Alltså, vad jag menar är;
Jag kan ju inte se fördelningen vatten / luft i hydroforen, men vad jag kan säga är att om man spolar vatten i köket så slår hydroforen på/av/på osv med en intervall av ca 4 sekunder.
Har ingen aning om vad som anses normalt, eller hur jag i övrigt kan kontrollera detta?

Det bör gå att spola ur åtminstonde ca 10-15 l vatten ur kranen innan pumpen slår till igen. Det som troligen händer med motorskyddet är att när motorn till pumpen startar och stoppar fler gånger med korta intervaller så löser det ut för att startsrömmen är betydligt högre än vad strömmen är under normal drift. Mitt tips är att du fyller på med luft i hydroforen.

Okay - tack för svar!
Jag har beställt en ny tryckbrytare.
När jag installerar den måste jag väl tömma hydroforen och sedan fylla upp på nytt igen. Då torde det väl per automatik bli rätt mängd luft i hydroforen?

Det har fungerat för mig hitills men nu har jag lyxat till med en luftventil att pumpa in luft i. Ett tips är att du har en kran öppen när du tappar ur vattnet, för annars kommer det att spotta och fräsa ur bottenventilen i flera timmar. Din pumpanläggning ser ut att vara något som liknar den jag har och på den sitter det ett vattenutkast uppe på locket till brunnen så där är det lämpligt att öppna kranen. Tips två är att kolla så golvbrunnen inte är igensatt för det är rätt många liter vatten i hydroforen om den är utan luft.

Jag måste börja med att säga att ditt system ser ut EXAKT som det vi hade på landet tills förra året.
http://1.bp.blogspot.com/_ABSBux0N6yI/Sj5vqPjArLI/AAAAAAAAAG8/MNIwZBVvzK8/s1600-h/gamal_pump.jpg

Då gav ejektorn upp efter 35 år och vi bytte pump till en Grundfos sänkpump (väldigt skönt att slippa oljudet från pumpen i källaren).

Vid vilket tryck slår din pump till/från? Våran går på vid 2 kg och av vid 4 kg. Även om jag skulle öppna alla kranar i huset skulle det ta flera minuter att gå från 4 till 2 kg tryck. Om din pump slår på var fjärde sekund är det något som är fel. När tömde du hydrororen senast? Vi tömmer vår varje år inför vintern.

Du har rätt, pumparna ser väldigt lika ut minsann!
Ja, om kan jämföra våra grejor så är det en väldig skillnad på fyra sekunder och flera minuter.
Kanske har vi kommit fram till problemet härmed. Jag har aldrig tömt hydroforen (har bott här i ca 6 år).
Kanske kommer då problemet att försvinna när jag skall montera den nya tryckbrytaren på hudroforen eftersom jag då skall tömma den helt.
Jag vet inte vilka tryck den jobbar mellan. Den enda siffra jag kan utläsa på tryckbrytaren idag är är ställd på 2.
På hydroforen står det så här:

Arbetstryck kg/cm3=6
Provtryck=7,8

Vad ger det för vägledning?

Skeppartorp skrev:
Kanske kommer då problemet att försvinna när jag skall montera den nya tryckbrytaren på hudroforen eftersom jag då skall tömma den helt.
Nu är du inne på rätt spår! :)
Jag är ganska säker på att det är tryckbrytaren som är slut.
Och när du byter brytaren, kommer du att få i luft som man måste ha i tanken för att det ska funka bra.
Bryt strömmen, öppna bottenventilen, skruva bort brytaren när trycket i tanken försvunnit.
Och när du ändå är i farten så montera en luftnippel typ http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=775 så att du kan fylla på luft när du märker att pumpen börjar starta/stoppa med kortare intervall.

Hampe; bugar och bockar - evigt tacksam!
Nu börjar det verkligen likna något (åtminstone i teorin).
Tryckbrytaren har ännu inte kommit med posten, men snart så. Skall kika på hydroforen om det finns anslutningsmöjlighet för en luftnippel också, finns det så monterar jag självklart dit en.
Stort tack så länge till er som bidragit med hjälp, skriver igen när jag har tömt, monterat, fyllt upp igen och testat.

Oops nu berättade en bekant att det inte är så enkelt att fylla på hydroforen som jag trott. Han sade att jag är tvungen att använda tryckluft (kompressor) för att det skall bli rätt. Stämmer det? Jag trodde att det bara var att tömma och sedan slå på strömmen igen så reglerade hydroforen själv förhållandet vatten/luft till rätt tryck.....?

tvungen är du inte... det blir enklare/bättre om du har möjlighet att fylla på med tryckluft, men det fungerar utan också. Har du luftnippeln kan du bara fylla på luft när du märker att pumpen slår till/från med för täta intervall, har du den inte måste du tömma den på vatten för att få in luft.

Okay - jag förstår.
Skall kika om det finns möjlighet att montera en luftnippel. Om inte så måste jag (vad jag kan förstå) köpa en ny hydrofor om jag önskar ha möjlighet att ha luftnippel.
Min kompis elektrikern har meddelat mig att det värde som är inställt på tryckbrytaren (1,8) är det faktiska värde som han har mätt att pumpen faktiskt drar.

detta problemet har ja också haft för ett år sen ungefär. har pumpen monterad i brunnen och hydroforen i ladugården. Testade att byta pump,motorskydd, tryckbrytare, ja allt förutom hydroforen och ledningar. men inget hjälpte. När ja va på väg att ge upp hoppet såg ja att det satt satt en strömbrytare nere i brunnen (som man kan slå av strömmen med om man ville greja med pumpen). Den visste ja inte ens att den fanns då vi nyss hade flyttat dit. Den såg ju inte alltför fräsch ut när ja skruva isär den. Bytte den och sen funka allting igen. Du har inget liknande?

• Gilla
Macarus
  • Laddar…
Oj då där ser man! Jo, jag har en switch nere vid pumpen, den är gammal men ser ganska schysst ut, lite dålig på jordkontakten. Kanske skall jag prova att byta ut den i alla fall, för säkerhets skull. Tack för tipset!

Att motorskyddet löser beror på att motorn drar för mycket ström. Jag ser tre skäl till det:

1. Att den går tungt, vilket vi nog kan avfärda i det här fallet.
  2. Väldigt frekventa starter som kan värma upp motorskyddet till att lösa, även om det är lite tveksamt vid denna blyga motoreffekt och startbelastning.
  3. Glapp i elmatningen så att pumpen inte får alla tre faser hela tiden. Bortfall av en fas löser motorskyddet på sekunder. Detta borde vara enkelt att mäta om man har ett oscilloskop...
  4. Pumpen kan ju vara slut också, eller ett helt annat fel...
Det låter som om både 2 och 3 är aktuellt här, och att 3 är orsaken till att motorskyddet löser.
Obs att glappet kan finnas var som helst från centralen till pumpen, men mest troligt är nog det som föreslagits, tryckbrytaren eller brytaren i pumphuset. Enklast är nog att kontrollera alla kopplingar på vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.