23 536 läst · 70 svar
24k läst
70 svar
Modern lada på Gotland - Grand Designs
Känns det inte lite "spelat" för att passa programmet?T test1 skrev:Absolut men det är bortom mitt förstånd hur någon vuxen man kan tro att det ska ta tre månader att bygga ett arkitektritat hus, på Gotland, där du själv är projektledare utan erfarenhet.
Det är precis samma mönster man ser bland våra styrande. Fina jobb, högutbildade, vältaliga men duktigt naiva och korkade. Kanske blir det så när man bor och verkar i Stockholm
Han lärde ju sig en läxa iallafall, ändrade strategi och slutförde projektet snyggt. Det tyder ju ändå på intelligens.
Har även jag fritidshus på södra Gotland och anlitar endast lokala hantverkare som jag är väldigt nöjd med. Dyker det upp något akut är de på plats på nolltid. Därför fann jag det omständligt att anlita en stockholmsfirma.Silver78 skrev:Det finns duktiga yrkesskickliga hantverkare på Gotland också. Ofta är man väldigt serviceminded och har en yrkesstolthet som man inte ser så ofta i storstan. Det är ofta en livsstil. Jag har själv lantställe på södra Gotland. Trots att de har haft häcken full så har dom alltid kunna klämma in något arbete. Sen är detta ett stort projekt. Det kanske inte gick att ordna på annat vis eller att man känner någon man vill ge jobbet till. Tidsramen kan ha varit en annan faktor. Utländsk arbetskraft som pressar ner arbetskostnaden en annan. Bra pris för att man gör reklam för företaget. Det kan finnas många anledningar.
Vet inte vad man ska säga om det här programmet, tycker det var på tok för mycket fokus på beställarens välmående istället för konstruktionen. Varför får man inte se lite mer ingående på de olika lösningarna. Huset i sig har jag inget ont att säga om, enkelt med fint. Trist bara att något liknande ska byggas så nära inpå.
Coolt. Skönt med golvvärme när man mekar. Jag skulle rivit ut inredningen och haft det som carport/ garage/verkstad med fikarum/förråd på loftet.
Och sen byggt ett passande Gotländskt stenhus bredvid för att bo i.
Fast på Gotland vill man bo inbäddad i skyddande grönska, det blåser ju typ alltid där, så jag hoppar nog av.
Och sen byggt ett passande Gotländskt stenhus bredvid för att bo i.
Fast på Gotland vill man bo inbäddad i skyddande grönska, det blåser ju typ alltid där, så jag hoppar nog av.
Ja, tex. Bl.a att planera mer noga, speciellt tidsåtgången, vem bygger ett så stort hus på 4 månader? Har nog aldrig hänt om man inte är med i ett Amish-samhälle! Samt budget, komplicerat hus gör stort hål i plånkan!
Angående beställarens okunskap. Har man aldrig byggt något, eller anlita någon för att bygga nått, i hela sitt liv kan man nog tro att det inte borde vara så svårt. Tror det räcker med att vara beställare en gång för att fatta att om det skall bli som man tänkt sig måste allt vara specat till 100%, eller så måste man själv gå där och peka hela tiden.
Jag tycker att huset var ballt och jag gillar tanken om att optimera utevistelsen men jag är lite skeptisk till att just detta hus har löst det på bästa sätt. Skulle vara kul med en rak och ärlig rapport efter nått år. Funkar huset att bo i om det inte är 20 plus ute? Kan man tex besöka det på höstlovet och fortfarnde njuta??
Jag tycker att huset var ballt och jag gillar tanken om att optimera utevistelsen men jag är lite skeptisk till att just detta hus har löst det på bästa sätt. Skulle vara kul med en rak och ärlig rapport efter nått år. Funkar huset att bo i om det inte är 20 plus ute? Kan man tex besöka det på höstlovet och fortfarnde njuta??
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 176 inlägg
Ngn som vet vad det är vitvaror? Spisen såg riktigt fin ut!
Kul program! Jag tycker huset har sina fördelar och nackdelar. En sak jag tänker på specifikt, undrar hur det blir med alla öppna takstolar och perfekta platser för fåglar/skator/duvor att bygga bo eller sätta sig ovanför det öppna vardagsrummet. Kan bli lite fågelspillning i maten i värsta fall.
Efter något år med att ständigt behöva städa ut allt skit som blåser in, djur som kommer in, dessutom alla oskyddade detaljer, takstolar, råspont etc.. så ser vi nog att dom bygger in allt eller säljer det. Lagom kul att lägga 6-7 miljoner på detta och bara kunna vara på plats vid fint och någorlunda varmt väder. Garaget såg lagom roligt ut också, men det upptäcker dom nog. Tänkte också på småbarnen och den öppna poolen utan skydd/tak, inte så bra. Vet inte hur kul det skulle vara att sova där utan att kunna låsa om sig, iofs på Gotland så kanske inte så många som vandrar in mitt i natten.
Dock allt kredd för ambitionen och modet att ta dröm till verklighet, lyckades ju slutföra det trots katastrofstarten.
Dock allt kredd för ambitionen och modet att ta dröm till verklighet, lyckades ju slutföra det trots katastrofstarten.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Om man tar som exempel lite grovt att det går 1200-2500 timmar för ett bygge i den storleken , adderar ca 10-%-15% administrativ tid, så har man ett litet hum om kaledertiden. Är man någgran hambar man inom 10% på arbetsmängden.S surfarn skrev:Angående beställarens okunskap. Har man aldrig byggt något, eller anlita någon för att bygga nått, i hela sitt liv kan man nog tro att det inte borde vara så svårt. Tror det räcker med att vara beställare en gång för att fatta att om det skall bli som man tänkt sig måste allt vara specat till 100%, eller så måste man själv gå där och peka hela tiden.
Vackert och fint på många sätt och vis. Hade gärna hört lite mer om tankarna på den murade väggen med sina djupa nischer.
Men man får hålla isär husen och bilderna på mäklarsidan. Huset till salu är inte färdigt/påbörjat ännu. Bilderna som EJ är märkta "referensbilder systerhus" är renderingar. Iofs snygga renderingar men likväl renderingar (se exempelvis den inte särskilt naturtrogna trätexturen på takstolsdetaljerna).
Men hur man tänker sig att inbrottskydda dessa hus kan man ju fundera över. Måste man kånka in möblemang, belysning och annat mer eller mindre värdefullt lösöre till ett låsbart run så fort man skall åka till Ica eller till stranden? På renderingarna visar man t.o.m bokhyllor och exklusiva möbler rätt ut mot det fria. Landsvägen går bara några tiotals meter därifrån...
Och så duvor och andra fåglar som bara kommer att älska alla väderskyddade boplatser. Kanske blir det dags för inglasning lagom tills plyfan blivit så gul att den måste vitlaseras. Dvs om någon säsong eller två.
Men man får hålla isär husen och bilderna på mäklarsidan. Huset till salu är inte färdigt/påbörjat ännu. Bilderna som EJ är märkta "referensbilder systerhus" är renderingar. Iofs snygga renderingar men likväl renderingar (se exempelvis den inte särskilt naturtrogna trätexturen på takstolsdetaljerna).
Men hur man tänker sig att inbrottskydda dessa hus kan man ju fundera över. Måste man kånka in möblemang, belysning och annat mer eller mindre värdefullt lösöre till ett låsbart run så fort man skall åka till Ica eller till stranden? På renderingarna visar man t.o.m bokhyllor och exklusiva möbler rätt ut mot det fria. Landsvägen går bara några tiotals meter därifrån...
Och så duvor och andra fåglar som bara kommer att älska alla väderskyddade boplatser. Kanske blir det dags för inglasning lagom tills plyfan blivit så gul att den måste vitlaseras. Dvs om någon säsong eller två.
Förlåt om man kommer in och är negativ men tycker inte programmet håller någon någon vidare kvalitet. Känns som de hade sån brist på material att sända att de fick göra halva programmet om inget alls.
Vad gäller huset så tror jag de kommer ångra sin design när de skall fira jul på Gotland och inte kan laga mat utan att frysa ihjäl och sedan inte har ett bord att sitta vid. När jag menar jul tänker jag även på midsommar som har samma temperatur och väderlek.
Vad gäller huset så tror jag de kommer ångra sin design när de skall fira jul på Gotland och inte kan laga mat utan att frysa ihjäl och sedan inte har ett bord att sitta vid. När jag menar jul tänker jag även på midsommar som har samma temperatur och väderlek.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Tänkte också på det att plattan inte hade några kapillärbrytande skarvar, typ dilatationsfogar som kan förhindra fuktvandring i ytan. Spelar ingen roll om man värmer upp ett rum, det kommer ändå att gå åt en massa energi för att hålla plattan torr i de varma utrymmena.I iggy skrev: