Kanske ska satsa på en eldriven då? Har plockat två träd nu med yxa samt handsåg ;D
Känns ju väldigt macho, men man blir ju inte direkt pigg av det.
Har elsågen annrs nån nackdel mot bensinaren om man bara skall köra den hemma på tomten?

nah, jag tror du blir skitnöjd med en elare, håll ordning på sladden bara.. enda nackdelen som jag ser det är det extra momentet med sladdhantering samt begränsningarna med sladdlängden..

Ubbe skrev:
En skillnad mellan proffssågar och konsumentsågar hos Husqvarna är vevhusets uppbyggnad.
Konsumentsågen har två vevhushalvor som bearbetats var för sig.
Proffssågen har en homogent hus där lagerlägena "sambearbetas", dvs precisionen är högre i proffssågens vevhus.
Dessutom blir ju fler och fler vevhus på "konsumentsågar" tillverkade i plast, jag vet inte om det är för eller nackdelar (frånsett tillverkningskostnad och vikt) med det, har dock sett en Stihl inlämnad på garantijobb där hela vevpartiet smältit loss, detta gjorde i.a.f mig lite skeptisk  :-?

HVA 55 har i.a.f fortfarande vevhus i metall  :)

Blev tillslut en Partner 1950EL.

Köpte den på Coop då jag inte behövde nån hjälp med detta köp tyckte jag. Får sota för det nu. När jag skulle starta sågen händer ingenting. byter till ett annat uttag, men icke! Blir förbannad och trycker allt vad jag kan på knappen´. då startar den men jag måste hålla in den närmast krampaktigt för att den skall gå. ska det vara så? Tänkte att det kanske kan vara nån säkerhetsdetalj. Jag ringde i allafall till Partner och fick prata med norra Europas tröttaste kundtjänst som kopplade bort mig i 30 min i sedvanlig ordning. så jag hoppas att nån här på forumet äger en likadan och kan upplysa mig om hur det ligger till. Jag har fyra mil till butiken och vill helst inte åka i onödan.

Så ska det inte va.. Jag har 1850... Behöver inte trycka hårdare än på en borrmaskin...

Om det är någon som undrar över märket på 2-takt oljan så gör ett studiebesök på Nynas raffenaderi i Nynäshamn, där ser man hur exakt samma olja tappas på plastflaskor, det är bara i etikett maskinen och ev. olika flaskor som skiljer.Samma sak gäller kedjeoljan. Alla sveriges oljor (nästan) passerar Nynas.

Kapar ca 20-40 träd per år, efter några kraftiga Husqvarnor körs det nu med en Partner 351, den är lätt och smidig och passar mig. Den har slutat tillverkats så den borde ha prutmån snart, är samma som säljs som shark etc på coop. Dock har bark-gaffeln lossnat då skruvarna till den satt i mjukplast.

En vass kedja är viktigare än hästkrafter.

Man skall inte underskatta arbetet med att kapa för ved. Trots allt så skall sågen igenom stammen gång på gång på gång.

En såg som sågar upp stammar i 30-50 cm långa bitar får jobba väl så mycket som en skogsarbetares. Fäll, kvista och kapa upp i långa längder.

Jag tycker inte att man skall köpa en för liten såg, en rejäl håller många år om den sköts.

Timmervikarn skrev:
Jag tycker inte att man skall köpa en för liten såg, en rejäl håller många år om den sköts.
Även de billigare håller om man sköter dem... Pappa hade en gammal partner nån av farföräldrarna till 351:an skulle jag misstänka.. ;D Alltid servad o skött noggrant, alltid nyslipad kedja osv... Den bara gick o gick o gick..
Jag har en 351:a idag och är toknöjd... Visst sen att man inte kan mäta sig med en skogsarbetare det är en sak... Känner en kille som jag får skog av mot att jag själv fäller o tar hand om allt.. När han gick igenom säkerhet o visade knepen på hur man snabbt o effektivt fäller kvistar o kapar stammar blev han positivt överraskad av min 351:a.. Han sa de att visst den var inte lika lätthanterlig som hans maskin för 9000 kr men som han sa om man inte har det till yrke så finns det ingen anledning att köpa maskiner för över 3000 kr... De sk hobbymaskinerna duger gott.

galento
Vi har en gammal (ca-86) Jonsered 535 och den har funkat bra till våra behov i skogen. Tror inte el-sågarna är mkt att ha vid grövre vedhantering,vet iallafall om tre personer som "bränt upp" sin Huskvarna el-sågar vid vedhantering,dessutom är det inte lönsamt att laga dem enligt återförsäljaren,bara att slänga och köpa ny.Men till mindre grejer och inomhus kan den ju vara bra,förstås.En kamrat stod och kapade kubbar med sin Partner i sommarvärmen ifjol och den nöp kraftigt,kan vara bra att låta sågen vila ibland,blir ju mkt värme om man står och matar på fullvarv i en timmervälta flera timmar i sträck. ;)Men visst finns det andra sågar ;)http://videos.streetfire.net/search/chain+saw/0/A7B2AFC2-38CA-4840-9AA3-C90090B07185.htm

Fila, fila och åter fila på era sågkedjor! Det gör hela skillnaden, i synnerhet om ni klyver björk som tar hårdare på kedjan. En såg ska gå som en kniv i smör som en äldre granne sade till mig.

En motorsåg och elsåg kompetterar varandra bra. Ska man vara stå och kapa på vedbacken är el överlägset. Dels inga avgaser och framför allt ingen skenande kostnad för drivmedel.

Jobbar i skogen så jag har testat lite olika sågar. Jag tycker ju det at sågar man ner bara nåt träd per år så varför gå och köpa en för 9000:-? Då duger det gott med en billig variant som man bara sköter. För de lite dyrare sågarna har lite effektivare sytem för at göra sig av med sågspån och blir det för mycke spån runt motorn kyler det inte riktigt som det ska. Sen elsåg, beror på det med. Fälla två små träd om året går nog utmärkt men at stå och kapa upp sin årsved med den skulle inte jag rekomendera. Själv köra jag med en Hva 346XPG och en 357 XPG. Mycke mycke nöjd med dom. Farsan har kört lite Jonsered och det är inte många delar som skiljer på dom nu men upplever Hva lite rappare och effektivare med att få bort spånet

Ska du ha en hobbymaskin för att såga ved och fälla några träd med, köp en Partner 351, jag har haft två stycken (sålda beg) och har en Partner 461 i dag (köpt på Coop). Fördelen är att det är mindre risk för kast med dom fintandade kedjorna och mindre risk för skador, det passar en ovan bättre. Ska du såga sly med en motorsåg så blir du snart medveten om att det går inget bra, röjsåg eller en bra grensax rekommenderas.

Jobbar i skogen hemma o i skolan

Har även pratat och diskuterat med Hva, stihl o jonsered försäljare och även Partner försäljare

Själv har jag köpt en beg stihl 026a från 90 talet min första såg, den var inte hel när jag köpte den och jag märkte de inte förrens det var försent så kopplingen pajja på den

Så saker som inte sköts pajjar lätt

Sen köpte jag i höstas en Husqvarna 353G E-tech tac (triobrake)
Den har handtagsvärme och "katalysator"
Triobrake är att kastskyddet kan utlösas på 3 olika sätt,
Enkelt sagt triobrake är ett tredje handtag bak ovanför handleden vid gasreglaget vilket gör att det är lättare att lösa ut det vid kast

Husqvarna 345 med triobrake och handtagsvärme är en vettig såg för konsumenten, men eftersom den har vevhus i plast så kommer den inte hålla lika länge som tex 353 som är husqvarnas minsta "proffs"modell tror ja..
353an håller 10gånger längre är det beräknat eftersom den har ett annat vevhus bla

Sen 345an har även verktygslös spänning av kedja vilket är praktiskt om man e konsument men samma där håller inte lika bra/lika länge

Farsan köpte en Partner 345 på loppis

Den har jag kört mer, med eftersom jag inte vill använda hvan till skrotjobben

Den väger lite mer, vibrerar enormt mycket mer inte alls lika rapp

som att jämföra pansarvagn mot ferrari

Den har sen vi köpte den i höstas bara gått och gått

Kör aspen 2takt och mineralkedjeolja

Det viktigaste är endå att lära sig att såga säkert, inte vara rädd för sågen
jobba med den nära kroppen och att ALDRIG släppa främrehandtaget om man har handen på det bakre, och tummen UNDER främrebågen! annars kommer handen slinta över kastskyddet och på kedjan aj ajj!

Som alla andra rekommenderar jag att man köper en bok och läser och även blir lärd praktiskt av en kunnig eller tar motorsågskörkort

Jag går naturbruksgymnasium inriktning skogsbruk

Jag är mer för motormanuella skogsbruket dvs motorsåg och småskalig transportteknik

En som börja i våran klass i vintras och som inte hade genomgått motorsågskursen grunderna

Han skulle kvista och gjorde det fel, han gjorde ett "steg"i kvistningen som inte finns med i dom steg man använder när man kvistar

Vad händer?
Jo han sågar sig i byxan, hade han då som ex mina släktingar inga byxor så hade han inte haft benet kvar

på stihls hemsida STIHL - motorsÃ¥gar kedjesÃ¥gar röjsÃ¥gar trimrar blÃ¥saggregat kapmaskiner rengöringsmaskiner gräsklippare Ã¥kgräsklippare grästrimrar kompostkvarnar högtryckstvättar motorsÃ¥g finns en bra video om lite hur man tankar och startar o fäller med en stihl motorsåg, den är bra oavsett märke/modell på såg man har

Det värsta som finns för en motorsåg är att stå och kapa på vedbacken
Då bör man ha en större såg

Att lära sig fila kedjan är a och o för att motorsågen ska funka både konsument som proffs

Jag tycker att visst man kan lämna in kedjan o betala 20-80kr per gång/kedja

men den blir ju träslö efter ett tag och det blir dyrt att lämna in den om man sågar en hel vecka under ett år..

Det är väll upp till var o en

Kombidunk, skyddsstövlar för motorsåg, Sågskyddsbyxor, hjälm, handskar och långärmat är vad jag tycker är en bra grund för säkerheten, men minst lika viktigt är den teoretiska kunskapen

Beroende på hur mycket du kommer såga så kanske en Partner funkar
Dom nya Partner håller inte alls samma kvalite som dom gamla

Partner, Husqvarna, jonsered tillverkas av electrolux motors

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.