15 319 läst · 45 svar
15k läst
45 svar
När börjar preskriptionstiden gälla för fakutra
Jag har fått en faktura på >30000 mer än 5 år efter utförandet.
Vid tillfället för arbetet hade jag många arbeten på liknande eller större belopp så jag uppmärksammade det inte.
Problemet med den sena fakturan är jag inte kan verifiera fakturainnehållet efter så lång tid. (Som de flesta privatpersoner håller jag inte en detaljerad logg om vad som exakt sker i huset eller gården.)
Normalt får du faktura väldigt snart efter ett arbete är utfört och du kan lätt verifiera ur minnet att den stämmer.
Nu betalade jag den då jag kunde *gissa* att den *kunde* stämma. Att det var en relativt lokal hantverkare påverkade också. Blev dock lite sur att det var hot om straffavgift om det inte betaldes inom 15 dagar...
Vid tillfället för arbetet hade jag många arbeten på liknande eller större belopp så jag uppmärksammade det inte.
Problemet med den sena fakturan är jag inte kan verifiera fakturainnehållet efter så lång tid. (Som de flesta privatpersoner håller jag inte en detaljerad logg om vad som exakt sker i huset eller gården.)
Normalt får du faktura väldigt snart efter ett arbete är utfört och du kan lätt verifiera ur minnet att den stämmer.
Nu betalade jag den då jag kunde *gissa* att den *kunde* stämma. Att det var en relativt lokal hantverkare påverkade också. Blev dock lite sur att det var hot om straffavgift om det inte betaldes inom 15 dagar...
Hedersamt gjort!TRJBerg skrev:Jag har fått en faktura på >30000 mer än 5 år efter utförandet.
Har du beställt jobbet och det är utfört enligt vad ni kommit överens om. Då är det väl bara till att betala, du har ju fått mera än två års kredit, var nöjd med det. Betalalsoderlund skrev:Kort info.
Bor i samfällighet, områdes Va-anläggning har renoverats i sin helt så även dränering.
Nu sisådär en 2 år och 9 månader dimper det ned en faktura avseende tilläggsisolering. Denna beställdes redan 2019, utfördes 2021 och jag funderar nu vad som egentligen gäller?
Om jag skall betala så gör jag givetvis det, men när anses preskribtionstiden för en faktura gälla. Är det från beställning eller är det när byggaren anser det vara klart och vad kan jag förvänta mig.
Har inte sett någon dagbok avseende arbetet, inte någon egenkontroll (den som finns avser ej min fastighet men den har jag inte heller än blivit delgiven så vi kan låta det vara oskrivet att det finns någon egenkontroll). Inga tidigare fakturor och heller inte någon information om att isoleringen är färdigställd.
Här ser jag att jag eventuellt har skäl till att bestrida fakturan. Frågan är bara från när som preskriptionstiden anses gälla. Är det från beställning, byggets påbörjande, eller när? Något slutbesked, garantibevis eller egenkontroll av min beställning har jag ej sett röken av.
Vore tacksam för svar.
Om fakturan är satt efter 2021 års prisnivå så är det perfekt, plus att du haft 3år på dig att lägga undan pengar. Vilken annan gång har du fått 3års avbetalningstid utan ränta. Jag ska genast anlita den entreprenören!!!lsoderlund skrev:Får förtydliga.
Föreningen har beställt ett jobb, detta är en separat beställning, privat sådan, mellan mig och entreprenören, men som utförts i samband med hela arbetet.
Projektet har varit kraftigt försenat och entreprenören har inte skött det snyggt. Saknas rätt mycket för att det skall anses vara bra
Beställningen gjordes någon gång 2019, arbetet påbörjades hos mig november 2021, sedan har jag inte fått ett svar om att arbetet är klart, att det är slutbesiktigat, att det finns en egenkontroll för mitt hus med foton (finns för ett annat hus, men inte för mitt). Ingen specifikation finns heller kopplat till fakturan.
Vill inte påstå at arbetet är utfört på det sätt man kan förvänta sig. Men om jag inte har tillräckliga skäl för att bestrida så betalar jag ju givetvis. Det är inte det frågan handlar om.
Är jag skyldig att betala så gör jag ju det. Men kan jag slippa en kostnad på 60k så gör jag ju gärna det. Därav frågan om preskriptionstiden.
Men då har jag fått klarhet att det är från dagen då tjänsten levererats som preskriptionstiden börjar ticka, och inte från beställning eller påbörjat arbete. Således är det på håret tidsmässigt som de kommit med fakturan.
Dock ämnar jag bestrida fakturan i sin helhet tills dess att jag sett egenkontroll samt på papper godkänd slutbesiktning.
Skall tilläggas att det är en 70 tal till fastigheter som sitter i samma sits.
Det är nog för att det är väldigt sällan någon väntar 3 år med fakturan. 3 års preskription är egentligen ett icke-problem för 99,99% av befolkningen. Men det är ju också bättre med 3 års preskription än att t.ex. få en faktura 13 år efter utfört arbete, vilket kunde bli fallet om preskriptionslagen inte funnits...Farstatjej90 skrev:
Ja det tycker jag också. Men till privatpersoner hade det kunnat vara 1 år. Tre år är ganska länge. Många kanske inte minns detaljerna längre.M Maijckel skrev:Det är nog för att det är väldigt sällan någon väntar 3 år med fakturan. 3 års preskription är egentligen ett icke-problem för 99,99% av befolkningen. Men det är ju också bättre med 3 års preskription än att t.ex. få en faktura 13 år efter utfört arbete, vilket kunde bli fallet om preskriptionslagen inte funnits...
Det är inte säkert "företagare", där det är tio år, kan förväntas ha bättre minne för detaljer. Dom är ju oxå oftast människor, tills AI tar över.
Jag var själv med om en situation när TELIA skickade en räkning till företaget efter, det var minst sju år, med ackumulerad abonnemangs och trafikkostnad för ett av flera DATEX abonnemang. Abonnemanget var iofs ett av alla dom min grupp använde för mjukvaruutveckling, så mitt ansvar såklart, men eftersom jag fick fakturorna för alla dom andra noterade jag inte att ett saknades. Fick beskedet att "dom missat" att fakturera men hade 10 år på sig, så bara att betala. Så det var en lång kredit men en summa som var rätt hög, kanske inget ett mindre företag skulle gilla, hellre dela upp, men i det här fallet inga problem. Och dom hade ju förtjänstfullt levererat det vi behövde.
Jag var själv med om en situation när TELIA skickade en räkning till företaget efter, det var minst sju år, med ackumulerad abonnemangs och trafikkostnad för ett av flera DATEX abonnemang. Abonnemanget var iofs ett av alla dom min grupp använde för mjukvaruutveckling, så mitt ansvar såklart, men eftersom jag fick fakturorna för alla dom andra noterade jag inte att ett saknades. Fick beskedet att "dom missat" att fakturera men hade 10 år på sig, så bara att betala. Så det var en lång kredit men en summa som var rätt hög, kanske inget ett mindre företag skulle gilla, hellre dela upp, men i det här fallet inga problem. Och dom hade ju förtjänstfullt levererat det vi behövde.
Nej. Det som avses med det stycket är att vad som är särskilt föreskrivet i någon annan lag eller förordning, t.ex. Konsumenttjänstlagen, går före. Det har inget att göra med vad som avtalats mellan parterna.M Maijckel skrev:
Läs vidare i t.ex. 12 §.
Redigerat:
Men du säger inte nej till att preskriptionslagen till stora delar är dispositiv och att det går att förhandla om kortare preskriptionstid än 3 år?C cpalm skrev:
Preskriptionslagen skrevs 1981. Jag tror räntorna var betydligt högre då än under den tid av låga räntor vi haft om vi backar något år och sedan tillbaka ca 10 år. När bankräntan är hög vill man ju som företagare ha in pengarna snabbt, och det här slarvet med att vänta 6 månader eller ett år med att skicka faktura kanske var otänkbart när lagen skrevs 1981?Farstatjej90 skrev:
Läste du vidare i 12 §?M Maijckel skrev:
Att avtala om kortare preskriptionstid än lagstadgat blir lite nonsens. Preskription är ett lagskydd som sätter en yttre gräns för hur länge en fordran är giltig. Visst kan man avtala att en fordran skall förfalla på något annat vis, men det blir då formellt inte frågan om preskription.
Redigerat: