Mycket intressant läsning.
Jag ringde Telia 90400 för företag och frågade på fast IP till en 5G modem och svaret var att det kostar 99kr/månad.

Om jag förstått rätt kan man inte få fast IP på Mobilt 5G enligt texten tidigare i tråden här ???
Eller har någon fel information?

L Leif i Skåne skrev:
Jag ringde Telia 90400 för företag och frågade på fast IP till en 5G modem och svaret var att det kostar 99kr/månad.

Om jag förstått rätt kan man inte få fast IP på Mobilt 5G enligt texten tidigare i tråden här ???
De kan ge ett relativt litet antal användare detta och rimligen enbart för routrar, då är riskerna för deras nät tillräckligt små. Skall de gå bortom detta så måste de ha smarta firewalls som är optimerade för mobilnätens behov. Vad jag vet så finns inte dessa, om det är någon som borde veta så är det jag eller några av mina närmaste kollegor.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:

Det är korrekt.
Jag betalar 99kr/månad (exklusive moms) för det.
Men det är ett företagsabonnemang, så vet inte om du kan få det som privatperson?

Hannuse Hannuse skrev:
Det är korrekt.
Jag betalar 99kr/månad (exklusive moms) för det.
Men det är ett företagsabonnemang, så vet inte om du kan få det som privatperson?
Jag ringde 90400 företags abonnemang så det stämmer med99kr/månad
Företaget använder sedan 1 år tillbaka
ZTE - MC888 PRo 5G modem/router som bryggkopplas mot befintlig brandvägg/router. För närvarande 100/50 Gbit och den är placerad inne i en byggnad med många betongväggar inga yttre antenner. Märker ingen fördröjning, det körs 3D scanning direkt mot molnet.

L Leif i Skåne skrev:
Jag ringde 90400 företags abonnemang så det stämmer med99kr/månad
Företaget använder sedan 1 år tillbaka
ZTE - MC888 PRo 5G modem/router som bryggkopplas mot befintlig brandvägg/router. För närvarande 100/50 Gbit och den är placerad inne i en byggnad med många betongväggar inga yttre antenner. Märker ingen fördröjning, det körs 3D scanning direkt mot molnet.
Naturligtvis skall det vara 100/100 Mbit men där 5G modemet står i receptionen blir det bara 100/50 vid TP-test.
Men när man kör en TP-test på en Samsung mobiltelefon så får man över 500/500 Mbit via 5G

L Leif i Skåne skrev:
Naturligtvis skall det vara 100/100 Mbit men där 5G modemet står i receptionen blir det bara 100/50 vid TP-test.
Men när man kör en TP-test på en Samsung mobiltelefon så får man över 500/500 Mbit via 5G
Det beror naturligtvis på vart telefonen befinner sig. Om du har den mot örat så blir det inga 500/500 exempelvis...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har testat lite med IPv6 men fick inte till det.
Någon som vet vad Telia har för Prefix Delegation Size?
Eller om någon vet om Telia kör IPv6 i mobilnäten över huvud taget?

S SirKnasen skrev:
Har testat lite med IPv6 men fick inte till det.
Någon som vet vad Telia har för Prefix Delegation Size?
Eller om någon vet om Telia kör IPv6 i mobilnäten över huvud taget?
De flesta mobilnät har /48.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.