D Derbyboy skrev:
Var hittar man järnvägsräls?

Kan nog glömma räls pga av vikten.
För att frakta dit? När den väl är på plats så kvittar det väl...

Jag skulle nog också gått på nån stålkonstruktion.
Vill du absolut göra i trä, så är det ju skillnad på nedböjning och brottgräns. Utan att ha räknat på det så är det tveksamt om enbart snölast kan orsaka problem. Killgissning förvisso. Om svikten på sommaren är OK, så borde det i sådan fall vara enklast att ta bort några av de yttersta trallbrädorna.

D
nino nino skrev:
För att frakta dit? När den väl är på plats så kvittar det väl...
Ja, finns många minus med stålbalk, dyrare men framförllt svårare att få dit. Dessutom blir det svårare att få dit infästningen i berget.

Men men...

Överhäng 100 cm med 195 reglar

https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverhaeng-pa-altangolv.293297/

D
N Nisse Hult64 skrev:
Jag skulle nog också gått på nån stålkonstruktion.
Vill du absolut göra i trä, så är det ju skillnad på nedböjning och brottgräns. Utan att ha räknat på det så är det tveksamt om enbart snölast kan orsaka problem. Killgissning förvisso. Om svikten på sommaren är OK, så borde det i sådan fall vara enklast att ta bort några av de yttersta trallbrädorna.
Smart! kan absolut vara ett alternativ att ta bort lite av trallen på vintern.

Det jag undrar är ju om snölast och egenvikten kan få den frihängande delen att säcka och isf hur mycket över tid.....

Det jag vill undvika är att bygga bryggan komma fram till att sviken är ok med 1,8m överhäng för att sedan 5 år senare inse att överhänget säckar med 10 cm.

D
Det borde man (inte jag) kunna räkna ut med papper och penna

Skulle du kunna sätta grova vinkeljärn på över eller undersidan då? Bör ju hjälpa något.

D
Nej, för dom tar isen

D
Men om jag med beräkningsprogramet ovan i stället gör beräkningen för ett tak med 0 graders lutning så kan jag ha ett utstick på 1200mm med 45x145.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
....programmet lär väl ta hänsyn till egenvikt och snöbelastning men eftersom det är ett tak så tar den inte hänsyn till belastning av männsikor. Men det har ju ingen betydelse för långtidsnedböjningen.

Känns väldigt konstigt att jag inte pga av långtidsnedböjningen skulle kunna ha ett överhäng på två meter med reglar som är 75x200 mm.

Naturligtvis kan det vara så att det blir en ickefråga eftersom det dessförinnan, dvs före två meter svajar för mycket.

Jag tror att den börjar böja sej av egenvikten direkt och att svajet blir acceptabelt, själv har jag använt kraftledningsstolp och det är inte nedböjning och svaj som riskerar att skapa problem vid min brygga.

D
Vad skapar dina problem?

Jag förstår att nedböjningen börjar direkt, men vad innebär det i mm på sikt?

Redigerat:
D
Efetrsom det tycks vara så svårt att räkna på långsiktnedböjningen kanske jag bara får låta svajet sätta gränsen på överhänget och sen hoppas på att nedböjningen över tid inte blir för stor.

Unikt namn
Avfärdat alla alternativa varianter?
Kanske en hängbro-inspirerad konstruktion?
Teknisk ritning av en brokonstruktion med stödpelare och spännkablar över vatten.
Alternativt någon sandwitch-konstruktion där olika lager limmas för att uppnå böjstyvhet.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Tror inte du behöver göra det så avancerat. Fäst en regel med ungefär det måtten du tänkt dig och ställ dig på den och hoppa lite. Jag är säker på att det kommer kännas okej. 200 mm balk är rätt grovt. Minska cc-avståndet om det känns ostabilt. Bryggor är ju ofta lite instabila och det är helt okej. Hålla kommer den garanterat.
Vintertid så ska den ju bara hålla sin egenvikt. Nedböjningen kommer inte bli många mm, även med mycket snö.
Jag gissar även att infästningen kommer vara mer avgörande än själva träbalken.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Avfärdat alla alternativa varianter?
Kanske en hängbro-inspirerad konstruktion?
[bild]
Alternativt någon sandwitch-konstruktion där olika lager limmas för att uppnå böjstyvhet.
Ja hängbro kan jag glömma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.