre.
Nån som känner igen sig?
Några erfarenheter före-efter takomläggning?
Har precis fått in en offert från Svea Solar. Behöver dock uppgradera vår undercentral som sitter i garaget då vi tänkte placera inverter där. Offerten nu avser 40 paneler och jag tror att vi går vidare med den. Använde ritningarna som du publicerade ovan för snö- och vindlastberäkning som firman gjort, stort tack för detta :)

Vad gäller knarrande i tak på övervåning så har jag samma erfarenhet. Innan vi lade om taket till råspont och papp så upplevde jag att det "smällde" högt och knarrade en hel del i taket ganska ofta. Extra jobbigt på kvällen. Efter takomläggningen som vi gjorde för 1 år sedan har dessa ljud upphört helt. Däremot har det hänt att snön har rasat ner från taket eftersom nya pannorna är betydligt glattare än de gamla. Bara bra såklart, men första gången det inträffade trodde jag att det var taket som åkte av innan jag fattade vad det var..

• Gilla
Julander och 1 till
  • Laddar…
Kan någon hjälpa mig reda ut vilka väggar som är bärande i Norrlandshuset? Är de bara de ja markerat eller tänker ja fel ?vilka är mer bärande isåfall bifogar ritningar

• Ritning av en husplan som visar olika väggar och mått, eventuella bärande väggar är markerade för diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En husritning med vissa väggar markerade i rött för att identifiera möjligt bärande konstruktioner i ett Norrlandshus.
    Skapa konto
  • Ritning av husfasad med markerade väggar, möjliga bärande konstruktioner, i ett Norrlandshus.
    Skapa konto
  • Ritning av övre plan i ett hus, markerar potentiellt bärande väggar med måttangivelser.
    Skapa konto
  • Bild på arkitektritning av ett hus liggande på ett bord, med synliga mått och väggkonstruktioner.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus med markerade linjer som möjligtvis representerar bärande väggar.
    Skapa konto
  • Arkitektritning avseende en sektion av ett hus med angivna mått och detaljsektioner.
    Skapa konto
Hej!
Kommer ev. att köpa ett Nässjöhus/Norrlandshus på 117kvm från 1984 till hösten och undrar om det är någon här som har tillgång till planlösning och/eller husritning. All sorts ritning är av intresse!
Vi håller på att se över möjlighet att bygga ut så därav min fråga.
Huset säljs av en äldre dam samt utan mäklare så finns inte jätte mycket info just nu.
Mejladress: Mtjelander@gmail.com

Annan info är också av intresse!

Mvh Molly

Millgram
M MTjelander skrev:
Hej!
Kommer ev. att köpa ett Nässjöhus/Norrlandshus på 117kvm från 1984 till hösten och undrar om det är någon här som har tillgång till planlösning och/eller husritning. All sorts ritning är av intresse!
Vi håller på att se över möjlighet att bygga ut så därav min fråga.
Huset säljs av en äldre dam samt utan mäklare så finns inte jätte mycket info just nu.
Mejladress: Mtjelander@gmail.com

Annan info är också av intresse!

Mvh Molly
Hejsan, skickade PM.
Mitt tips generellt till alla som vill ha ritningar till sina hus - kontakta bygglovsarkivet i er kommun och begär ut bygglovshandlingarna för er fastighet. Då det är allmänna handlingar ska det inte vara några problem. I min kommun fick jag det levererat via e-post efter 2 dagar. Många kommuner har en e-tjänst för detta som ofta funkar smidigt :)

• Gilla
pmbygg1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.