Jäkla coolt bygga_bo. Verkar dock att det inte riktigt funkar i numbers, "knapparna" går inte att trycka på. Å andra sidan hatar jag number så nu ska jag ut och leta reda på excel för mac!
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Numbers är Apples eget kalkylprogram, så jag förstår att du hatar det :) Jag antar att det inte stödjer VBA (makrospråket som används i "riktiga" Excel). I praktiken innebär det att du kan öppna arket och bläddra runt i bladen, men det kommer inte hända något när du klickar på knapparna (du kommer alltså inte kunna generera tabellerna eller använda sökfunktionerna).

Jag vet inte hur det är med VBA i Excel för Mac, men rimligtvis borde det funka eftersom det är en viktig funktion. Någon kan kanske bekräfta/dementera?
 
bygga_bo skrev:
Jag vet inte hur det är med VBA i Excel för Mac, men rimligtvis borde det funka eftersom det är en viktig funktion. Någon kan kanske bekräfta/dementera?
Nyckelordet här är "rimligtvis". Jag håller med men man vet aldrig...

Som en anekdot kan jag nämna att för länge sedan (Excel 4?) så var VBA i Excel även språkberoende. D.v.s. de hade även översatt "programmeringsspråket" så ett svenskt macro gick inte att köra i t.ex. en engelsk version av Excel. För att inte tala om hur lätt det var att programmera på svenska... :thumbdown:

Men jag utgår från att det har hänt en del sedan dess, idag är det rimligtvis inte är några som helst problem med detta. ;)
 
@bygga_bo - Du får fixa en stand-alone version för Mac alternativt en Web version av programmet som vi kan lägga ut på lämplig hemsida så Daniel slipper gå och köpa Excel bara för detta. Alternativt så får du knåpa ihop en liten app till telefonen... (Kör han iFön också tro?)
 
Office 2016 för mac är faktiskt helt komplett, och allt fungerar. Jag kan kolla om hålfräsningsprogrammet fungerar, men troligen hinner jag inte ikväll. Vi får se.
 
Sorry, men jag har inte bitit i det sura äpplet, och har inga planer på att göra det. Dessutom hatar ju Daniel Numbers i vilket fall som helst... insikt tror jag det kallas :)

En web-app hade absolut varit vettigt. Men jag har i princip inte programmerat sedan Tim Berners Lee knåpade ihop sin första HTLM-sida, så det känns som att startsträckan är lite väl lång...

Det var i Excel 5 som VBA introducerades (i 4:an hette makrospråket XLM). Det var just i skiftet mellan 4 och 5 som jag kom i kontakt med makroprogrammering, runt 1992/93 någonting. Jag knåpade ihop ett program för lager- och försäljningsstatistik som hämtade data från en AS400 med ODBC-kopplingar. Mycket riktigt skrev man på svenska, samtidigt som man brottades med att Excel då bara klarade 16k rader i arken. Jag lade denna bisyssla bakom mig ganska snabbt, men programmet körde vidare på en dedikerad burk som ingen fick pilla på fram tills dess att AS400:an åkte ut 10+ år senare. Usch, nu känner jag mig gammal...
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
nu känner jag mig gammal...
Kan bara hålla med...

bygga_bo skrev:
... insikt tror jag det kallas
;)
 
Nej, det fungerar inte i Excel 2016 för Mac. Vi kan pyssla med felsökning någon annan gång. Jag hinner inte förrän i nästa vecka.
 
Trist att det inte fungerade på Mac:en, men bra att veta. Även bra att det inte drabbar så stor andel av datoranvändarna ;)

Skämt åsido, efter lite snabbgooglande verkar det finnas en del VBA-brister i Mac-versionen. Trots att mitt lilla program är väldigt enkelt (i princip brute-force-loopar det sig bara genom kombinationerna) har jag uppenbarligen lyckats pricka just de bristerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.