richardtenggren
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det var möjligen köldbrytande fogar i första gjutningen, men jag fick uppfattningen att andra gjutningen bara höjde ytan typ 3-4 cm. Bilder på den färdiggjutna plattan visade inte på några som helst skarvar mellan varm zon och kall zon.
Det lär ge mycket köldbrygga in till sovrummen med sina heltäckningsmattor över vattenburen golvvärme.
Frågan är inte om utan när och var i plattan man får kondens under hetäckningsmattan? Kanske hade varit bättre med betonggolv i sovrummen så att man åtminstone kund se kondensen när den uppstår?
Här ser man fogarna?

• Närbild av ett grått betonggolv med synliga fogar vid en modern utomhusmöbel och poolkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marmorbord med lampa och glasögon nära fogad betonggolv och trävägg.
    Skapa konto
Men de fogarna är möjligen dillatonsfogar( rörelsefogar för att undvika krympsprickor)
De kan i viss mån bryta köldbryggor mellan ute och inne men inte där det öppna vardagsrummet är innanför fogen.
Det löser absolut inte vatteninträngning i form av snösmältning eller skyfall.
Ingenstans kan jag hitta en planlösning och k-detaljer hur det är tänkt att funka.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
I iggy skrev:
Men de fogarna är möjligen dillatonsfogar( rörelsefogar för att undvika krympsprickor)
De kan i viss mån bryta köldbryggor mellan ute och inne men inte där det öppna vardagsrummet är innanför fogen.
Det löser absolut inte vatteninträngning i form av snösmältning eller skyfall.
Ingenstans kan jag hitta en planlösning och k-detaljer hur det är tänkt att funka.
De hade ju tjocka heltäckningsmattor i sovrummen :D

• Haha
banjoragge
  • Laddar…
Bara jag som associerar rubriken så här?
Svart Lada Niva parkerad på grus nära havet, med texten "Grand Designs: Modern Lada på Gotland".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Frosk och 2 till
  • Laddar…
Kevin rules! Programledare i gemen och i alla länder borde studera hans generösa, anspråkslösa och behagliga stil att leda ett tv-program. En fröjd att se och höra hans lågmälda stämma!

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I premiäravsnittet av Grand Designs Sverige fick vi följa Ebbe Damm och sambon Ida, som bygger ett storslaget fritidshus på Gotland. Ebbe har ärvt en bit jordbruksmark där han ska förverkliga drömmen om ett husbygge. Huset ska få en känsla av Los Angeles och gotländsk lada på samma gång. Men husbygget som skulle bli klart på 3-4 månader drar ut rejält på tiden.

Du kan läsa artikeln här: Modern lada på Gotland - Grand Designs
Är till salu nu. Inte utan att jag undrar varför?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-grotlingbo-gotlands-kommun-grotlingbo-norrkvie-173-16943675

Nej, det är ett annat hus.

richardtenggren
Men bilderna är ju från samma hus som på TV?!??

(sarkasm!)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nej, det är ett annat hus.
Haha, verkligen?
Men snart är inte designen så Grand längre om man får tro texten i annonsen...
"Granntomten bebyggs med ett systerhus som färdigställs under hösten så man har möjlighet att se ett snarlikt hus uppbyggt"

Åtta miljoner för en sommarstuga? Kanske därför det fortfarande är osålt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.