6 245 läst · 38 svar
6k läst
38 svar
När Mattiasp inte kan svara i telefonen (matematik för finsnickare)
Kul tråd!
Mitt bidrag: Även små vinkelfel mellan lister syns tydligt som springor i hörnen där lister möts. Exempelvis syns det direkt om man satt upp två 45 deg-lister i ett hörn som är 91 deg. Förutom en obskyr variant på Biltema har jag inte hittat något mätverktyg som mäter vinklar smidigt så att jag kan ställa gersågen snabbt och tillräckligt exakt.
Därför använder jag min räta vinkelhake, 350mm lång. Med hjälp av en triangelhemsida likt de som redan länkats till knappade jag in trianglar med två sidor på 350mm och varierande vinklar för att se hur många mm de motsvarade på min vinkelhake. Dessa vinklar skrev jag sedan som en lathund på vinkelhaken. Ex. så är 1 deg avvikelse på 350mm ca 3mm, men tabellen kan ju t.ex. innehålla vinklar från 1-4 deg eller så.
När jag nu håller upp vinkelhaken mot ett hörn kanske det glipar 3mm från vinkelhakens spets längst ut från hörnet; då vet jag att vinkeln är 91 deg. Alternativt glipar det 3mm längst inne i hörnet, då är vinkeln 89 deg.
Disclaimer: jag vet att man ska kontursåga profilerade lister men efter att ha renoverat några rum har jag inte tålamod med det längre då det tar för lång tid [för mig...] så gersågen får rycka in så jobbet blir klart!
Mitt bidrag: Även små vinkelfel mellan lister syns tydligt som springor i hörnen där lister möts. Exempelvis syns det direkt om man satt upp två 45 deg-lister i ett hörn som är 91 deg. Förutom en obskyr variant på Biltema har jag inte hittat något mätverktyg som mäter vinklar smidigt så att jag kan ställa gersågen snabbt och tillräckligt exakt.
Därför använder jag min räta vinkelhake, 350mm lång. Med hjälp av en triangelhemsida likt de som redan länkats till knappade jag in trianglar med två sidor på 350mm och varierande vinklar för att se hur många mm de motsvarade på min vinkelhake. Dessa vinklar skrev jag sedan som en lathund på vinkelhaken. Ex. så är 1 deg avvikelse på 350mm ca 3mm, men tabellen kan ju t.ex. innehålla vinklar från 1-4 deg eller så.
När jag nu håller upp vinkelhaken mot ett hörn kanske det glipar 3mm från vinkelhakens spets längst ut från hörnet; då vet jag att vinkeln är 91 deg. Alternativt glipar det 3mm längst inne i hörnet, då är vinkeln 89 deg.
Disclaimer: jag vet att man ska kontursåga profilerade lister men efter att ha renoverat några rum har jag inte tålamod med det längre då det tar för lång tid [för mig...] så gersågen får rycka in så jobbet blir klart!
Hmm, undrar om det är så att jag inte kan ladda upp filen pga att min dator har döpt om den till en "numbers"-fil? Oavsett vilket så löses ju det hela snyggt genom länken i inlägg nr 8: http://www.mathopenref.com/arcradius.html
Den där är ju fiffig, men skulle vara smart om någon bevandrad kunde göra någon automagisk formel för "alla" borrstorlekar" (dvs mallhål) och "alla" kopierringar. Om man tex använder 25mm hål, 17mm kopierring och 1/2" stål får man ett hål med 20,7mm diameter - men vad får man för storlek om man sen använder detta 20,7mm hål med samma uppsättning kopierringar och stål (16,4 är svaret, men vore nice m någon form av tabell)? Då utökas möjligheten att få till konstiga diametrar med ett relativt litet antal borr, stål och kopierringar rejält. Tänker att det borde finnas något fiffigt sätta att lösa i excel.mattiasp skrev:
Det får bli en helgutmaning till alla som sitter på kontoret och undrar vad de ska göra i eftermiddag
Edit: jag önskar oblygt vidare! Kanske kunde man på något ställe mata in vilka borr, koperringar och stål man har och sen kunde man få reda på vilka diametrar man kan göra och vilka kombinationer man ska använda.
Egentligen handlar det ju inte så mycket om att det är svårt att räkna ut, utan istället om att ha en lathund för att kunna arbeta snabbare.
Redigerat:
Hittade den här sidan bland mina bokmärken. Var ett tag sedan jag var in där, men det kanske finns något matnyttigt där: http://www.blocklayer.com/
Vet inte om detta platsar i tråden? Jag som inte på något vis behärskar matematiken och inte har en Mattias att ringa vänder mig istället till Matthias
Tycker att det är suveränt med en tråd där dessa problem kanske kan göras begripliga till och med för mig
Tycker att det är suveränt med en tråd där dessa problem kanske kan göras begripliga till och med för mig
Vi kan väl starta en akut matematiktråd, där man kan posta akuta frågor när Matthias inte svarar? är det tillräckligt många som prenumererar får du nog svar fort. Jag lovar att gå jour ibland.
Asså... Det är ju ett excelblad. Det är bara att gå in och ändra mallstorlekar och kopieringsrindiametrar, så får du det du vill ha.Daniel_N skrev:Den där är ju fiffig, men skulle vara smart om någon bevandrad kunde göra någon automagisk formel för "alla" borrstorlekar" (dvs mallhål) och "alla" kopierringar. Om man tex använder 25mm hål, 17mm kopierring och 1/2" stål får man ett hål med 20,7mm diameter - men vad får man för storlek om man sen använder detta 20,7mm hål med samma uppsättning kopierringar och stål (16,4 är svaret, men vore nice m någon form av tabell)? Då utökas möjligheten att få till konstiga diametrar med ett relativt litet antal borr, stål och kopierringar rejält. Tänker att det borde finnas något fiffigt sätta att lösa i excel.
Det får bli en helgutmaning till alla som sitter på kontoret och undrar vad de ska göra i eftermiddag
Edit: jag önskar oblygt vidare! Kanske kunde man på något ställe mata in vilka borr, koperringar och stål man har och sen kunde man få reda på vilka diametrar man kan göra och vilka kombinationer man ska använda.
Egentligen handlar det ju inte så mycket om att det är svårt att räkna ut, utan istället om att ha en lathund för att kunna arbeta snabbare.
Fast det är väl lite min poäng, ska man ändra o fixa tar det tid och då kan jag lika gärna räkna i huvudet. För min del handlar det om att göra saker lika bra, fast fortare. Då är lathundar bra.mattiasp skrev:
Håller med, det är vettigt att avlasta CPUn mellan öronen från sådant här. Det är inte bara risken för tankevurpor jag tänker på, det är också smått förvånande hur många olika hålstorlekar man kan producera med hårdvaran som man redan har.Daniel_N skrev:Den där är ju fiffig, men skulle vara smart om någon bevandrad kunde göra någon automagisk formel för "alla" borrstorlekar" (dvs mallhål) och "alla" kopierringar. Om man tex använder 25mm hål, 17mm kopierring och 1/2" stål får man ett hål med 20,7mm diameter - men vad får man för storlek om man sen använder detta 20,7mm hål med samma uppsättning kopierringar och stål (16,4 är svaret, men vore nice m någon form av tabell)? Då utökas möjligheten att få till konstiga diametrar med ett relativt litet antal borr, stål och kopierringar rejält. Tänker att det borde finnas något fiffigt sätta att lösa i excel.
Jag gjorde en gång en enkel liten Excel-snurra som räknade ut vilka hål jag kunde göra med mina prylar, men inte tusan kan jag hitta den nu så jag bestämde mig för att göra något åt saken nu när jag fick en stund över. När jag ändå var i farten försökte jag ha citatet i åtanke. Det blev nog så att alla önskemålen gick i uppfyllelse, tror jag i varje fall
Så här kommer Fräsmallskonfigurator v0.1, gjord i Excel 2016 och skriven i VBA (vilket oftast innebär att ni behöver godkänna att makron körs när filen öppnas). Arbetsflödet är enkelt. Man matar in sin uppsättning mallar/stål/ringar en gång (och uppdaterar när man skaffar nya prylar). När man sedan skall fräsa ett hål trycker man på en sökknapp, matar in hålstorleken, och passande konfiguration visas automatiskt.
Det finns en liten manual i filen, men i all korthet kan man:
- Mata in sin uppsättning mallar, frässtål och kopierringar. Det går även att ställa in önskad marginal mellan stål och ring roterande metall mot metall bör undvikas i detta sammanhang.
- Beräkna alla möjliga hålstorlekar utifrån uppsättningen. Beräkningen görs både för 1-pass (använda befintliga mallar/stål/ringar rakt upp och ner) och 2-pass (först göra en ny mall mha befintliga mallar/stål/ringar).
- Skapa tabeller med alla praktiskt möjliga konfigurationer/hålstorlekar de i praktiken omöjliga kombinationerna (tex där kopierringen är större än mallen) rensas bort automagiskt.
- Söka upp alla användbara konfigurationer utifrån önskad hålstorlek (eller som hamnar nära om det inte finns en exakt match). Om man väljer en 2-pass konfiguration är det bara att klicka på en knapp för att hitta konfigurationen för den nya mallen som behöver tillverkas.
Jag har valt att hålla 1-pass skilt från 2-pass eftersom alla kanske inte är intresserade av 2-pass.
Den inlagda uppsättningen mallar/stål/ringar är förstås bara ett exempel (delvis egna prylar tagna från huvudet) som ni själv får justera. Om ni kollar uppe till höger på startfliken ser ni hur många hålstorlekar som kan produceras med 1-pass och 1+2-pass. Med de inmatade värdena blev det 208 resp 724.
Det bör väl nämnas att jag i princip har varit helt programmeringsbefriad sedan en bit tillbaks in på förra seklet, så jag är mer än lite ringrostig. Om (när) ni hittar några buggar hojta gärna till så jag får öva lite till Jag har i princip struntat i det kosmetiska, men det kan kanske åtgärdas om det börjar regna väldigt mycket någon dag