pink_painter skrev:
Skulle det funka att ansluta en toa till det där nyupptäckta avloppsröret månne?
Ja, visst går det, men helst skulle det finnas en förgrening under golvet, så lite bökigt är det ju. Finns i och för sig toaletter med anslutning bakåt så man inte behöver få ner förgreningen så djupt. Eller kanske bygga en ordentligt hög tron ;)
 
Då får man sitta väldigt krokigt, om toastolen ska stå högt nere i källaren. :p
 
pink_painter skrev:
Ursäkta dum fråga, men varför går det ett avloppsrör genom källargolvet och upp igenom hela huset? Var börjar det och varför och vad är syftet? Inget är inkopplat på det vad jag kan se? Går det få ut det genom taket igen och om inte, hur får man dit en backventil i så fall och vad ska den vara bra för? Vill lära mig! :)

Edit: Det luktar ju inte avlopp om det och det måste ju vara varm luft som kommer upp i och med mögelbildningen. Ser väl ut som röta med?
Om du fyller ett rör med vatten och det ska rinna undan, ja då måste du ersätta volymen vatten som rör sig nedåt med nånting annat, annars får du ett utrymme med undertryck, vattnet blir hängande så att säga.
Avloppsavluftningen är till för att fylla på med luft när du spolar i toaletten, dvs "bakom" avloppsvattenet så att det kan rinna obehindrat vidare.
 
pink_painter skrev:
Jag hittade ju de felande länkarna i "garaget" idag: Benders Avloppsluftare med kragrör och förankringsboja och tillhörande genomföringspanna, det blir väl bra? :)
OK, men hur blir det tätt där de kapade röret? Det måste verkligen vara snortätt för att undvika kondensproblem inne på vinden.
 
Consensus skrev:
OK, men hur blir det tätt där de kapade röret? Det måste verkligen vara snortätt för att undvika kondensproblem inne på vinden.
Så noga kollade jag inte, men jag ska ha det i tanke när det blir dags! Finns det något lämpligt man kan köpa och komplettera med ifall det inte ingår i kitet? Du nämnde stos, måste väl vara en gummivariant i så fall? Den enda stosen jag haft händerna på är den till braskaminen. :D
 
Consensus skrev:
OK, men hur blir det tätt där de kapade röret? Det måste verkligen vara snortätt för att undvika kondensproblem inne på vinden.
Kom att tänka på en annan sak. Ventilationsröret från badrummet står ju på sniskan och det läcker helt klart upp mängder med varm, fuktig luft upp på kallvinden den vägen. Men där fick jag rådet att täta så gott det gick ungefär. Är det inte lika viktigt att täta på båda ställena? (Ursäkta mina dumma frågor, men jag är hemskt nyfiken och intresserad).
 
  • ventil02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är viktigt att täta där också. Avloppsluftaren kan vara viktigare, dels för att det kan lukta så illa och för att det kan bli en viss skorstenseffekt så det kommer ut illaluktande fuktig luft ur det hela tiden, även om det egentligen är avsett för att suga in luft. I badrummet är det kanske inte nödvändigtvis fuktigt hela tiden. Men båda ställen bör förstås helst vara tätade så den fuktiga luften inte tar sig in på vinden.
 
Luftningen behöver inte alls myna ovan yttertak, det är bara bra om den gör det. Allternativet är att såga av röret så mycket att du kan fästa en sk Durgo (http://www.durgo.se/DOC/broschyrmaterial/avl_sv.pdf) så slipper du göra hål i taket. Den funkar så att när det blir undertryck i avloppet öppnar den och släpper ut luften.
Luktar kanske inte tårta men .... det är i alla fall luktfritt övrig tid.
 
Toppkonsult skrev:
Den funkar så att när det blir undertryck i avloppet öppnar den och släpper ut luften.
Luktar kanske inte tårta men .... det är i alla fall luktfritt övrig tid.
Om/när den funkar ska den inte släppa ut något alls, utan bara släppa in luft i avloppssytemet när det blir undertryck och därför ska det inte lukta något. Fördelen är att man slipper göra hål i taket, nackdelen är den ökade risken för driftstörningar när den fryser fast eller av annat skäl fastnar öppen eller stängd.
 
Avlopp måste ha avluftning har vi lärt oss i denna tråd :) För detta ändamål så brukar avloppsröret dras upp och ut genom taket. Ibland med en böj eller kåpa, på rörstumpen som sticker ut. Det behövs dock inte.

Genom att titta var röret sticker ut och hur planlösningen ser ut i huset. Så brukar man inse att det finns en logik i placeringen. Även att det finns en anledning varför t.ex. två toa på olika våningar brukar vara ungefär ovanför varandra.

Notera att det behöver inte bara vara en avluftning i en villa, kan vara flera. I mitt hus så har jag ett fyrtums rör som sticker ut som avluftar stammen till toaletterna. Plus att jag har ett tretums rör som sticker ut som avluftar köksavloppet.

Så med tanke på hur det är i trådskaparens hus. Så är mitt råd: Kolla om du inte har ett rör till som blivit avkapat, t.ex. i linje med köksvasken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.