O oliven1 skrev:
nja, betyder ju bara att man misslyckats.

bättre åtgärda problemet.
antagligen är inte plasten i innertaket tätt.
eller så kommer det in fuktig luft i takfoten som kondenserar mot råsponten
Den delen där 3 fack är utsatta är gammalt garage ombyggt. Dock plastat ordentligt som det ser ut under isoleringen. Innifrån har jag tätat alla springor i innertak med akryfog och målat. (dekorpanel med glipor) Detta gjordes pga att jag trodde fukten kom innifrån huset.

Se bild från ett fack längre bort. Fukt på pappret under. Vet inte om det var innan vi köpte dock

Ser det inte ut som att det är fukt på flera ställen längs med takstolen?

H Håbbe01 skrev:
finns tilluft ventiler i sovrum och vardagsrum?
Har vent på fönster i alla rum. Stänger igen dem i perioder för att slippa kallras på vinter. Minskar lite på mekanisk frånluft i bad och tvätt då..
C claym skrev:
Inte säkert det sitter plast i kåken. TS: vet du om ni har plast i kåken ?

Jag tycker det ser ut som att det läckt (om man kollar på fuktrosen på takstolen). Sen kan det givetvis också komma fuktig luft från undervåningen också som ställer till det.
Har du någon fuktmätare ? Tänkte om du kan mäta fuktkvoten i takstolen …

Vinden bör ha bra ventilation i gavlarna, och inga 100mm hål utan större. Misstänker nog att fukt avsätts som kondens i tak och värre vid köldbryggor som nock etc. Är det ett äldre hus från 60 70 tal på platta på mark så finns det gott om uppstigande fukt från plattan genom otäteheter i mellanbjälklag och i kombo med begränsad till o frånluft samt värme.

C claym skrev:

Jag tycker det ser ut som att det läckt (om man kollar på fuktrosen på takstolen). Sen kan det givetvis också komma fuktig luft från undervåningen också som ställer till det.
H Håbbe01 skrev:
Vinden bör ha bra ventilation i gavlarna, och inga 100mm hål utan större. Misstänker nog att fukt avsätts som kondens i tak och värre vid köldbryggor som nock etc. Är det ett äldre hus från 60 70 tal på platta på mark så finns det gott om uppstigande fukt från plattan genom otäteheter i mellanbjälklag och i kombo med begränsad till o frånluft samt värme.
Grejen är ett det inte var fukt på vinden innan vi flyttade in, och innan takbytet..

Vi har dock lägre temp inne och eldar mindre.

Beskriv vad Du har för yttertak.

På mig verkar det som om det läcker på fler ställen.

Och då kommer vattnet i högre upp än vad som är synligt.

Tror knappast detta beror på typ fukt underifrån. För varför skulle det koncentreras till takstolar?

C claym skrev:

Kåken är från -77, plastad.

Bilden är från takstolen som såg blöt ut, var uppe precis nu. Alla mätpunkter var torra men torrast ovanför vardagsrummet där kaminen finns.

• En hand håller en enhet som visar värden, eventuellt en fuktmätare eller liknande mätinstrument, med digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claym
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Beskriv vad Du har för yttertak.

På mig verkar det som om det läcker på fler ställen.

Och då kommer vattnet i högre upp än vad som är synligt.

Tror knappast detta beror på typ fukt underifrån. För varför skulle det koncentreras till takstolar?
Har 3 år gamla takpannor. Palema Candor och naturligtvis ny papp. Taket gjordes på vintern och där problemen finns gjordes under tuff väder med snö etc.

Och vad betyder värdet på fuktmätaren?

Finns det några stoser / huvar på yttertaket ovanför där det ser ut att vara fuktigt?
Kanske ett anslutande tak?

S Småbrukaren skrev:
Ser det inte ut som att det är fukt på flera ställen längs med takstolen?
Ja me
H Håbbe01 skrev:
Grejen var att ingen fukt fanns innan vi flyttade in och bytte tak. Det är plast i golv, tak, väggar. Ventilationen är bättre idag än den någonsin har varit men lägre temp och mindre eldning vintertid.

En beskrivning om vad nytt yttertak innebär?
Alltså lite mer beskrivet.

Att byta tak om det är riktigt utfört påverkar inte fukthalt, som bl a gett påslag i de tre facken.
Tvärtom.

H Hybro skrev:
Finns det några stoser / huvar på yttertaket ovanför där det ser ut att vara fuktigt?
Kanske ett anslutande tak?
Nej inget sånt där. Varken ränndalar eller genomföringar etc. Rent tak

H Hybro skrev:
En beskrivning om vad nytt yttertak innebär?
Alltså lite mer beskrivet.
Ny papp på den gamla. Sen allt nytt från det.
Betongpannor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.