62 341 läst · 229 svar
62k läst
229 svar
Nackdel med frånluftsvärmepump
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 822 inlägg
Nu kanske vi skall hålla oss till sanningen istället. För verkningsgrad är du direkt fel här. FLVP är inte dåliga men har i särklass lägst verkningsgrad. Det är bara att kolla deklarera verkninggrad på nibes modeller så får man en bra uppfattning om hur det ligger till.B BJohan skrev:Jag har haft en högpresterande FLVP i totalt 14 år i två olika hus och jag tänkte berätta om mina erfarenheter. Anledningen till att vi valde FLVP var att man får samma uppvärmningskostnad som BV till halva priset. I en BV-anläggning ska man även räkna in den frånluftsfläkt som krävs för att uppfylla kravet på luftväxling i nya hus. Om jag skulle bygga igen nu efter 10 år skulle jag välja FLVP igen.
1. Man ska inte blanda ihop de (äldre) lågpresterande FLVP på ca 2 kW med de högpresterande på upp till 6,5 kW.
2. Med ett välisolerat hus räcker 6,5 kW gott. Mitt hus är på 185 m2. Jag har till och med stängt av elpatronerna.
3. Varmvattnet tar slut om man duschar i 20 minuter. Det gör sonen ibland och då tar det en stund att värma upp igen. Det är dock valfritt att slå på elpatronerna för att få snabbare varmvatten. Vi upplever inte detta som något problem. Detta är heller ingen som helst skillnad mot bergvärme. För att få mer varmvatten gäller en extra varmvattentank både för FLVP och BV.
4. Ljudet är beroende på kompressortyp och effekt. Det gäller både FLVP och BV. De moderna FLVP har varvtalsstyrd rotationskompressor precis dom bergvärmepumpana. De låter i stort sett likvärdigt. Vår FLVP är 10 år gammal och de nya är tystare. Trots det är vi inte störda av buller trots att dottern har sitt sovrum direkt ovanför värmepumpen. Jag valde dock en massiv dörr till tvättstugan av ljudskäl. Många hus har ju dörrar av papper!
5. Kompressorn tuffar på efter 10 år där den också fått värma poolen på sommaren. Man kan säga att kompressorn har gått motsvarande 20 år. Nu har styrkortet gått sönder och ska bytas. Det går på försäkringen och kostar mig inget alls.
6. Det är ingen större skillnad på kompressorn i en FLVP och en BVP. Båda bör ha samma livslängd, som dock kan variera. Hög framledningstemperatur i äldre radiatorsystem är nog det som knäcker kompressorerna. Moderna hus med golvvärme har låg framledningstemp och ger bra COP.
7. FLVP jobbar alltid med rumstempererad luft och får därför bra COP i medel över året. BVP har dock ännu bättre COP. Uteluftsvärmepumpar LVVP och LLVP har som sämst COP när man behöver den som bäst.
8. Kallras har jag aldrig upplevt som ett problem. Vi har fönsterventiler och det tycker jag är bäst eftersom det blir många ventiler och lite luft in genom varje ventil. I förra huset hade vi Freshventiler som jag tyckte märktes mer.
9. Många värmepumpar ger stomljud (vibrationer ned i bjälklaget som strålar av som ljud i andra delar av huset. Det gäller även BVP. Det är oftast ganska enkelt åtgärdat genom att använda gummifötter. Stomljud kan också koppla via rör. För att undvika detta ska installatören ska använda flexibla slangar och inte ansluta med fasta rör.
FLVP jobbar med inomhustempererad luft, men eftersom den driver ventilationen och är begränsad av luftflödet måste avluften kylas ner till en bra bit under utetemperaturen. Kompressorn behöver jobba med ett väldigt stort dT.
Jämfört med en luft-vatten värmepump där utedelen har tillgång till nästintill oändlig luftmängd behöver den inte sänka avluften från utetemperaturen lika mycket för att ta ut samma värmemängd. Därför är en luft-vatten värmepump något effektivare än en FLVP.
I praktiken blir en FLVP och en Luft-Vatten värmepump utan återvinning på frånluften likvärdiga där man med luft-vatten värmepumpen kan spara lite ytterligare med ett FTX system.
COP vid +2
S2120-8 COP 3,8
F1255-6 COP 3,97
F730 COP ca 3,4
Eftersom FLVP ärså starkt beroende på värmeuttaget varierar cop väldigt så det är svårt att hitta vettiga scop siffror, men EU deklarationen ljuger nog minst. Värt att notera mellan LVVP och BVP är att när utetemperaturen stiger och uteluften får högre temperatur än brine hos BVP går LVVP förbi BVP i verkningsgrad. Så beroende på klimatet där huset ligger finns det olika fördelar. Dock när det behövs kyla har BVP ett ess med möjligheten till frikyla
Här är ett urklipp från S1255-6, F2120-8 och F730
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skrev så här: "Uteluftsvärmepumpar LVVP och LLVP har som sämst COP när man behöver den som bäst."
Vid -7 grader är COP 2,48 för F1255. Det är till och med så att den stänger av när det blir kallare än -10.
FLVP jobbar fortfarande med 20-gradig inomhusluft och har bra COP (F730 har COP 4,2 vid +12 gr). Den stänger inte av när det är kallt.
Det är helt ointressant att se på COP för en FLVP vid +2 grader. Inomhusluften är inte så kall.
OBS! Hela resonemanget bygger på att ventilationen uppfyller BBR-kravet med den luftväxling som krävs. Självklart kan man spara en massa energi om man sluter huset tätt och inte ventilerar. Det är detta som så många missar. Alla räknar COP för bergvärme eller luft-vatten utan att blanda in ventilationsluften. För FLVP vill man helt plötsligt se på hela systemet och räkna in att den kalla friskluften sugs in i huset. Den kalla luften kommer ju in även för BVP och LVVP via det separata ventilationssystemet som man måste ha med BVP och LVVP men inte med FLVP eftersom den redan är inbyggd.
Det enda som är egentligen intressant är ju den totala elförbrukningen över året.
Vid -7 grader är COP 2,48 för F1255. Det är till och med så att den stänger av när det blir kallare än -10.
FLVP jobbar fortfarande med 20-gradig inomhusluft och har bra COP (F730 har COP 4,2 vid +12 gr). Den stänger inte av när det är kallt.
Det är helt ointressant att se på COP för en FLVP vid +2 grader. Inomhusluften är inte så kall.
OBS! Hela resonemanget bygger på att ventilationen uppfyller BBR-kravet med den luftväxling som krävs. Självklart kan man spara en massa energi om man sluter huset tätt och inte ventilerar. Det är detta som så många missar. Alla räknar COP för bergvärme eller luft-vatten utan att blanda in ventilationsluften. För FLVP vill man helt plötsligt se på hela systemet och räkna in att den kalla friskluften sugs in i huset. Den kalla luften kommer ju in även för BVP och LVVP via det separata ventilationssystemet som man måste ha med BVP och LVVP men inte med FLVP eftersom den redan är inbyggd.
Det enda som är egentligen intressant är ju den totala elförbrukningen över året.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 822 inlägg
Men varifrån får du att F2120 stänger av vid -10, sluta hitta på? F2120 jobbar ner till -25 och kallaste avluft på F730 är -15. Vill man ha mer information kan man kolla i produktbladet för varje produkt. Den deklarerade gränsen är vid -10 i etiketterna för alla. Kollar man COP vid de olika temperaturerna som anges så ser man tydligt skillnaderna. Informationen etiketterna är det provat enligt samma standard och är rimligtvis det man bör gå efter.B BJohan skrev:Jag skrev så här: "Uteluftsvärmepumpar LVVP och LLVP har som sämst COP när man behöver den som bäst."
Vid -7 grader är COP 2,48 för F1255. Det är till och med så att den stänger av när det blir kallare än -10.
[bild]
FLVP jobbar fortfarande med 20-gradig inomhusluft och har bra COP (F730 har COP 4,2 vid +12 gr). Den stänger inte av när det är kallt.
Det är helt ointressant att se på COP för en FLVP vid +2 grader. Inomhusluften är inte så kall.
OBS! Hela resonemanget bygger på att ventilationen uppfyller BBR-kravet med den luftväxling som krävs. Självklart kan man spara en massa energi om man sluter huset tätt och inte ventilerar. Det är detta som så många missar. Alla räknar COP för bergvärme eller luft-vatten utan att blanda in ventilationsluften. För FLVP vill man helt plötsligt se på hela systemet och räkna in att den kalla friskluften sugs in i huset. Den kalla luften kommer ju in även för BVP och LVVP via det separata ventilationssystemet som man måste ha med BVP och LVVP men inte med FLVP eftersom den redan är inbyggd.
Det enda som är egentligen intressant är ju den totala elförbrukningen över året.
Sen för att jämföra riktigt bra är det klart att det är en fördel att ta med ventilationen i beräkningen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 822 inlägg
Ber om ursäkt för tonen.
Urklippen är taget från etiketterna publicerade på Nibes hemsida. Man kan också se att Scop skiljer sig. I produktbladen står
Kallt klimat 35/55 grader.
F730 SCOP kallt klimat 4,65/3,57, medel klimat 4,35/3,38
F2120-8 SCOP 4,03/3,33, medel klimat 4,8/3,75
F1255 SCOP kallt klimat 5,5/4,1, medel klimat 5,2/4,0
Urklippen är taget från etiketterna publicerade på Nibes hemsida. Man kan också se att Scop skiljer sig. I produktbladen står
Kallt klimat 35/55 grader.
F730 SCOP kallt klimat 4,65/3,57, medel klimat 4,35/3,38
F2120-8 SCOP 4,03/3,33, medel klimat 4,8/3,75
F1255 SCOP kallt klimat 5,5/4,1, medel klimat 5,2/4,0
Redigerat:
Det är intressant att diskutera. Man kan ha olika uppfattningar och ingen kan allt. Jag har nu försökt hitta riktiga data från produktbladen vid vid -7 grader utomhus, +20 gr inomhus och 35 gr framledningstemp.
Nibe F2120-8 COP=3,0. då producerar den 5,17 kW
Nibe F750 vid max kompressorfrekvens COP=2,43. Då producerar den 5,35 kW
Comfortzone RX65 vid max kompressorfrekvens COP=3,9. Då producerar den 6,3 kW. Föregångaren till denna FLVP är den jag har sedan 10 år.
Jag inser att jag har generaliserat och haft lite förutfattade meningar.
I diagrammet nedan ser man att COP sjunker med sjunkande utetemperatur. Men COP=2,2 vid -25 gr är imponerande bra.
Nibe F2120-8 COP=3,0. då producerar den 5,17 kW
Nibe F750 vid max kompressorfrekvens COP=2,43. Då producerar den 5,35 kW
Comfortzone RX65 vid max kompressorfrekvens COP=3,9. Då producerar den 6,3 kW. Föregångaren till denna FLVP är den jag har sedan 10 år.
Jag inser att jag har generaliserat och haft lite förutfattade meningar.
I diagrammet nedan ser man att COP sjunker med sjunkande utetemperatur. Men COP=2,2 vid -25 gr är imponerande bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 822 inlägg
Jag editerade mitt inlägg ovan med lite scop data, beroende på klimatet verkar det som att dom går om varadra lite i effektivitet. Tycker inte det stämmer riktigt med etikettdatan?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 324 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 324 inlägg
Nej, det är ju en myt som odlas av solcellsägare som inte förstår att el vid olika tidpunkter (ibland inom samma dygn) är helt olika produkter. Elpanna på natten kan bli billigare än bergvärme på dagen (vissa dagar).B BJohan skrev:
Lite mer rimliga siffror. Vi hade en Nibe Fighter 310p som vi bytte ut efter 20 år. Ett kompressorbyte hade gjorts efter ca 10 år så jag valde att byta även om det bara var cirkulationspumpen som strulade lite, ville ha en modernare pump. Allt som allt fick vi en ny Nibe F370 installerad för 46000. Funkar utmärkt för en familj på fyra pers med badkarsbad och dusch. Går ju att ställa olika lägen ekonomi/komfort/lyx beroende på om man förväntar sig väldigt mycket duschande pga besök men tror varmvattnet tagit slut två ggr sedan 2015, en gång var misstag med glömd kran. Var får du dina siffror från eller överdrev du bara?Nyfniken skrev:Kompressorinstallationen.
En FLVP är ungefär lika tekniskt avancerad som ett kylskåp med inbyggd varmvattenberedare men kostar 70-90 tusen att byta ut. Livstiden är 15-20 år och det är lagren i kompressorn dom havererar. Att byta lager i kompressorn är i princip lika dyrt som att köpa en ny pump. Hade tillverkaren ansträngt sig lite så hade detta gått att göra för tusenlappar.
Har precis bytt kompressor, torkfilter, förångaren, expasionsventil etc. 15400:- utan rot (försäkringen tog det). Ny Pump kostar väll 50 000:- iaf?Nyfniken skrev:Kompressorinstallationen.
En FLVP är ungefär lika tekniskt avancerad som ett kylskåp med inbyggd varmvattenberedare men kostar 70-90 tusen att byta ut. Livstiden är 15-20 år och det är lagren i kompressorn dom havererar. Att byta lager i kompressorn är i princip lika dyrt som att köpa en ny pump. Hade tillverkaren ansträngt sig lite så hade detta gått att göra för tusenlappar.