3 731 läst · 40 svar
4k läst
40 svar
När börjar en regel böja sig av sin egenvikt?
Tror jag kommer kunna få till infästningen ganska bra. Det är berg och tanken är att genomborra regeln med gängstång m1 men dessförinnan köra 2-3 stolpskor för att enklare kunna borra regel plus berg i ett svep.H Hasse C skrev:Tror inte du behöver göra det så avancerat. Fäst en regel med ungefär det måtten du tänkt dig och ställ dig på den och hoppa lite. Jag är säker på att det kommer kännas okej. 200 mm balk är rätt grovt. Minska cc-avståndet om det känns ostabilt. Bryggor är ju ofta lite instabila och det är helt okej. Hålla kommer den garanterat.
Vintertid så ska den ju bara hålla sin egenvikt. Nedböjningen kommer inte bli många mm, även med mycket snö.
Jag gissar även att infästningen kommer vara mer avgörande än själva träbalken.
I en annan tråd diskuterades ett snarlikt önskemål, om än med lite längre överhäng. Verkar spekuleras om ganska tjocka balkar.D Derbyboy skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brygga-i-besvaerligt-laege-beraekningshjaelp.430505/
Kanske går att höra med ts där vad det slutade med.
Om inte ens limträ på 66x315 mm klarar 4 meters spännvidd inspänt i båda ändar så blir det tufft att få 75x200 mm att klara 2 meter i snözon 2.D Derbyboy skrev:
Tolerans är fel ord, mer fråga om osäkerhet i beräkningen. Men om betydligt kraftigare virke än det man tänkt använda deformeras 22 mm i beräkningsmodellen ovan så får man nog tänka om (eller till). Men det är ju upp till var och en att avgöra.nino skrev:
Ja jag ska väl erkänna att jag inte har någon koll egentligen...K Kane skrev:
Men vad är det för last på den limträbalken eller är det 22mm av egenvikt? Isåfall är det ju inte bra.
En brygga får ju inte många 100kg
Jag tänker också att det borde finnas någon standardbelastning som inte riktigt min brygga når upp till.
dessutom kommer det aldrig ligga kvar någon stor mängd snö under längre tid och knäckggränsen lär ju inte vara nära.
så om snön i värsta fall böjer ner bryggan 5 cm under 3-4 veckor, spelar det någon roll eller kommer den åka tilllbaka upp på våren
dessutom kommer det aldrig ligga kvar någon stor mängd snö under längre tid och knäckggränsen lär ju inte vara nära.
så om snön i värsta fall böjer ner bryggan 5 cm under 3-4 veckor, spelar det någon roll eller kommer den åka tilllbaka upp på våren
Var lite realistiska nu. Tre stycken 75x200. Det kommer bli superstumt.
Åk till bygghandeln, ta en sådan regel och lägg upp den mellan två stöd och hoppa på den. Blir inte samma sak som en inspänd med fri ände men du får iallafall en uppfattning om hur hållfastheten är.
Åk till bygghandeln, ta en sådan regel och lägg upp den mellan två stöd och hoppa på den. Blir inte samma sak som en inspänd med fri ände men du får iallafall en uppfattning om hur hållfastheten är.
Man vill ju dock att det skall hålla när man lägger till med Princess sextiotvåan......H Hasse C skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Elementsus nu när det börjar bli varmt ute
Värme allmänt -
Varför börjar man med väggarna och sedan golv när man sätter tätskikt badrum?
Badrum -
Doslocken lossnar o börjar glipa
El -
Nybörjare ska sätta sten närmast husväggen. Behöver hjälp av erfarna!
Grund & Markarbeten -
Id Lock 150, ska tryckesfall fastna när låsregel är ute? Se video
Fönster & Dörrar