23 530 läst · 70 svar
24k läst
70 svar
Modern lada på Gotland - Grand Designs
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Här ser man fogarna?Björkisvägen skrev:Det var möjligen köldbrytande fogar i första gjutningen, men jag fick uppfattningen att andra gjutningen bara höjde ytan typ 3-4 cm. Bilder på den färdiggjutna plattan visade inte på några som helst skarvar mellan varm zon och kall zon.
Det lär ge mycket köldbrygga in till sovrummen med sina heltäckningsmattor över vattenburen golvvärme.
Frågan är inte om utan när och var i plattan man får kondens under hetäckningsmattan? Kanske hade varit bättre med betonggolv i sovrummen så att man åtminstone kund se kondensen när den uppstår?
Men de fogarna är möjligen dillatonsfogar( rörelsefogar för att undvika krympsprickor)
De kan i viss mån bryta köldbryggor mellan ute och inne men inte där det öppna vardagsrummet är innanför fogen.
Det löser absolut inte vatteninträngning i form av snösmältning eller skyfall.
Ingenstans kan jag hitta en planlösning och k-detaljer hur det är tänkt att funka.
De kan i viss mån bryta köldbryggor mellan ute och inne men inte där det öppna vardagsrummet är innanför fogen.
Ingenstans kan jag hitta en planlösning och k-detaljer hur det är tänkt att funka.
De hade ju tjocka heltäckningsmattor i sovrummenI iggy skrev:Men de fogarna är möjligen dillatonsfogar( rörelsefogar för att undvika krympsprickor)
Är till salu nu. Inte utan att jag undrar varför?Redaktionen skrev:I premiäravsnittet av Grand Designs Sverige fick vi följa Ebbe Damm och sambon Ida, som bygger ett storslaget fritidshus på Gotland. Ebbe har ärvt en bit jordbruksmark där han ska förverkliga drömmen om ett husbygge. Huset ska få en känsla av Los Angeles och gotländsk lada på samma gång. Men husbygget som skulle bli klart på 3-4 månader drar ut rejält på tiden.
Du kan läsa artikeln här: Modern lada på Gotland - Grand Designs
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-grotlingbo-gotlands-kommun-grotlingbo-norrkvie-173-16943675
Förfarande till salu https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu...ie-175/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Läckert hus men jag känner mig tveksam till uterummen under tak i huset och "fågel"-vinden som är öppen rakt ut.
Läget vid riksvägen och avsaknaden av skyddande träd drar ner.
Uppenbarligen inte lättsålt. Ett tillstånd det delar med ett och annat hus här på ön.
Läckert hus men jag känner mig tveksam till uterummen under tak i huset och "fågel"-vinden som är öppen rakt ut.
Läget vid riksvägen och avsaknaden av skyddande träd drar ner.
Uppenbarligen inte lättsålt. Ett tillstånd det delar med ett och annat hus här på ön.
Liknande trådar
-
Fredagshuset: Modern energieffektiv lada med naturfasad
Artikelkommentarer -
Lösvirke 1,5-plan - modernt ladhus med extra "lada"
Planlösningar -
Från lada till modern skånegård
Artikelkommentarer -
Gjorde om 150-årig lada till modernt hem
Artikelkommentarer -
Modern Kastlåda (Sorteringsfack)
Verktyg, Maskiner & Fordon