D
Hej,

Jag planera att bygga en brygga med ett överhäng på 2 meter.

på vintern ska jag ta bort ett stöd i vattenlinjen så över gänget istället blir 2,5.

Den totala längden på bryggan är 4 meter och bredden är 2 meter.

reglar som används är 75x200. Tre stycke. Som sticker ut över vattnet.

kag funderar på om bryggan kommer börja säcka på vintern pga av överhänget på 2,5 meter?

D
Kanske ska tillägga att längden på bryggan kan komma att ändra sig. Jag ska koll när det börjar svaja för mycket. På landsidan är reglarna förankrade i berget med genomborrad Gängstång m20 samt stolpskor

D
Någon?

Ingen snölast?

D
Jo jag antar att man får räkna med det, dock tänker jag mig att den mesta snön borde i normalfallet blåsa av en brygga på 4x2 meter.

D
Snözon 2

Kan du kanske bygga en hängbro? Sätt 2-3 meter höga stående stolpar där överhänget börjar. Dra en vajer på vardera sidan från bryggändan över stolparna och fäst i berget i andra ändan av bryggan. Då är nog 2.5 m överhäng inget problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Snözon 2
Med L1 på 2000 mm, B på 4000 mm (för att simulera överhäng på 2000 mm) och C på 1000 mm med en last på 2,3 kN/m2 (varav 2 kN i snölast) fås följande.
Fanns inget konstruktionsvirke som klarade lasten utan det blev limträ.
3D-modell av hus och altan; konstruktionsdetaljer; byggdesign; beräkningsinformation; planritning; användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
Tack @Kane

Men jag hänger inte riktigt med på om man kan räkna sådär som du gjort. Jag har inte riktigt landat i om jag förstår hur du i beräkningen tar hänsyn till överhänget.

Jag har modifierat måtten något. Bryggan är fortfarande 4 meter lång.

• Två staplade schematiska diagram som representerar längddata för perioderna december till februari och mars till november.
D Derbyboy skrev:
Tack @Kane

Men jag hänger inte riktigt med på om man kan räkna sådär som du gjort. Jag har inte riktigt landat i om jag förstår hur du i beräkningen tar hänsyn till överhänget.

Jag har modifierat måtten något. Bryggan är fortfarande 4 meter lång.
Max utstick enligt svenska trä är 800 mm. Så dit case går inte ens att beräkna där.

Antar att du är rädd att isen tar bryggan om du har kvar stöden längst ut?

Finns det inget stadigt träd i närheten så du kan avlasta med då? Dra ett spännband eller wire en bit upp i trädet och ett Y som fäster i ytterhörnen.

Spontant känns det väl som att 75*200 borde vara rätt stadiga och inte vika ner sig så lätt

D
Jo det är isen jag är rädd för.

Inga träd tyvärr!

Börja med 2 eller 3 st parallella järnvägsräls så har du stabila grejer att fästa i. Då behöver du inte räkna med nån svikt alls. Förankra dem ordentligt i berget så sitter de kvar länge......

D
Var hittar man järnvägsräls?

Kan nog glömma räls pga av vikten.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Max utstick enligt svenska trä är 800 mm. Så dit case går inte ens att beräkna där.
Säger väl inte så mycket. Köper jag en regel 45x220 och låter dne sticka ut 90 cm så tror jag inte långstiddeformationen går att mäta, ej heller någon svikt.

Svikten känner jag blir ett mindre problem. Regeln 75x200 köper jag i längden 4,80 och jag kapar den där det är acceptabel svikt.

Det jag är ute efter är långtidsnedböjningen vid olika överhäng

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.