4 309 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Mörka stenar efter hårdfog
Igår kväll testade jag med att göra hårdfog till våra nylagda markstenar. Stenarna är Benders Fantasi, grafit. Stenarna är i det närmaste mellangråa när de är torra, när de är blöta blir de nästan svarta.
När jag nu lade i hårdfogen, Benders Flexifog, så följde jag instruktionerna så mycket som möjligt. Dock hade jag ingen lövblås som förespråkades för att få bort på ytan. Jag använde en fin sopborste. Idag när jag tittar på stenarna, så är vissa nästan svarta, precis som de blir vid regn. Kan det vara bindemedel som ligger på ytan möjligen? Det kan även ha hänt att jag vattnade lite för mycket så att inte fogen hann ta upp vattnet så att det rann över vissa stenar.
Kommer det att bli bra när det får torka mer?
En annan sak är att det verkar inte som att fogen blir speciellt hård, det går lätt att krafsa bort stenmjölet. Nu har det bara gått 12 timmar sen läggningen så det kanske härdar mer?
När jag nu lade i hårdfogen, Benders Flexifog, så följde jag instruktionerna så mycket som möjligt. Dock hade jag ingen lövblås som förespråkades för att få bort på ytan. Jag använde en fin sopborste. Idag när jag tittar på stenarna, så är vissa nästan svarta, precis som de blir vid regn. Kan det vara bindemedel som ligger på ytan möjligen? Det kan även ha hänt att jag vattnade lite för mycket så att inte fogen hann ta upp vattnet så att det rann över vissa stenar.
Kommer det att bli bra när det får torka mer?
En annan sak är att det verkar inte som att fogen blir speciellt hård, det går lätt att krafsa bort stenmjölet. Nu har det bara gått 12 timmar sen läggningen så det kanske härdar mer?
Medlem
· Stockholms
· 1 557 inlägg
Använde ett annat fabrikat men de bredaste fogarna är fortfarande gummiaktigt mjuka efter en vecka, så det är nog bara att vänta. På något ställe har det kommit lite korn ovanpå stenarna och det har bränt fast ordentligt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Få bort mörka fläckar efter murgröna på tegelfasad
Fasad -
Varför mörka fläckar efter polyuretan golvlack?
Golv -
Mörka partier efter tapetsering
Färg, Måla & Tapetsera -
Bakläxa för byggföretag efter att stenar släppt i mur
Artikelkommentarer -
Bättringsfärg till mörka kanter efter fogning av vitt kakel
Badrum
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten