21 668 läst · 245 svar
22k läst
245 svar
Mycket infekterad grannfejd på Orust
Det systemet resulterar inte sällan i fullständigt orimliga straff och minskar inte brottsligheten. Det är ingen bra lösning på problemet.
Låter märkligt att inkapacitering inte minskar brottsligheten. Menar du att dom begår lika många brott ute i samhället fast dom sitter inne? Eller menar du att många fler blir brottslingar då fler sitter inne?
Jag kan ju tänka mig att rekryteringsbasen i "orten" är ganska stor och att man där bara får nya brottslingar oavsett hur många man slänger in i buren. Men jag är mer skeptisk till att vi får en ny "galning på orust" bara för att vi slänger in denne...
Jag meaner att det inte minskar antalet som blir kriminella. Att låsa in folk för småsaker är inte vettigt på flera sätt. Bara kostnaden för att spärra in någon till höga kostnader så att den inte kan vara produktiv. Sedan har vi konsekvenserna för personen i fråga. Det är rentut sagt en riktigt dum ide.
Konsekvensen för personen är en del av syftet med straff.D Daniel 109 skrev:Jag meaner att det inte minskar antalet som blir kriminella. Att låsa in folk för småsaker är inte vettigt på flera sätt. Bara kostnaden för att spärra in någon till höga kostnader så att den inte kan vara produktiv. Sedan har vi konsekvenserna för personen i fråga. Det är rentut sagt en riktigt dum ide.
Kostnaden är mindre än kostnaden att ha brottslingar ute i samhället, bortsett från småbrott, men tråden handlar inte om små brott.
Den avskräckande effekten är ringa, det håller jag med om.
Att lägga pinnar på vägen ser jag som småbrott, även om det kan vara grymt irriterande.
Pinnar på vägen är väl knappt ett brott. Självklart ska det vara brott av lite mer magnitud som krävs. Men man kan inte ha det som idag där tex kvinnor terroriseras av män åt ut och år in och dom får på sin höjd några månader fängelse varje gång. Jag tycker att det finns samhällsnytta i längre fängelsestraff, men uppenbarligen inte majoriteten av oss svenskar.
Det beror på om man ser det från brottslignens sida eller offrets. Givetvis ska han låsas in. Det finns ett signalvärde för offret.D Daniel 109 skrev:Jag meaner att det inte minskar antalet som blir kriminella. Att låsa in folk för småsaker är inte vettigt på flera sätt. Bara kostnaden för att spärra in någon till höga kostnader så att den inte kan vara produktiv. Sedan har vi konsekvenserna för personen i fråga. Det är rentut sagt en riktigt dum ide.
Återfallsförbrytare mot samma offer dessutom. Pinsamt att han får hålla på.
3 strike offenders hade löst problemet i det här fallet
I staterna får man en faktura på kostnaderna för fängelsevistelsen när man avtjänat straffet.
Efter att ha blivit dömd för mordbrand så borde det finnas ett skadeståndskrav på miljoner från grannens försäkringsbolag. Antingen är psykopaten bottenrik eller så maler det sakta. Det naturliga borde vara att psykots fastighet går till tvångsförsäljning för att betala skadestånd.