Då ser det minsann ut precis som i min kåk från -49 - Bortsett från att mitt Y är fullt synligt under källartaket... Sedan spikrakt upp genom taket...
 
Tack för alla svar och hjälp att reda ut frågetecknen! Någon som vet vad jag ska göra åt mögelproblemet där uppe? Ska jag kanske börja med att ta hit Anticimex som var min första tanke när jag upptäckte eländet?
 
pink_painter skrev:
Tack för alla svar och hjälp att reda ut frågetecknen! Någon som vet vad jag ska göra åt mögelproblemet där uppe? Ska jag kanske börja med att ta hit Anticimex som var min första tanke när jag upptäckte eländet?
Tycker inte det ser så farligt ut på bilderna, så jag skulle nog bara fixat luftningen och kollat att det torkar upp sedan. Men anlita gärna Anticimex, de blir säkert glada och du får professionella råd.
 
Anticimex ingår ju i min hemförsäkring, så de kan gärna jobba lite hehe

Det stank förfärligt precis där, men det kanske var den där 500w-halogenlampan som grillade mögelsvamparna?

Om jag inte hade varit så fånigt rädd för att klättra på takpannorna på egen hand, så hade jag nog kunnat fixa det själv, men jag får nog ringa nån. Är det VVS som gör sånt?
 
pink_painter skrev:
Det stank förfärligt precis där
Med tanke på att det är en öppen avloppsluftare inne på vinden hade jag varit mer förvånad om du sade att det luktade hallon. ;)

pink_painter skrev:
Är det VVS som gör sånt?
Kanske, tror att plåtslagare/takläggare brukar vara rätt bra på sådant också, med tanke på att allt verkar vara på plats utom just det som ska vara på yttertaket.
 
mulpac skrev:
Med tanke på att det är en öppen avloppsluftare inne på vinden hade jag varit mer förvånad om du sade att det luktade hallon. ;)
Haha! Men det stank alltså bara mögel, inget annat. Utöver det luktde det faktiskt inget alls. :D
 
mulpac skrev:
Kanske, tror att plåtslagare/takläggare brukar vara rätt bra på sådant också, med tanke på att allt verkar vara på plats utom just det som ska vara på yttertaket.
Tack! Har precis haft en plåtis här som satt på nya plåtar nere vid skorstensbasen (heter det så?) och en fin präriehuv ovanpå + ny huv ovanpå badrumsventilationen. Kan ju alltid ringa dit igen och ställa en dum fråga. Jag har ju alla grejorna som behövs. Jag har bestämt för mig att det satt en plåthuv ovanför avluftningen förut, ska se om jag kan rota fram något före-takomläggningen-foto. :)
 
Hittade foto på hur taket såg ut precis före omläggningen, här håller de gamla tegelpannorna på att plockas ner. Då blir kanske plåtis glad när jag ber dem göra en ny avluftnings"krok" med. :D
 
  • avluftning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt. Menar du att de som la om taket bara kapade röret och la papp ovanpå?
Har de nu gjort på det viset borde du ringa dem och klaga på att du fått möggel och komma och göra rätt.
 
snuttjulle skrev:
Fantastiskt. Menar du att de som la om taket bara kapade röret och la papp ovanpå?
Har de nu gjort på det viset borde du ringa dem och klaga på att du fått möggel och komma och göra rätt.
Nja, det låter jag nog helst bli. Det var en bekant till exet som "skulle vara duktig" men som i efterhand visade sig vara mer av en klant. Han la tex inte nedersta läkten på högkant, så det får jag göra i efterhand istället. Han tog inte ens bort de gamla rännorna innan...som vi hade köpt nya för att byta. Ska inte gå in på mer än så hehe men han drack hellre än jobbade dessutom.
 
Avluftningen måste mynna på utsidan, så som den gjorde tidigare. Det finns snyggare lösningar idag än den du hade förut.

Är det otätt, eller mynnar på insidan om taket, så kondenserar den varma fuktiga avloppsluften mot det kalla undertaket och du får saftig påväxt.

Alternativet ett kapa röret ytterligare och sätta på en backventil är en lockande lösning, men jag lovar att du får problem vintertid. De där ventilerna fryser fast. Stannar den i öppet läge så blir det som idag. Stannar den i stängt läge så tömmer du vattenlåsen varje gång du spolar.

Jag skulle kapa gjutjärnsröret en bit under taket och sätta på en tät stos och sedan skarva på en stump avloppsrör i plast som dras ut. På utsidan sätter sätter du en avloppsavluftningshuv.
 
Shit, kapa en sån perfekt avluftning. Det borde vara fängelse för sådant. :x
 
Consensus skrev:
Avluftningen måste mynna på utsidan, så som den gjorde tidigare. Det finns snyggare lösningar idag än den du hade förut.

Är det otätt, eller mynnar på insidan om taket, så kondenserar den varma fuktiga avloppsluften mot det kalla undertaket och du får saftig påväxt.

Alternativet ett kapa röret ytterligare och sätta på en backventil är en lockande lösning, men jag lovar att du får problem vintertid. De där ventilerna fryser fast. Stannar den i öppet läge så blir det som idag. Stannar den i stängt läge så tömmer du vattenlåsen varje gång du spolar.

Jag skulle kapa gjutjärnsröret en bit under taket och sätta på en tät stos och sedan skarva på en stump avloppsrör i plast som dras ut. På utsidan sätter sätter du en avloppsavluftningshuv.
Jag hittade ju de felande länkarna i "garaget" idag: Benders Avloppsluftare med kragrör och förankringsboja och tillhörande genomföringspanna, det blir väl bra? :)
 
Raceman skrev:
Shit, kapa en sån perfekt avluftning. Det borde vara fängelse för sådant. :x
Det borde nog vara fängelse för en hel del annat han gjorde med taket. q(;^;)p
 
På tal om något helt annat! Det finns bara en toa (badrum) i huset, på boplanet, men jag hade gärna sett en extra toa (utan bad eller dusch) nere i källaren. Skulle det funka att ansluta en toa till det där nyupptäckta avloppsröret månne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.