Angående bensin så kan jag bara säga att jag inte skulle köra med vanlig bensin. Har provat det för länge sedan, och går man hela dagar i skogen böjd över en såg så får i alla fall jag snabbt huvudverk av avgaserna. Kör man bara lite så spelar det kanske mindre roll. Själv använder jag Aspen soppa. Efter några timmar så blir jag torr i halsen av den, men slipper huvudverken. Så helt nyttig är nog inte den heller, men åtminstone bättre jfr vanlig. Även om Aspen är dyr så är det helt klart värt det då jag tillbringar mycket tid under vinterhalvåret i skogen.
För övrig låter det här som om de nya Partner sågarna inte är så bra, men kommer du över en beg av gamla modellerna så är det ypperliga proffs sågar av bra kvalite.

Tidigare gick det skämt om att det bara var kommunerna som körde Husqvarna eftersom de passade deras arbetsrutiner, dvs de startade bara en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, däremellan behövde de vila. ;)

Tompa

Finns ingen goare doft en tvåtaktsrök!! ;D ;D

ClasseClas
Stefan_h skrev:
Myt o myt.. Jag har sett skurna maskiner med egna ögon, och jag säger inte till 100 % att det är bensinen som orsakade det men det var vad tillverkarna bestämt hävdade..
Lite OT, men jag körde vanlig bensin på min Stiga motorgräsklippare och den pajade pga att gummimembranet till förgasaren löstes. Verkstan gjorde helservice som kostade 1200 spänn. :surprised: :surprised:
Hade jag vetat så hade jag kört med miljösoppa från början men jag tyckte att den bensinen var för överprissatt. Snålheten bedrar visheten!

Stefan_h skrev:
Finns ingen goare doft en tvåtaktsrök!!  ;D ;D
Castrol TTS  :) :)

OT men jag har jobbat på marinor oxå.. När man startar upp en 2-taktsbåtmotor på våren o alla konserveringsoljor förbränns... De e nice.. MEn jag e ju en skadad 2- takts freak.. ;D ;D

....men om man har problem med huvudvärk och inte vill köra på Aspen så tycker jag absolut att man ska prova syntetisk olja, Castrol TTS t.ex........ryker betydligt mindre och luktar.....ja.....rent gott  :D

ClasseClas
Lidman skrev:
I Råd&Röns test av motorsågar nr 9 -05 fick Partners modell 352 dåligt betyg i säkerhet. Husqvarnas modell 345 fick bra på alla faktorer och en femma i säkerhet om jag inte minns helt galet.

// Lidman
Stämmer till viss del! Det är värt att tänka till lite vid köp av lågprisare. Nu är inte priset avgörande när det gäller att få en säker/säkrare såg.

Från Råd & Rön-testen 09/2005.
AL-KO KB32 o Partner 352 fick betyg 1 i säkerhet.

I samma prisklass (kring 2000kr) får Jonsered CS 2138 och Stihl MS 170 betyg 3 i säkerhet.

I högre prisklass (4500 kr) fick Husqvarna 345 betyg 3 i säkerhet medan Stihl MS 250C och Jonsered CS 2145 fick en 1:a.

Betyg "Hållbarast" fick Husqvarna 345.

ClasseClas skrev:
Betyg "Hållbarast" fick Husqvarna 345.

Så var det ja, inte så fel ändå :)

// Lidman

Självfallet skall man välja modell efter vad man skall använda den till.
Jag använder min i huvudsak för ved till braskaminen.
Jag använder en Stihl MS170, som är deras enklaste modell.
Den är framför allt ganska lätt, vilket jag inte tycker skall underskattas.
Brukar säljas för strax under 2 000 kr på kampanj.

Det e precis som med andra verktyg, det funkar troligtvis hur bra som helst med en konsumentsåg, skillnaden ligger i att dom inte är byggda för yrkesverksam hantering och dom har inte heller samma prestanda krav. Ska man fubba omkring i trädgården å kapa lite veed då och då så finns det ingen anledning att lägga en massa pengar på stora, dyra sågar.. Det tar lite längre tid och man får lyssna på motorn, så fort det tar emot så minskar man anläggningstrycket så arbetar sågen sig igenom. En proffssåg å andra sidan, dom är byggda för att klara maxvarv hela tiden även med längre svärd. Själv sågar jag bara husqvarna, inte för att dom skulle va bättre utan för att jag helt enkelt gillar dom bättre. En 142 borde räcka finfint, vill du ha mer krävande så e 350 ett bra val. Skulle jag som kräver lite mer bara få välja en såg så skulle jag valt 346 en nära på optimal såg i alla lägen utom vid körning av "sågverk"

Fein skrev:
Vad ska man tänka på vid köp av motorsåg?

....

kommer att avverka en del träd på tomten allt från sly till 30-40 cm diameter. inga jättemängder men inte heller nåt träd om året.
Tycker de flesta verkar vilja skjuta mygg med kanon här. Finns det över huvud taget nån anledning att välja en bensinsåg om man som frågeställaren ska kapa lite sporadiskt på tomten?

Tomtebo skrev:
[quote author=Fein link=1141903703/0#0 date=1141903703]Vad ska man tänka på vid köp av motorsåg?

....

kommer att avverka en del träd på tomten allt från sly till 30-40 cm diameter. inga jättemängder men inte heller nåt träd om året.
Tycker de flesta verkar vilja skjuta mygg med kanon här. Finns det över huvud taget nån anledning att välja en bensinsåg om man som frågeställaren ska kapa lite sporadiskt på tomten?[/quote]

Tycker att du har en poäng här, körde för ett par år sedan en eldriven såg (kommer inte ihåg, tror att det var en bosch) och jag blev otroligt överraskkad över hur stark och rejäl den var. Dessutom var den lätt, och lätt att använda. Det grövsta trädet som fälldes var nog inte mer än ca 20-25 cm i diameter, fast det gick i ett nafs.

Min Mini McCullough benisinare var lite trött och ville inte starta när vi skulle kapa en stor björk, så jag lånade en eldriven Stihl från en kompis. När det e dax för motorsågsinvestering för min del som använder den någon eller några gånger om året och alltid på tomten så kommer det att bli en eldriven.

/m

När jag kör hemma o kapar stockar är de elsågen som gäller. Partners största elsåg ( kommer inte ihåg modelbeteckningen ) När jag är ute i skogen partner 351... Som jag skrev tidigare.. Bara man rengör o servar sina grejer så håller det oavsett vad man köper.

Kör en Husqvarna 345 (tror jag den heter) som hängt med i många år och aldrig fått någon särskild omvårdnad. Startar alltid och funkar bra.

En viktig sak är att lära sig fila kedjan, både för säkerhet och resultat. Spelar ingen roll hur bra såg man har om man inte kan fila kedjan ;) Tyvärr har man sett alltför många ovana motorsågsarbetare som INTE kan fila en kedja.

För dom allra flesta är det knappast sågen som är begränsningen när det ska huggas lite ved... Kroppen brukar bli trött före sågen :-?
Visst en såg som är tung och vibrerar mycket gör att man fortare blir trött.
I praktiken blir det sällan speciellt långa pass med sågen i nävarna. Oftast brukar man ha en hel del jobb med att ta hand om det som sågats också.

Ang Aspen miljöbensin så är min erfarenhet att jag mår betydligt sämre av miljöbensin (huvudvärk) jämfört med "riktig tvåtaktsrök". Vet fler som upplevt samma sak.

Vill man ha en såg med handtagsvärme är det riktiga proffsågar som gäller, tyvärr.
En skillnad mellan proffssågar och konsumentsågar hos Husqvarna är vevhusets uppbyggnad.
Konsumentsågen har två vevhushalvor som bearbetats var för sig.
Proffssågen har en homogent hus där lagerlägena "sambearbetas", dvs precisionen är högre i proffssågens vevhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.