Det var ett uttömmande svar - tack för det.
Jag får den nya tryckbrytaren nästa vecka. Då tömmer jag hydroforen och monterar den nya tryckbrytaren, sedan passar jag på att byta kopplingsbox vid pumpen så jag vet att det är en fräsch kontaktering. Sedan kan jag bara hålla tummarna...
 
Skeppartorp skrev:
Då så,
Motorskyddet är inställt på 1,8 (Telemecanique går att ställa mellan 1.6 och 2,4)
Svårt att svara på när motorskyddet löser ut. Vissa dagar 3 gånger på en dag, vissa dagar inte alls. Det löser aldrig ut precis efter att jag återställt den, det tar någon/några timmar oftast. Det finns väl egentligen bara en regel; när jag vaknar på morgonen så har det löst ut under natten för det finns inget vatten då. Varför löser den ut när ingen använder vattnet?
Både vid tryckbrytaren och vid pumpen finns jord och alla tre faser dragna och allt ser fint ut (möjligen finns lite rost vid jordanslutningen borta vid pumpen)
Jag tror jag kommer köpa en ny tryckbrytare eftersom den gamla ser så.....gammal ut helt enkelt. Har hittat den här som ser nästan exakt lika dan ut;
[länk]
Vad jag funderar över är att på den produkten så kan man ställa start och stoptryck (som jag tror är 6-8 bar) men på den jag har idag finns bara en skala och den är ställd på 2.0??)
Vad betyder det?
Om du har skyddet på 1,8 och en märkström på motorn på 1,9 så är det väl inte så konstigt??
 
Med nya tryckströmbrytaren och normalt med luft i hydroforen blir det säkert bra.
Se bara till att hålla efter luftnivån löpande, det sliter mycket i onödan på brytare och pump annars.
Det finns heller ingen anledning att inte ställa motorskyddet på märkström dvs 1.9A.
 
En annan orsak kan också vara att det är för lite vatten i hålet.
Jag hade en toalett som det rann i smyg, detta tömde borrhålet efter ett tag och pumpen fick inte upp trycket förrän hålet fick mer vatten. Då det var dåligt med vatten kom trycket aldrig upp i mer än 1 bar och motorskyddet löste efter ett tag.
Ett annat problem jag hade var att brytningen till pumpen inte fungerade pga grus i vattnet, detta satte igen tryckregleraren så pumpen gick konstant. Men då kom den upp till 4 bar, men den slog inte av och motorskyddet löste då också.

Kanske inte de symptom du har, men exempel på situationer då motorskyddet slår till.
 
Tacksam för alla svar! Vad skulle jag göra utan er! :)
Jodå, får jag detta att fungera så blir jag den första att försöka hålla efter lite bättre så grejorna är tiptop.
Jag tror vi har gott om vatten i brunnen, det var så sagt när vi köpte.
Det där med grus i vattnet är något att ha i åtanke om jag inte får snurr på grejorna trots alla insatser.
Jag kommer ändra motorskyddet till 1,9.
 
Om du har en tångampere mätare kan du mäta på faserna under drift och då direkt se om 1,9A är ok, i start ögonblicket är det betydligt högre men det löser inte skyddet ut på.

Lycka till
 
All right - har ingen sådan men min elektrikerkompis har en han får göra en mätning åt mig vid nästa besök.
Skall utföra åtgärderna denna vecka. Återrapporterar såklart.
 
Då så;
Idag har jag.bytt tryckbrytare på hydroforen till en helt ny.
Denna ställde jag i på tillslag 2,5, av 4,5.
Jag bytte även elbrytaren som fanns bredvid pumpen i brunnen.
Satte motorskyddet på 1,9.
Tömde hela hydroforen helt och fyllde sedan på igen när allt var klart.

Vad som hände var att jag nu har väldigt stort vattentryck i kranarna. Bättre än någonsin.
Ännu har inte motorskyddet löst ut. Kanske lite tidigt att ropa hej, får återkomma om en vecka. Stort tack till er alla som hjälpt till! :)
 
Då då, nu har det gått några dagar och allt verkar fungera - stort tack till alla!
Nu till slutklämmen.
Jag fick tipset att montera på en luftnippel på hydroforen för att förenkla för framtiden.
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=775
Frågan är; kan jag montera en luftnippel på min hydrofor? Det verkar bara finnas en plats att montera den på - se bild.
Utvändig gänga, mått 22 mm utvändigt.
Går det att montera på denna plats eller har jag ingen möjlighet att montera en på denna hydrofor?
 
  • hydrofor2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hydrofor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan montera den på den kran som finns på bild 2. Kranen ser ju ut att ha sett sina bästa dagar, så ev byter du ut hela klabbet och då kand sätta ett T-rör med kran åt ena hållet och luftnippel åt det andra.
Finns det möjlighet att tappa ur hydroforen i botten, eller är det det som du gör med kranen? Finns avtappning i botten, kan du ju fimpa den där kranen helt och hållet.
 
Tackar!
Jag tömmer hydroforen med en liten slang i botten, där finns en tappkran.
När jag öppnade tappkranen i botten för att tömma så hände ingenting, men när jag öppnade kranen på sidan (bild 2) så började det rinna i botten.
Okay, då kanske det är bäst att göra som du säger, jag skruvar bort hela mokapären på bild två och far iväg till vvs butik som tillverkar en ny fräsch med luftnippel på eftersom jag inte behöver kranen. Fast då måste jag montera bort luftnippeln vad jag förstår när jag skall tappa ur hydroforen (vilket förhoppningsvis inte skall vara ofta)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.