5 529 läst · 75 svar
6k läst
75 svar
Mycket att fixa för nya bostadsministern
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 587 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 587 inlägg
NYC är inte Stockholm vad än svennebanan som har varit på turistresa tror. Och NYC är inte typiskt för USA, prata med en amerikan och du inser att det är en väldigt speciell plats på jorden. Bygg inte samhällsförståelse utifrån NYC.K kortis skrev:Är din kollegor kanske så pass internationella att de sträcker sig till New York.
65 procent av alla lägenheter i New York är hyreslägenheter. Av dessa är 47 procent hyresreglerade.
Att det skulle bli fler och billigare hyresrätter i människobyn med avreglering är ju rent nonsens det finns inte en förvaltare som skulle bygga en enda lägenhet om det innebar lägre hyror, är det något som företag är bra på i Sverige så är det att maximera sina priser
Pratade med en amerikan som berättade om hur dyrt det var att åka taxi i new york, kostade lika mycket som hemma i en håla i SverigeClaes Sörmland skrev:
Nä det räcker med bondförnuftet, ägare av hyresfastigheter skulle väl aldrig lobba så här mycket om de inte visste att det gynnade dom.Claes Sörmland skrev:
Tror du FifflaUffe o Ebba tänker på hyresgäster?
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 540 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 540 inlägg
Är det FifflaUffe som är statsminister? Där kanske du har svaret.daddydj skrev:
Javisst ja Ebba är ju med, men nu vägrar hon att svara på den minsta fråga.
Nej, Fredrik Kopsch.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 587 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 587 inlägg
Vi får se, just nu tycks priserna falla på bostadsmarknaden. Vi får se om det står sig, vi har ju haft en ganska rejäl bostadsprisutveckling sedan 90-talet så det borde väl finnas lite utrymme för dem att falla. Men sånt har ju sagts förr bara för att följas av ännu mer uppgång.K kortis skrev:
Jag tror aldrig vi får se några liberaliseringar att tala om på bostadsmarknaden. För många gillar och skyddas ekonomiskt av plansystemet och dess effekter. Ingen vill stå upp för de som står utanför, de är marginalgrupper som t ex unga och invandrade.
Vägrade vara med i hyresgästföreningen när jag bodde i hyresrätt, deras argument för att jag skulle gå med var "tänk om vi får marknadshyror, det blir mycket dyrare för dig", att jag tycker det var rättvist om jag betalade mer inne i centrum än för en liknande lägenhet i förorten tyckte de var konstigt. De bedriver en politik för att gynna den som redan bor i attraktiva hyresrätter, inte för att gynna befolkningen i stort som är i behov av lägenheter vilket är synd i mitt tyckeClaes Sörmland skrev:Vi får se, just nu tycks priserna falla på bostadsmarknaden. Vi får se om det står sig, vi har ju haft en ganska rejäl bostadsprisutveckling sedan 90-talet så det borde väl finnas lite utrymme för dem att falla. Men sånt har ju sagts förr bara för att följas av ännu mer uppgång.
Jag tror aldrig vi får se några liberaliseringar att tala om på bostadsmarknaden. För många gillar och skyddas ekonomiskt av plansystemet och dess effekter. Ingen vill stå upp för de som står utanför, de är marginalgrupper som t ex unga och invandrade.