190 läst · 4 svar
190 läst
4 svar
Montera spegelglas direkt på väggen
Hej!
Jag tänkte montera ett spegelglas som går från golv till tak mot en vägg i hallen. Väggytan som spegeln ska täcka är 2500x1300 mm (takhöjd x bredd). Några frågor:
1. Hur stor "mån" behöver jag för att få upp spegeln? Räcker det med 10 mm? 20mm?
2. De flesta lev. verkar ha 4mm och 6 mm tjocka speglar, räcker det med 4mm eller blir det för tunt och "böjligt"?
3. Hur monterar jag den bäst? Jag vill helst inte ha några clips eller synliga fästen, funkar det med kraftigt monteringslim?
Tacksam för all hjälp!
Jag tänkte montera ett spegelglas som går från golv till tak mot en vägg i hallen. Väggytan som spegeln ska täcka är 2500x1300 mm (takhöjd x bredd). Några frågor:
1. Hur stor "mån" behöver jag för att få upp spegeln? Räcker det med 10 mm? 20mm?
2. De flesta lev. verkar ha 4mm och 6 mm tjocka speglar, räcker det med 4mm eller blir det för tunt och "böjligt"?
3. Hur monterar jag den bäst? Jag vill helst inte ha några clips eller synliga fästen, funkar det med kraftigt monteringslim?
Tacksam för all hjälp!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 360 inlägg
Lim funkar utmärkt.
Om du har en jämn och slät vägg fungerar det att limma upp en 4mm spegel. Själv skulle jag inte våga att bara limma en sådan stor spegel. Konsekvenserna om den ramlar över någon är för stora. Den behöver också säkerhetsfilm på baksidan. Bästa sättet att montera är med en J-list ungefär som den här https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...fo-42585-spegellist-for-badrum-750-mm-3085802
En glasmästare borde ha dom i långa bitar som kapas till rätt mått.
En glasmästare borde ha dom i långa bitar som kapas till rätt mått.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 360 inlägg
På med hockey utrustning och kofot bara 😂
Klicka här för att svara