7 466 läst · 45 svar
7k läst
45 svar
När jag stoppar rikt/plan-hyveln smäller elcentralen.
Verkar vara både mjukstart och motorbroms. Vid start öppnar tyristorn L2 och V2 samtidigt som kontaktorerna för L1 och L3 slår till.
3:e kontaktorn från vänster (C1) bryter däremot.
När man stoppar hyveln slår kontaktorerna L1 och L3 ifrån, medan kontaktor C1 sluts och man får en kortslutning mellan L1 och L2 på sekundärsidan. Då har man fått en motorbroms.
Ska ohm-mäta kraftdioderna så det inte är kortis i nån av dom.
Sen kan ju nån kontaktor vara seg vid frånslag, typ L1 och C1 är samtidigt slutna så det blir en kortvarig kortis på primärsidan..
3:e kontaktorn från vänster (C1) bryter däremot.
När man stoppar hyveln slår kontaktorerna L1 och L3 ifrån, medan kontaktor C1 sluts och man får en kortslutning mellan L1 och L2 på sekundärsidan. Då har man fått en motorbroms.
Ska ohm-mäta kraftdioderna så det inte är kortis i nån av dom.
Sen kan ju nån kontaktor vara seg vid frånslag, typ L1 och C1 är samtidigt slutna så det blir en kortvarig kortis på primärsidan..
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Primärt tror jag det är kortslutning mellan faser du ska inrikta dig på. JFBn kan lösa i samband med detta pga nån obalans i dom höga strömmarna.
Har du en väldigt gammal JFB kan den vara extra störkänslig. Jag hade en på tidigt 90-tal som löste när en dåtidens lågenergilampa släcktes!
Så det bästa tipset är nog att kontrollmäta alla komponenter på kretskortet och ev göra en reverse engineering för att lista ut hur det funkar.
Tänk på att du kan ha slitit på din dvärgbrytare efter alla dessa kortslutningar. Den kan ha fått lite andra egenskaper - den kan lösa antingen snabbare eller långsammare än vad den gjorde från början.
Har du en väldigt gammal JFB kan den vara extra störkänslig. Jag hade en på tidigt 90-tal som löste när en dåtidens lågenergilampa släcktes!
Så det bästa tipset är nog att kontrollmäta alla komponenter på kretskortet och ev göra en reverse engineering för att lista ut hur det funkar.
Tänk på att du kan ha slitit på din dvärgbrytare efter alla dessa kortslutningar. Den kan ha fått lite andra egenskaper - den kan lösa antingen snabbare eller långsammare än vad den gjorde från början.
JFB'n är ca 5 år.
Det är så förbannat trångt stelt och korta kablar. Ser inte ens mönstersidan på kretskortet. Ska prova om det går att mekkla ur det ur lådan utan att klippa kablar.
Det är därför jag vill veta hur det fungerar innan jag sätter igång.
Det är så förbannat trångt stelt och korta kablar. Ser inte ens mönstersidan på kretskortet. Ska prova om det går att mekkla ur det ur lådan utan att klippa kablar.
Det är därför jag vill veta hur det fungerar innan jag sätter igång.
Nu har jag röjt fram hyveln. Pillat bort kretskortet. Jag som helt misstolkat konstruktionen på kretskortet.
Svart kabel från vänster är SP
Blå är I (nolla)
De 2 bruna är L2 och V2 och dom är sammankopplade.
Slutligen den bruna nere till höger är C1
Säkringen är kopplad mellan tyristorn och I (nollan)
TO220 kapseln är en 2N6509G tyristor som klipper 25A 800V utan att blinka.
Dioderna är den klassiska BY255 som bara klarar 3A men dom 2 dioderna är parallelkopplade.
När jag ohm-mätte över dioderna var det tok kortis. Lödde isär dioderna och då var det bara kortis i den vänstra dioden.
BY255 var väldigt vanliga i tjocktv förut. Borde ha några liggande i några askar. Frågan är var. :blushing:
På potten står I MAX vilket tyder på strömbegränsning vilket jag tolkar som motorskydd.
Svart kabel från vänster är SP
Blå är I (nolla)
De 2 bruna är L2 och V2 och dom är sammankopplade.
Slutligen den bruna nere till höger är C1
Säkringen är kopplad mellan tyristorn och I (nollan)
TO220 kapseln är en 2N6509G tyristor som klipper 25A 800V utan att blinka.
Dioderna är den klassiska BY255 som bara klarar 3A men dom 2 dioderna är parallelkopplade.
När jag ohm-mätte över dioderna var det tok kortis. Lödde isär dioderna och då var det bara kortis i den vänstra dioden.
BY255 var väldigt vanliga i tjocktv förut. Borde ha några liggande i några askar. Frågan är var. :blushing:
På potten står I MAX vilket tyder på strömbegränsning vilket jag tolkar som motorskydd.
Nu håller jag på med mat!!!rollar skrev:
Jo i den ena dioden var det kortis.
Det som händer när det är kortis i dioden är att L2/V2 kortsluts till C1. Normalt skulle man ha haft likriktning där.
Inte i detta fall, men sitter dom i högspänningen eller i switchade nätdelar i TV måste man ha snabbswitchande dioder.Troberg skrev:
Nu hittade jag ingen BY255, men tog 3 st 1N4008 istället och klusterkopplade dom. Paragrafryttarna kommer att grina åt reparationen, men det kostade mig bara 3:-
Sen är frågan om det funkar??
JAPP hyveln spinner som en katt och elcentralen var lugn när jag stoppade hyveln.
Sen är det motorbroms, för det hörs på ljudet. (brummar ett tag efter stopp?
Tackar alla för hjälpen!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Snygg lödning. Där sparade du nog några tusen, minus 3 kr. d^_^b
Nyss ringde Moretens angående att jag sökt dom i torsdags. Förklarade problemet för honom, och han sa direkt att det var bromskortet.
Fråga vad ett sådant bromskort kostar. 350:- (+ moms antar jag).
Så jag tjänade inte så mycket på att reparera själv.
Men det bästa är att man får lära sig något nytt om växelström, tex att myten om att JFB bara skulle lösa för jordfel, men det visade sig att den även löser för kortslutning mellan faser.
Fråga vad ett sådant bromskort kostar. 350:- (+ moms antar jag).
Så jag tjänade inte så mycket på att reparera själv.
Men det bästa är att man får lära sig något nytt om växelström, tex att myten om att JFB bara skulle lösa för jordfel, men det visade sig att den även löser för kortslutning mellan faser.