Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som om du ifrågasätter elmont's svar, eller är det en fråga du ställer? Jag tolkar det som en fråga.

Dosor och elinstallationsrör är gjorda av självslocknande material i händelse av varmgång och brand.
Och grundisolerade ledare får inte komma i kontakt med byggnadsdelar som potentiellt är ledande och berörbara.
Elinstallationsreglerna beskriver ca 50 olika sätt att förlägga ledningar på, där inget av dem innefattar grundisolerade ledare direkt på eller i byggnadsdelar.
Det finns (tyvärr) ingen specifik regel för just detta längre, men de gamla föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5 anger i en not under tabell 52F att trä eller annat hygroskopiskt material inte accepteras som tilläggsisolering.

Typ sånt här är alltså inte tillåtet. Skulle man då acceptera en glipa på 1 cm gips? Det står alla fritt att bedöma den risken och göra ett avsteg från reglerna, vilket ska dokumenteras enligt 1 § 2 kap i ELSÄK-FS 2022:1. Är byggnadsdelen isolerande och icke brandspridande så visst. Svaret på om man gjorde rätt får man i domstol efter en olycka.

[bild]
Den stora frågan är vart gränsen går.
1-5mm glipa har nog 95% av alla installerade dosor som inte har självjusterande ringar som typ Elko.
 
Varför tror alla att förbjudna saker är tillåtna bara för att alla bryter mot dem???

Förhöjningsringar finns från 2 mm och uppåt.
Reglerna gäller.
Det finns ingen instans som kan de dispens, allra minst byggahus.se.

Du kan möjligen fråga en brandutredare hur de ser på glipan. Det är försäkringsbolaget som anlitar dem vad jag förstår, och de blir troligen skitglada ifall de hittar en glipa på 5 mm även om de inte direkt kan sätta den i samband med branden.

PS. Man kan markera en del av texten i ett inlägg, varefter man får upp en knapp som det står Citera på. Då ser man bättre vilken del av texten som du vill kommentera.
 
  • Wow
  • Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
Nästa fråga då i tråden,vad är gips, en brandokänslig del eller känslig del för brand, är det någon mm glapp så vad ska hända. Gamla uvar i E-facket håller inte på med petiteser utan låter gå förbi. Nya i branchen kanske som ska rida på något.
Kan nog sätta en större peng på att det inte är många som reagerar och börjar med ringar när det gäller upp till 5 mm, sen om det är trä eller annat materiel är en annan sak, nu talar vi om gips.
 
J jonaserik skrev:
Nästa fråga då i tråden,vad är gips, en brandokänslig del eller känslig del för brand, är det någon mm glapp så vad ska hända. Gamla uvar i E-facket håller inte på med petiteser utan låter gå förbi. Nya i branchen kanske som ska rida på något.
Kan nog sätta en större peng på att det inte är många som reagerar och börjar med ringar när det gäller upp till 5 mm, sen om det är trä eller annat materiel är en annan sak, nu talar vi om gips.
Vad folk gör är upp till dem, men frågar någon tycker jag att man ska ge ett korrekt svar. Vill då frågeställaren göra avsteg är det naturligtvis upp till frågeställaren. Hur vissa gör är väl knappast relevant, om tusen personer gör ett fel så blir det ju inte rätt bara för att många gör fel.
 
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad folk gör är upp till dem, men frågar någon tycker jag att man ska ge ett korrekt svar. Vill då frågeställaren göra avsteg är det naturligtvis upp till frågeställaren. Hur vissa gör är väl knappast relevant, om tusen personer gör ett fel så blir det ju inte rätt bara för att många gör fel.
Beror lite på..
Går vi på premissen att 0mm glipa är enda rätta så kommer snart forumet att överfyllas med trådar gällande slarviga elektriker som ska åka på backningsjobb för att det är 2mm glipa mellan ring och apparat.

Att istället rekommendera någon att göra på ett sätt som "är allmänt vedertaget i branchen" kanske kan räcka ibland istället för att kasta sig med paragrafer som ingen egentligen följer?
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Därför att byggahus inte är någon instans som kan godkänna avsteg. Jag har beskrivit vad som gäller och vad man kan göra själv. Normalt är det inga som helst problem att få tätt med en eller annan mm's glipa, inte mer, utan att det kostar nämnvärt. Det finns liksom ingen anledning att göra avsteg eller fuska. Sätter man dosor utan utskruvbar ring får man stå sitt kast.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att byggahus inte är någon instans som kan godkänna avsteg. Jag har beskrivit vad som gäller och vad man kan göra själv. Normalt är det inga som helst problem att få tätt med en eller annan mm's glipa, inte mer, utan att det kostar nämnvärt. Det finns liksom ingen anledning att göra avsteg eller fuska. Sätter man dosor utan utskruvbar ring får man stå sitt kast.
Med en och annan millimeter glipa så är det dock inte tätt.
0,0mm det är tätt, allt annat är att se som ett avsteg isf.

Är ringen inte justerbar kan du inte få bort glipan hur hårt du än drar skruvarna i dosan då gips och ev. material bakom är ivägen.
 
  • Gilla
Elefant
  • Laddar…
Hornbach har rätt billiga förhöjningsringar, Jula tillhör de dyrare. Det lönar sig att kolla runt på denna typ av produkt.
 
Jag förstår ju poängen med att följa regler och vad som skrivs men det lilla jag har sett av normala installationer så är nog det mesta regelvidrigt isåfall. Särskilt i större byggen där det ska gå så fort som möjligt. Där ser det ju ut som de har kastat dit dosorna på måfå ibland och målarna gör ibland sitt bästa för att spackla igen eländet........men inte alltid.
 
C Cerb skrev:
Beror lite på..
Går vi på premissen att 0mm glipa är enda rätta så kommer snart forumet att överfyllas med trådar gällande slarviga elektriker som ska åka på backningsjobb för att det är 2mm glipa mellan ring och apparat.

Att istället rekommendera någon att göra på ett sätt som "är allmänt vedertaget i branchen" kanske kan räcka ibland istället för att kasta sig med paragrafer som ingen egentligen följer?
Börjar man att "slira" på regler när man ska upplysa folk om vad som gäller så är man på ett sluttande plan.
För att ta dosdjupet, där var och en kan ha sin åsikt och frågeställaren har inte en aning om vad som gäller. Då måste det ju vara bäst att frågeställaren får det korrekta svaret och det oavsett vad man sedan tycker om det, hur jag gör spelar ingen roll utan det viktiga är var regeln säger.
 
Vad är fackmannamässigt? Om det varit 3 mm glipa efter en elektriker hade han kommit och fixat det då om jag påpekat?
 
Jag vet inte hur många hus jag sett där man satt panel utan att skaffa förhöjningsring. Det är mer regel än undantag...
 
3 mm tycker jag är för mycket. 1 max 2 mm skulle jag lämna efter mig hos en kund. Sedan, visst kan man titta på materialet också, om det är spån/trä eller gips/kakel/sten. Men jag vill inte förorda någon regel med sådana undantag, det blir inte bra i längden. Så mantrat IMHO är ingen glipa.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Var nu inne och tittade på priser för ringar, sanslösa är dom och inte relevant till vad dom ska användas till. Det går attt få flera vanliga dosor till dom priserna för en större ring. Klart att någon ska tjäna pengar, men inte skära guld. Har varit ute för att dosor sitter långt in och ordnat det genom att såga av en dosa med rätt mått ( detta om det var uppmot 1 cm min in ) sen långa skruv genom bägge och dit med vägguttaget, är detta då inte enligt reglerna som vissa här framhåller som det enda att gå efter. Blir liksom en anorlunda åtgärd som inte följer regelboken. Men kreavitet och nödlösning om kan kalla det så, är uppfinningarnas moder.
Ni som så hårt talar om att så går inte att göra eller på det viset får man inte göra, eller att du får inte , allt som inte faller innom boken är tabu. Varför då i vissa trådar och lägen säga från er. Så får du inte göra, men i senare skede i tråden så kommer det, att gör du på här sättet så blir det bra. Det är inget annat än dubbelmoral som ni skriver. Nog om det nu från min sida, fortsätt tjafsa om dosor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.