Kolla med Moreten, de kanske, bör, ha erfarenhet av vad problemet är.

AndersS skrev:
Kolla med Moreten, de kanske, bör, ha erfarenhet av vad problemet är.
Det logiska är att kontakta tillverkaren.
.....men det är Moretens vi pratar om.:x
Ringde dit i torsdags och och dom sa att jag måste prata med ägaren/chefen om detta. Men han är inte inne för tillfället. Dom skulle be honom ringa upp mig så fort han kom tillbaka. Har han ringt? Oja.:blushing:
Det är samma visa varje gång jag söker honom.

Ringde istället Sernbrandt och dom skulle be en servicekille att kontakta mig eller så skulle dom kontakta Moretens som skulle kontakta mig. Lite moment 22 där då.:@

Får se vad som händer under kommande vecka.

Sitter och analyserar bilden på kretskortet. Komponenten med kylfläns trodde jag var en spänningsstabb till elektroniken. Men nu när jag tittar lite mer noggrant så lutar det åt att det är en tyristor/triac

Kollar man den bruna kabeln till vänster går den till denna komponent och sedan vidare till en kraftig säkring, och vidare till en blå kabel.

Verkar vara den som triggas felaktigt. Kan vara förklaringen att jag inte ser några ljusbågar eller hör någon smäll.

Ska kolla om det är någon kontaktor som brändt ihop och som i sin tur kan orsaka feltriggningen vid frånslag.

Jag är tveksam till att felet sitter i elektroniken. Såvitt jag kan se på bilden så finns det ingen jord i elektronikburken, den borde inte kunna lösa ut jfb.

hempularen skrev:
Jag är tveksam till att felet sitter i elektroniken. Såvitt jag kan se på bilden så finns det ingen jord i elektronikburken, den borde inte kunna lösa ut jfb.
Där har du en poäng. Jord finns bara på bild 2 och den kan bara gå in och vända och sedan ut på sekundärsidan. Ingen inkoppling alls på lådan.

En fråga till er som är raketforskare på jfb. Kan en jfb lösa ur på annat än jordfel? Tänker i detta fall om det blir kortslutning mellan 2 faser. Automatsäkringen tar ju detta men följer även jfb med då?

Är nu inte raketforskare men JFB löser inte för slutning mellan faser.
I och med du har 3-polig säkring räcker det att det finns fel på en av faserna så dras de andra med.
Bara till att felsöka vidare, hade testat mäta om jag var du, felet kan ju vara var helst, kanske inte ens i maskinen..

Redigerat:
Slugge skrev:
Är nu inte raketforskare men JFB löser inte för slutning mellan faser.
I och med du har 3-polig säkring räcker det att det finns fel på en av faserna så dras de andra med.
Bara till att felsöka vidare, hade testat mäta om jag var du, felet kan ju vara var helst, kanske inte ens i maskinen..
Eftersom jord bara går in och vänder och någon nolla inte finns framdragen, så bygger mina teorier på att det blir kortslutning mellan 2 faser.

Hela maskinen är väl jordad eller..
Du har kanske klämt anslutningskabeln?

Slugge skrev:
Hela maskinen är väl jordad eller..
Du har kanske klämt anslutningskabeln?
Jo. nog är maskinen jordad. Skulle kabeln vara klämd skulle den lösa ur redan vid start eller när man knackar med en skruvmejsel eller rör på kabeln.

Att felet skulle ligga i elcentralen låter för mig osannolikt eftersom vertikalfräsen som är kraftigar och och som har en massa junk som motorbroms går bra. Har även en 3 fas kompressor som går genom samma jfb men till en annan säkring.

Det är inte säkert att en klämd kabel skulle lösa jfb direkt.

När du stänger av maskinen så uppstår troligen en spänningsspik som kan tända en ljusbåge. Den löser sedan ut säkring och jfb.

Isolationsfelet kan finnas i princip var som helst, ev. även inne i motorn.

Förstår jag saken rätt uppstår jordfelet i samband med att du trycker stoppknappen till hyveln.
Har du ingen enkel multimeter, du borde kunna mäta dig till en sådan direkt jordslutning med denna, sektionera upp lite, först ta reda på vilken fas det är fel på.

Vad menar du med den bilden förresten?

Slugge skrev:
Vad menar du med den bilden förresten?
Du kan ju prova att ta i en spänningsförande maskin så får du se vad som händer.

Jodå, jag har en hel kasse med multimetrar och även ett oscellioskop från den tiden man var kattskinnselektriker (TV reparatör). Skulle kunna mäta upp ev spikar med skåpet.

Känner du ingen som är elkunnig som kan kolla på maskinen då, borde gå snabbt att mäta fram var felet ligger.. Du har fått en bunte tips nu men snackar om oscilloskåp och att byta ut fungerande delar..

Kände en elektriker men han dog....i en trafikolycka.:S

Tyvärr har jag ingen megger. Bara en flybacktestare för att testa motorn. Men nu är det inte ett sådant fel på motorn.

Ska gå ut i garaget och mäta med multimetern. Kan inte släppa tanken att det är fel på knappen.

Har du inte tillgång till rätt elschema?
Kanske finns i någon medlevererad instruktionsbok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.