En ovårdad tunna kan producera enorma mängder mygg, så kan även exempelvis tomma vattenfyllda cykeldäck, krukor och liknande göra. I normala fall finns inte mygg utan exempelvis naturliga stengropar, träsk eller liknande. Den vanligaste orsaken till mygg är traktorspår och människor utan ansvarskänsla. Speciellt "gräsmattemänniskor" utgör därför en hälsorisk för oss trädgårdsmänniskor då vi hjälper till att samla upp även deras myggor (liksom bin, humlor och fåglar). Då myggor lever under förhållandevis lång tid men sällan rör sig speciellt långt så blir det ett avsevärt mycket större problem för oss med tätare trädgård än för andra. Även om vi inte själva orsakat några problem och själva hantera vårt eget vattensparande på ett ansvarsfullt sätt.

Några droppar miljövänligt diskmedel hjälper absolut. Men inte mot mygglarver! istället förhindrar det att larver på ytan kläcks till myggor och det förhindrar även myggor från att lägga sina ägg i vattnet. Men det tar 14 dagar innan larverna är borta även om effekten är omedelbar. Långsiktigt är såklart nät bäst och enklast. Fast andra kul möjligheter är grodor eller att bygga en flytande fälla med tätare nät som hänger ner och sedan fångar och "dränker" larver när de simmar upp till ytan för att andas, ca var 15 minut. Detta minskar ytterligare myggen då det inte jagar bort de mygg som vill lägga sina ägg i vattnet och förhindrar därför även att de lägger sina ägg någon annanstans. (en utomordentlig affärsidé för den händige! Jag har ännu inte sett någon i handeln.)

Så även om du exempelvis själv har en ljus fasad, lättskött gräsmatta och inte upplever några större myggproblem så kan du dock ändå bidra till att förstöra vår gemensamma och naturlig mångfald genom att tvinga oss trädgårdsälskare att gallra även i våra trädgårdar för att slippa erbjuda även dina myggor bostad! Ni som tycker om er trädgård kanske kan lyfta denna lite uppåt :)
 
B Bo Berglund skrev:
Samma erfarenhet här...
Måste nog till nån sorts gift och det vill man ju inte.
Antagligen omöjligt att stänga ute mygghonorna också.
Ett lock funkar utmärkt. Varför krångla till det?
 
Cykeldäck var en nyyngelkammare. Jag har svårt att tro på att det funkarsärskilt bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Cykeldäck var en nyyngelkammare. Jag har svårt att tro på att det funkarsärskilt bra.
Måste i rimlighetens namn avse avmonterade cykeldäck, avmonterade däck i största allmänhet?
Ligger de ute är det ju alltid en skvätt vatten i.
 
Men ett cykel däck inne håller så lite vatten att det inte funkar.
 
Där är vi bortom mina kunskaper om mygg, hur mycket vatten de kräver för att föröka sig.
 
wildeside
ett par droppar yes diskmedel så förstör du ytspänningen.
Vet inte om det fungerar men har hört att det ska fungera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Ett lock funkar utmärkt. Varför krångla till det?
Jag har lock på mina tunnor (utom en liten tunna vid en bod).
Fast man måste ju ha en öppning där regnvattnet kommer in...
Jag har en avskiljare för skräp och löv på mina tunnor och myggen kan lätt ta sig igenom galleröppningarna för att lägga ägg.
 
Fast den lilla öppningen är ju bara att sätta ett nät för om det nu blir ett problem med mygg. Jag har dock inte upplevt att det blir några större mängder i de tunnorna med lock och små öppningar.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har ett sommarställe i skärgården där vi samlar vatten i 4 st regnvattentunnor för att ha till trädgården.
Nu upptäckte jag att det simmar mygglarver i vattnet och vi vill helst inte öka på myggplågan härute, så vad kan jag göra för att larverna skall försvinna?
Vill fortfarande kunna använda vattnet för växtbevattning, så gifter är inte något bra alternativ...
sent svar men.... Jag har en guldfisk som bor i min ektunna. När hösten kommer så flyttar guldfisken till grannens trädgårdsdamm. Jag har även näckros i tunnan som konkurrerar med algerna
 
  • Gilla
fisgris8 och 3 till
  • Laddar…
Markus Eriksson1 Markus Eriksson1 skrev:
sent svar men.... Jag har en guldfisk som bor i min ektunna. När hösten kommer så flyttar guldfisken till grannens trädgårdsdamm. Jag har även näckros i tunnan som konkurrerar med algerna
Hej
Kul första inlägg :cool:
Du måste bara skicka en bild på guldfisken i tunnan, smart ju.

/W
 
Har också guldfisk i större vattententråg under sommaren, 1 guldfisk håller en stor 1m3 behållare fri från mygg. På hösten innan de fryser får de flytta in i en hink i kallgaraget som brukar hålla frostfritt. Vid sväng kyla till källaren, men det är bra att hålla dem kallt under vintern så kräver de väldigt lite vatten och skötsel.
 
Inlägg 26. 😉
 
Jag använder klor från poolen i mina tunnor. Inga mygglarver och tror inte det påverkar mina växter jag vattnar med regnvattnet från tunnorna.
 
4774
Lägg i brännässlor i vattnet, det gör att samtliga mygg håller sig borta från tunnan. Byt minst 1gång/vecka
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.