35 111 läst · 260 svar
35k läst
260 svar
Möjligt att få bygglov med följande avvikelser?
Missade att nybyggnadskartan var vriden, men mot söder menade jag.Joel Mellin skrev:
I 39§ byggnadsstadgan står det följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsstadgan säger ju att minst hälften av tillåten byggnadshöjd, dock ej närmare än 4,5 meter gäller under förutsättning att planerad byggnad inte sammanbyggs eller kan förväntas sammanbyggas i gräns mot granne.
Så om man då sammanbygger över gräns så ska 4,5 meters gränsen enligt min mening utgå.
En vidbyggd carport utgör en del av huvudbyggnaden och det bör således innebära att avståndet mot den gränsen "släcks".
Kan vara värt att diskutera med kommunen.
Tack för tipset! Har faktiskt inte tänkt på det! Funkar det för friggebod också? Om vi slår upp en friggebod på 15 m2 på 13:31 precis vid gränsen som vi sen bygger ihop med nya huset på 13:69?J Jarlsgård skrev:Missade att nybyggnadskartan var vriden, men mot söder menade jag.
I 39§ byggnadsstadgan står det följande:
[bild]
Byggnadsstadgan säger ju att minst hälften av tillåten byggnadshöjd, dock ej närmare än 4,5 meter gäller under förutsättning att planerad byggnad inte sammanbyggs eller kan förväntas sammanbyggas i gräns mot granne.
Så om man då sammanbygger över gräns så ska 4,5 meters gränsen enligt min mening utgå.
En vidbyggd carport utgör en del av huvudbyggnaden och det bör således innebära att avståndet mot den gränsen "släcks".
Kan vara värt att diskutera med kommunen.
En friggebod ska vara fristående men ett bygglovspliktigt förråd kan med fördel inkluderas i bygglovet för bostadshuset. Det finns inget mig veterligen som säger att man inte kan söka bygglov över fastighetsgräns. Men för att kunna uppföra det så behöver man ha fastighetsägarens godkännande (civilrättslig sak).Joel Mellin skrev:
Ok! Fastighetsägarens godkännande är ju inget problem här.J Jarlsgård skrev:En friggebod ska vara fristående men ett bygglovspliktigt förråd kan med fördel inkluderas i bygglovet för bostadshuset. Det finns inget mig veterligen som säger att man inte kan söka bygglov över fastighetsgräns. Men för att kunna uppföra det så behöver man ha fastighetsägarens godkännande (civilrättslig sak).
Men kan en vidbyggd carport eller ett bygglovspliktigt förråd ligga till hälften på ena sidan, eller ska det i så fall ligga helt på 13:31 och nya huset helt på 13:69, så att de sammanbyggs precis på gränsen?
Joel Mellin skrev:
Bostadshus+carport kan ligga på den fastighet som är tänkt till föräldrarna och förrådet på er fastighet.Joel Mellin skrev:
Läste nu att det ju också står i byggnadsstadgan att "avstånd mellan byggnader å samma tomt ej får vara mindre än den för någondera byggnaden tillåtna största höjden"J Jarlsgård skrev:
Detaljplanen säger maxhöjd på 7,6 m. Betyder det att ett eventuellt förråd på 13:31 också måste vara sammanbyggt med det redan befintliga bostadshuset på samma tomt? Annars går det väl emot det som står i byggnadsstadgan om avstånd mellan byggnader på samma tomt?
I så fall måste ju huset på 13:31 vara sammanbyggt med förrådet som i sin tur sammanbyggs med byggnaden på 13:69, så allt måste vara sammanbyggt? I detaljplanen verkar det som om huvudbyggnaden måste vara friliggande (dock svårtolkat då jag inte vet om beteckningen FII gäller för alla fastigheter i området på detaljplanen.
Är inte allt sammanbyggt påverkar det väl också brandskyddskraven?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Snart möjligt att genomföra hela fastighetsköpet digitalt - kommentarstråd
Artikelkommentarer -
Är det lagligt med vindskupor på en oinredd vind? Dvs är det möjligt att få bygglov för vindskupor fast vinden är oinredd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Möjligt att byta utanpåliggande mot infällt? (IP44 på 120 mm fasadpanel)
El -
De lovade oss fiber innan vi skrev på kontraktet, men nu visar det sig inte möjligt att få det
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Fastbränt runt kokplatta omöjligt få bort - hjälp tack!
Hemma hos