9 368 läst · 99 svar
9k läst
99 svar
Myndigheterna maktlösa mot höjda nätavgifter
Jag menar att den som ska bygga, driva och äga nätet bör få göra det, att sälja i flera steg gör det bara dyrare och att kommunalisera elnätet i NKPG lär inte göra det bättre eller billigare, om inte Linköping lyckas trots samlat kommunalt ägande hur skulle då Norrköping kunna om man skulle expropiera nätet och få en hög kapital kostnad?S Skopan skrev:
Men där är ju ägarna även kunder. Om staten skulle gynna en del av invånarna blir det snett. Att en kommun gynnar alla invånare är okej.C cpalm skrev:Tja, fast det funkar ju med de kommunala nätbolagen som uppenbarligen inte har samma avkastningskrav.
Man måste ju inte maximera intäkterna, överklaga intäktsramar osv. Det är ju pinsamt när politiker ojar sig över nätbolagens prisnivåer när statens eget bolag är bland de värsta i klassen.
Just därför tror jag inte på förstatligande, men gärna andra mer lokala offentliga ägarformer.
"EON motiverar höjningarna med att de har rätt att ta ut avgifter utifrån intäktsbehov samt att de har behov av avkastning till sina aktieägare."
Denna kommentar säger väl allt. Så kan man göra när man har monopol. Ett monopol som staten, dvs vi invånare har godkänt.
Denna kommentar säger väl allt. Så kan man göra när man har monopol. Ett monopol som staten, dvs vi invånare har godkänt.
Att ha ensamrätt till att anlägga elnät inom en del av Sverige för evig framtid är ovärderligt. Därför är ju marknadsvärdet för en koncession en fantasisumma på vilken bara räntan överstiger Norrköpings kommuns budget. Men om det skulle vara fråga om att köpa tillbaka koncessionen för vad den såldes för med justering för förändringar i nätet och pengavärden så vore det en helt annan femma. Men en sådan expropriering vore ju att ta ifrån ett utländskt företag något fantastiskt och ovärderligt, så det är inte politiskt realiserbart.F fribygg skrev:Jag menar att den som ska bygga, driva och äga nätet bör få göra det, att sälja i flera steg gör det bara dyrare och att kommunalisera elnätet i NKPG lär inte göra det bättre eller billigare, om inte Linköping lyckas trots samlat kommunalt ägande hur skulle då Norrköping kunna om man skulle expropiera nätet och få en hög kapital kostnad?
Eftersom de inte får ta ut övervinster så är ju koncessionen formellt sett utan värde. Det som har värde är elnätet. Värdet på det finns definierat efter som det är en del av underlaget för intäktsramen. Så det borde inte vara så svårt att förstatliga om man vill.
Jo, men det verkliga värdet är ju mycket, mycket högre, annars skulle ju Eon gärnasälja sin koncession till Norrköpings kommun för det redovisade nätvärdet + försäljningsomkostnader + en snusdosa för att tippa vågskålarna. Annat vore ju olagligt handlande gentemot aktieägarna.D Daniel 109 skrev:
Mitt elbolag, eller rättare sagt det elbolag jag betalar elräkningen till, ägs av kommunen jag bor i och äger elnätet och levererar ström till den södra halvan av kommunen.
Jag hoppas att vinsten de gör går in i den kommunala kassan och att jag på så sätt gynnar mig själv i slutändan.
De är varken billigast eller dyrast men jag ser det som en fördel att ha möjligheten att gå in på deras kontor och prata ifall man har frågor. Därför har jag inte brytt mig om att teckna elavtal med någon annan aktör, även om det skulle bli billigare.
De har även varit bra på att förbättra elleveransen, i det närmaste alla luftledningar på landsbygden har försvunnit de senaste åren till förmån för nedgrävda elledningar. De har även investerat i solparker och förbättrat de vattendrivna kraftstationer som finns runtom i kommunen.
Tyvärr äger e-on en del av elnätet i norra kommundelen, vilken jag numera lyckligtvis inte bor i. Där är det väldigt vanligt med strömavbrott och dessutom lite dyrare el, samt att e-ons vinster hamnar någon helt annanstans.
Jag hoppas att vinsten de gör går in i den kommunala kassan och att jag på så sätt gynnar mig själv i slutändan.
De är varken billigast eller dyrast men jag ser det som en fördel att ha möjligheten att gå in på deras kontor och prata ifall man har frågor. Därför har jag inte brytt mig om att teckna elavtal med någon annan aktör, även om det skulle bli billigare.
De har även varit bra på att förbättra elleveransen, i det närmaste alla luftledningar på landsbygden har försvunnit de senaste åren till förmån för nedgrävda elledningar. De har även investerat i solparker och förbättrat de vattendrivna kraftstationer som finns runtom i kommunen.
Tyvärr äger e-on en del av elnätet i norra kommundelen, vilken jag numera lyckligtvis inte bor i. Där är det väldigt vanligt med strömavbrott och dessutom lite dyrare el, samt att e-ons vinster hamnar någon helt annanstans.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag tvivlar på att våra politiker egentligen skulle vilja att stat eller kommun skulle äga elnäten. I så fall skulle de ju förlora rätten att klaga på de stora onda bolagen för att de tar för mycket betalt. ...och så länge lösningen på alla Sveriges problem uttalas "havsbaserad vindkraft" så lär summorna som ska in bara fortsätta att öka. Då är det ju rätt smidigt att kunna skylla på aktieutdelning istället för på sina egna beslut.
Nätbolagen har inte med vindkraft att göra.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nja, nätbolagen bygger såklart inte per automatik vindkraft... Men, alla höjningar av min nätavgift de senaste typ tio åren, förutom nu på sistone när det varit elkris, har mycket tydligt motiverats med att elnätet måste stärkas, moderniseras osv för att hantera i huvudsak vindkraft. Så det är ju ingen hemlighet direkt.D Daniel 109 skrev:
Det är två olika bolag även om dom ingår i samma koncern.Keiller skrev:
Precis som Eon (och vattenfall och många andra) har två bolag, elnät/distribution (som har monopol) och elhandel, elnät kan jag inte välja bort
Hej DavidDavid Wallin skrev:
Nja, nätbolagen bygger såklart inte per automatik vindkraft... Men, alla höjningar av min nätavgift de senaste typ tio åren, förutom nu på sistone när det varit elkris, har mycket tydligt motiverats med att elnätet måste stärkas, moderniseras osv för att hantera i huvudsak vindkraft. Så det är ju ingen hemlighet direkt.
Rimligen så kommer en ökning av solceller (med hög installerad effekt) och elbilsladdning kunna medverka till att våra elnät måste förstärkas. Jag har skrivit om det tidigare här i en annan tråd. Se inlägg #5 här;
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-stor-solcellsanlaeggning-eller-inte.479087/
Kostnaden debiteras rimligen de som är anslutna till elnätet. Det ingår i regelsystemet för elnäten.
Redigerat:
För en gångs skull måste jag faktiskt berömma det företag jag varit nätkund hos i alla år (och svurit över deras höga avgifter) - Vattenfall.
De har investerat stort i vårt elnät (landsbygd) och grävt ner såväl hög- som lågspänningsnät vilket innebär i princip avbrottsfri elleverans.
2022 sänkte de sina nätpriser och i år höjde de inte vid årsskiftet som så många andra bolag.
Det kan ju vara kul att berömma någon gång också.
Staten som höjde elskatten med hela fyra öre per kWh vid årsskiftet förtjänar däremot inte det minsta beröm.
De har investerat stort i vårt elnät (landsbygd) och grävt ner såväl hög- som lågspänningsnät vilket innebär i princip avbrottsfri elleverans.
2022 sänkte de sina nätpriser och i år höjde de inte vid årsskiftet som så många andra bolag.
Det kan ju vara kul att berömma någon gång också.
Staten som höjde elskatten med hela fyra öre per kWh vid årsskiftet förtjänar däremot inte det minsta beröm.
problemt med många gamla elföreningar är att det snålades, så man tog ut för lite och klarade inte modernisering och då såldes det till större bolag. Hade de boende istället set till att bygga upp bra ekonomi så hade de klarat sig. Det finns fortfarande elföreningar som mår bra, och det är en väldig skillnad, men det krävs storlek. Teoretiskt skulle ju alla elnätskunder i ett område kunna starta en elförening genom insatser och sen köpa nätet av befintliga nätägaren. Men det är ju i praktiken omöjligt.F fribygg skrev: