Vad ska man tänka på vid köp av motorsåg?

Har en känsla av att allt som säljs på Coop exempelvis och är rosa, grönt eller heter shark! är mindre värda sina pengar, men hur är det med de billiga partnersågarna man ser ibland( tex 351)?

kommer att avverka en del träd på tomten allt från sly till 30-40 cm diameter. inga jättemängder men inte heller nåt träd om året.

Tacksam för svar

Fein!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av partnersågar, men jag rekommenderar dig istället att kika på jonseredssortimentet. Någon av farmarsågarna 2141- 2150 borde väl vara lagom för dina behov. Kolla hos granngården/Lantmännen .
Priset ligger på ca 4-5000:-.
(Har själv en 2041 och en 2054 och är helnöjd med dessa. Jag hugger inte så mycket
själv heller, kanske 50m3/år, men tycker att dessa passar perfekt för mina behov.)

:cool:

Partner 351 duger gott trots vbad många tror sig veta eller tro... Jag averkade 50 Kbm skog förra vintern med min 351:a.. Bara man är nogrann med rengöring o service så håller grejorna...

Partner var tidigare ett proffs märke, har själv 2 st ca 10 år gamla, går mycket bra. Gillar dem bättre än Husqvarna, Jonsered men det kan vara beroende på att jag är inkörd på dem. Vet dock inte om kvaliteten ändrats sedan de bytte marknadsföringskanal. Tror dock att alla modellbeteckningar ändrats.

Värt att tänka på vid köp av såg är att inte välja en för stor. Betydligt lättare att arbeta med en mindre lättare maskin, speciellt vid kvistning som är det tyngsta arbetet. Min stora används bara vid fällning/kapning av riktigt grova stammar, oftast så väljer jag arbeta med den mindre och i värsta fall såga från två håll.

Sly är bökigt att ta med en motorsåg, och stor risk för kast, bättre med en röjsåg.

Tompa

Eftersom jag enbart kör med Husqvarna så rekommenderar jag förstås dem, 55'an är inte så dum alls. Själv kör jag 350 och 288 XP.

När det gäller de billigare sågarna så är de ofta rätt så klena och de slänger på lite väl stora svärd på dem. Kedjorna på en del har hälften av skärande länkar än vad man får på t ex en Husqvarna. Ett 13 tums svärd räcker gott till för det mesta.

Kolla vilket fabrikat som har en serviceverkstad i din närhet, sen om det är Husqvarna, Jonsered eller Stihl spelar inte så stor roll, de gör bra sågar medans McCullough och Partner ligger en bit under i kvalitet.

Oavsett vilken såg du väljer så glöm inte skyddsbyxor, skyddsstövlar och ett första förband, de är egentligen viktigare än sågen. Skogsvårdsstyrelsen har en bok om grunderna som är rätt bra, tror att den säljs på Clas Olsson med. Har du inte jobbat med motorsåg så låt gärna någon med erfarenhet visa dig lite. Sågen kan ge upphov till rätt otäcka skador om man har lite otur.

/Kent

Köpte en riktigt billig partner 1535 förra året som gav upp efter 10-15 timmar. Motorn brann helt enkelt upp. Fick ny på garantin.

Innan jag lämnade in den gamla sågen kollade jag inuti, där var otroligt mycket spån och spåndamm. Ärligt talat förstår jag inte hur det kunde bli så mycket eftersom jag inte kört den mycket och inte tycker jag varit speciellt elak med den.

Kan vissa modeller vara sämre på att suga in spån?

ClasseClas
Jag kör med en Partner 351:a på landet sen en 6 år tillbaka. Den har aldrig svikit mig. Det är givetvis viktigt att hålla efter sågen, rengöra den och slipa kedjan ofta.

Glöm inte bort skyddskläder mm! Hjälm, handskar, byxor, stövlar, (plast)kilar, brytjärn. De prylarna kostar lika mkt som sågen.

Skaffa den här boken om du är nybörjare. Bra tips i den! http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/Form.asp?id=12356
Även på webben:
http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/SiteMap.asp?id=7354

(Gör inte som grannen hemma som vinglandes sågade i shorts och träskor medan hans tant fick hålla vedträna åt honom...)

mattiasw>Jag har den mest för att klyva med timmerjiggen, är lite tung att jobba i skogen med.
Min är förresten lite modifierad så jag slipper barkstöden, har aldrig gillat att man tar bort svärdslängd med dem. Kör med 20 tums svärd (Husqvarna) och det är ungefär vad den sågen orkar med trots sina 6,1 hk.

/Kent

M
Kan bli svårt även för märken som Stihl, Husqvarna & Jonsered att konkurrera med en harley motorsåg :D

Köpte själv en Stihl 230 C och är helnöjd med maskinen. Kör med miljöbensin och är noga med att göra ren maskinen efter arbetet. :cool:
Användert också sågskyddsbyxa, en billig livgörsäkring.

Ett tips till er som kör på miljöbensin.... Återgå inte till vanlig blyfri 95.... Kan bli dyrt... Jag jobbade för ett antal år sedan på en verkstad som just jobbade med trädgårdsmaskiner... Mitt på sommaren kom den ena efter den andra av kommunens röjsågar o motorsågar o allt vad de var in med rasade motorer... Då hade kommunens lev av miljöbensin missatas o de var tvungna o köra på vanlig bensin med en skvätt olja i... Vi kliade oss i huvet o skickade iväg motorerna till generalagenterna ( Tanaka och Husqvarna ) o den enda förklaringen de hade var att det blivit avlagringar i förgasarna av miljöbensinen som sedan löstes upp av den vanliga bensinen o sen resluterade i motorhaveri... Vet iof inte om dessa problemen finns ännu idag detta var trots allt drygt 10 år sedan...

Jag kan och skall inte garantera detta men det är nog en liten myt...
Det roliga med den myten är att den går åt bägge hållen såsom att man inte kan byta mellan bensinsorterna för att bägge ger avlagringar och det köper jag inte.

Jag kör 95 och 2 taktsolja på min 288'a pga att den dricker som ett litet as men blandar friskt på min 350'a och har noll problem. Är jag i skogen så är det miljöbensin som gäller och på andra ställen där jag kan andas fritt så 95 med olja.

Och ja, jag kör enbart på Husqvarnas tvåtaktsolja, den är lite dyr men mina sågar är dyrare.

/Kent

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
I Råd&Röns test av motorsågar nr 9 -05 fick Partners modell 352 dåligt betyg i säkerhet. Husqvarnas modell 345 fick bra på alla faktorer och en femma i säkerhet om jag inte minns helt galet.

// Lidman

Myt o myt.. Jag har sett skurna maskiner med egna ögon, och jag säger inte till 100 % att det är bensinen som orsakade det men det var vad tillverkarna bestämt hävdade..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.