vanlig 42mm

Jag körde 30mm gipsskruv. För du behöver ju bara montera i osbn. Dvs gipsen 12 o sen 12osb så är de 24mm. Onödigt med 42mm långa i mina ögon.

går bra med 32mm med likväl som 40.
köp det som är billigast eller feller dig i smaken. Priset avgör, inte längden.

Nu ska vi börja med gipsen och har då köpt 2500mm skivor. Bör jag sätta dom längre ner än osb skivorna eller hålla dom på samma nivå?

Jag har också upptäckt att det kommer bli ganska stor glipa mellan väggips och takgips. Trots att det är reglat cc30 i taket, så blir det så att man måste hålla ut första skivan 10-15mm från väggen. Vet ej vad detta beror på. Fungerar detta?

lägg ut en bild så blir det enklare att förstå. Det här med att hålla ut skivan förstog jag som sagt inte. inte heller var glipan skulle uppkommit.
Takgipset sätter du juhså nära osb´n du kan. Går dock såklart inget om takets gipsskiva glipar 5-8mm från väggen. När sen vägggipset (12/13mm) trycks upp mot taket så täcker den juh den potentiella glipan och går över 7-4mm.
Om du ska ha golvsockel så kan kapar du gipset 5-6mm kortare än det stumma måtter. Sen ställer du bara gipsskivan på gipskryckan/fotlyft/gipshållare och trycker upp den stumt mot taket och spänner åt. Sen skruvar du utan problem.

Blå byggnadsstötta eller frånluftsventilationsstöd med brun handtag och metallfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange stövelknekt i metall mot vit bakgrund.
Skapa konto

En person använder en gul fotmanövrerad gipsbrädeskniv för att skära genom gips.
Skapa konto

• Gilla
nordell.fredrik
  • Laddar…
Har tyvärr ingen möjlighet just nu att ta en bild men har ritat en som kanske gör det lättare att förstå problemet. Det känns som att man kanske skulle ha börjat med att klyft bort 25mm från glespanelen. För trycker jag takgipset mot osb/gips på vägg når den bara precis fram till nästa glespanel.

Sett från sidan.
Enkel ritning som visar takgips intill vägg med OSB och gips, ej skalenlig, med angivna mått för glespanel och takgips.
Skapa konto

Ej, skalenlig (om någon trodde det :)

Redigerat:
Första glesen skall alltid sitta mot vägg som du satt den - Gles nr 2 skall således sitta med mitten på 300 från vägg följt av alla andra på 300 mitt till mitt....
Hur ser det ut i andra änden av rummet? Gick det jämnt ut på cc300 eller kanske du kan börja med en 475 (Halv + 25mm) skiva och använda spillet vid slutet i taket?

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Ah okej där har vi problemet, första glesen sitter som du säger kloss mot väggen men andra sitter cc300 från den första glesen.

Nej det gick inte jämt ut på andra sidan var vi tvungen lägga in en gles på typ cc15 från den näst sista.

JeppeKa skrev:
Ah okej där har vi problemet, första glesen sitter som du säger kloss mot väggen men andra sitter cc300 från den första glesen.

Nej det gick inte jämt ut på andra sidan var vi tvungen lägga in en gles på typ cc15 från den näst sista.
Jag tänker ju fel - Inte en 475 skiva utan snarare en 625 skiva, dags för lite mat i magen så huvudet fungerar!

Man vill gärna börja med 1/3 skiva så att man slipper spackeldiket mot vägg - Bara krångligt att spackla igen om du frågar mig.
Förhoppningsvis kan du använda spillet på motsatta sidan...

Edit:
Ett annat tips, snörslå mitten på tredje brädan och använd den som referens när du sätter första raden - Har du något att mäta ifrån om väggarna är lite sneda samt att du får en bra start så det inte börjar tanda mellan skivorna efter ett tag. Samt att du får det tajt och fint mot väggen. En laser fungerar även det till ändamålet.

Redigerat:
Jo om jag förstått saken rätt får man helt enkelt skära in en bit på bägge sidor för att få det att passa.

]man skär inte en bit. Utan du delar alltid skivan på mitten för att få en jämn fördelning på läkten och att du kan använda skivan på andra ställen.
Är skivan 90 delar du den på 45, är den 120 delar du den på 60 osv.
Här har jag gjort en enkel mall för dig att kolla på. Bättre att du gör om så slipper du böket med att börja kasta massa spill på gipsskivor och spackla. Sista raden blir vad den blir, om det inte är så att du räknar noga och delar rummets bredd med 900. Då ser du hur många helskivor du får.
Tex om rummets bredd är 4800mm. 4800/900 = 5,3 Dvs 5 hela skivor.
5 hela skivor = 4500mm. Då saknas det 300mm totalt. Och det innebär dä 150mm på varje sida.
Så om detta vore fallet på riktigt så skulle du inte börja med 450mm utan 150mm.
Sen löper du på som vanligt tills du återigen kommer till slutet av rummet och sätter sista biten på 150mm. Klart... och snyggt.

Det finns många sätt att göra det på och detta var bara en förklaring av flera olika..
Vill du köra cc 300 byter du bara ut måttet och lägger in fler reglar, principen är ändå den samma. 300 eller 450 från osbväggen till mitten på regeln, sen matar du på med 300cc eller 450cc i jämna rader.

Om du ska snörslå, gör inte misstaget att glömma lägga till halva regelns bredd på första strecket. dvs det första snörslaget hamnar (450+35mm,du använder juh 28/70) på 485mm från osbskivan vägg. Sen matar ni på som vanligt med 450 cc med snöret.

• Schematisk illustration av en vägg med markerade mått för gipsskivor och reglar, anvisningar för uppdelning.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Tydlig mall men han har C-C 30.

ItWasntMe skrev:
]man skär inte en bit. Utan du delar alltid skivan på mitten för att få en jämn fördelning på läkten och att du kan använda skivan på andra ställen.
Är skivan 90 delar du den på 45, är den 120 delar du den på 60 osv.
Här har jag gjort en enkel mall för dig att kolla på. Bättre att du gör om så slipper du böket med att börja kasta massa spill på gipsskivor och spackla.

[media]

Lättast nu är ju att kapa första skivan 320 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.