41 702 läst · 62 svar
42k läst
62 svar
Mygglarver i regnvattentunnorna, hur fixa?
Nja, det är just därför du byter 1g/v. Slänger du i ogräs som rurtnar så får du endast fler mygg, kno4t och flugor. Det finns ett ämne i brännässlor som ger en doft som mygg inte tycker om samt att ph ändras. Så inte vad som mao 😉
Den minst tillförlitliga, omständigaste men ändå intressantaste är att ägna sig åt akvaristik som hobby. Att ge levande mygglarver till sina akvariefiskar är som att bjuda på finrestaurang för oss människor.
Jag vittjar vår regntunna på mygglarver och har ett par hundra stycken sparade i en glasburk i kylen. Larverna tycks inte utvecklas i så låg temperatur. Om de gör det så går det i så fall långsamt. Så sent som för 30 minuter sedan håvade jag upp extremt små mygglarver till mina Boraras Brigittae som är så små att de inte får in en fullvuxen larv i käften. Jag skall se om jag kan få larverna att växa till en smula först.
Eftersom frågeställaren ville ha en enkel lösning på sitt problem så förespråkar även jag ett enkelt myggnät som läggs över tunnan. Jag har ett som hänger ner på ytan. Det lurar myggen att lägga ägg där och inga larver kan kläckas och flyga iväg. Win-win för mig, mina fiskar och grannarna.
Ett ytterligare förslag på fisk att hålla i regnvattentunnan är Makropod eller Paradis Gurami som den heter i handeln. Makropoder är labyrintfiskar dvs de andas atmosfäriskt syre och klarar ett hyfsat temperaturspann. De är alltså inte så kinkiga med vattenkvalitet.
Jag inser att detta inlägg var onödigt långt men jag har semester och lite tråkigt så…
///j
Jag vittjar vår regntunna på mygglarver och har ett par hundra stycken sparade i en glasburk i kylen. Larverna tycks inte utvecklas i så låg temperatur. Om de gör det så går det i så fall långsamt. Så sent som för 30 minuter sedan håvade jag upp extremt små mygglarver till mina Boraras Brigittae som är så små att de inte får in en fullvuxen larv i käften. Jag skall se om jag kan få larverna att växa till en smula först.
Eftersom frågeställaren ville ha en enkel lösning på sitt problem så förespråkar även jag ett enkelt myggnät som läggs över tunnan. Jag har ett som hänger ner på ytan. Det lurar myggen att lägga ägg där och inga larver kan kläckas och flyga iväg. Win-win för mig, mina fiskar och grannarna.
Ett ytterligare förslag på fisk att hålla i regnvattentunnan är Makropod eller Paradis Gurami som den heter i handeln. Makropoder är labyrintfiskar dvs de andas atmosfäriskt syre och klarar ett hyfsat temperaturspann. De är alltså inte så kinkiga med vattenkvalitet.
Jag inser att detta inlägg var onödigt långt men jag har semester och lite tråkigt så…
///j
Det var en superbra idé, nästa år ska jag försöka fånga larverna och ge till mina akvariefiskar. Hur får man upp dem lättast med en finmaskigt håv?J jomany skrev:Den minst tillförlitliga, omständigaste men ändå intressantaste är att ägna sig åt akvaristik som hobby. Att ge levande mygglarver till sina akvariefiskar är som att bjuda på finrestaurang för oss människor.
///j
Jag har testat med rätt mycket diskmedel, rört om och det hjälpte inte. Då frågade jag en insektsexpert (fint ord jag glömt) som berättade att mygglarver inte hänger i ytspänningen som omvända skräddare, utan flyter. Det förklarar varför jag och andra vittnar om att det inte hjälper. Bra att du har annan erfarenhet och jag har ingen aning om varför det är så olika.
StackareJ jomany skrev:Den minst tillförlitliga, omständigaste men ändå intressantaste är att ägna sig åt akvaristik som hobby. Att ge levande mygglarver till sina akvariefiskar är som att bjuda på finrestaurang för oss människor.
///j
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Vad missade du om du är läskunnig?Cruzze skrev:
Eller läste du ens tråden? 🤔
#37:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mygglarver-i-regnvattentunnorna-hur-fixa.346606/post-4806034
#49:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mygglarver-i-regnvattentunnorna-hur-fixa.346606/post-5332551
#53:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mygglarver-i-regnvattentunnorna-hur-fixa.346606/post-5348743
#54:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mygglarver-i-regnvattentunnorna-hur-fixa.346606/post-5348806
#55:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mygglarver-i-regnvattentunnorna-hur-fixa.346606/post-5348834
Så YES, flera har nämnt diskmedel med blandade resultat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt. Ironi funkar inte på alla...Krilleman skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/