Hej,
Jag planera att bygga en brygga med ett överhäng på 2 meter.
på vintern ska jag ta bort ett stöd i vattenlinjen så över gänget istället blir 2,5.
Den totala längden på bryggan är 4 meter och bredden är 2 meter.
reglar som används är 75x200. Tre stycke. Som sticker ut över vattnet.
kag funderar på om bryggan kommer börja säcka på vintern pga av överhänget på 2,5 meter?
Jag planera att bygga en brygga med ett överhäng på 2 meter.
på vintern ska jag ta bort ett stöd i vattenlinjen så över gänget istället blir 2,5.
Den totala längden på bryggan är 4 meter och bredden är 2 meter.
reglar som används är 75x200. Tre stycke. Som sticker ut över vattnet.
kag funderar på om bryggan kommer börja säcka på vintern pga av överhänget på 2,5 meter?
Produkter som diskuteras: "Gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Kan du kanske bygga en hängbro? Sätt 2-3 meter höga stående stolpar där överhänget börjar. Dra en vajer på vardera sidan från bryggändan över stolparna och fäst i berget i andra ändan av bryggan. Då är nog 2.5 m överhäng inget problem.
Med L1 på 2000 mm, B på 4000 mm (för att simulera överhäng på 2000 mm) och C på 1000 mm med en last på 2,3 kN/m2 (varav 2 kN i snölast) fås följande.D Derbyboy skrev:
Fanns inget konstruktionsvirke som klarade lasten utan det blev limträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/
Max utstick enligt svenska trä är 800 mm. Så dit case går inte ens att beräkna där.D Derbyboy skrev:
Antar att du är rädd att isen tar bryggan om du har kvar stöden längst ut?
Finns det inget stadigt träd i närheten så du kan avlasta med då? Dra ett spännband eller wire en bit upp i trädet och ett Y som fäster i ytterhörnen.
Spontant känns det väl som att 75*200 borde vara rätt stadiga och inte vika ner sig så lätt
Finns det inget stadigt träd i närheten så du kan avlasta med då? Dra ett spännband eller wire en bit upp i trädet och ett Y som fäster i ytterhörnen.
Spontant känns det väl som att 75*200 borde vara rätt stadiga och inte vika ner sig så lätt
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Börja med 2 eller 3 st parallella järnvägsräls så har du stabila grejer att fästa i. Då behöver du inte räkna med nån svikt alls. Förankra dem ordentligt i berget så sitter de kvar länge......
Säger väl inte så mycket. Köper jag en regel 45x220 och låter dne sticka ut 90 cm så tror jag inte långstiddeformationen går att mäta, ej heller någon svikt.Viktor.J skrev:
Svikten känner jag blir ett mindre problem. Regeln 75x200 köper jag i längden 4,80 och jag kapar den där det är acceptabel svikt.
Det jag är ute efter är långtidsnedböjningen vid olika överhäng