6 175 läst · 52 svar
6k läst
52 svar
Mobilt bredband med publik eller fast IP?
Har sett att ett kinabolag (xiaomi/robotdammsugare) försökt möta just dessa argument genom att låta tyska TUV kolla grejorna ur cybersäkerhetsperspektiv.useless skrev:Nackdelen är som sagt var att all information passerar en tredjepart man inte har koll på. Det behöver inte vara ett problem, men jag tycker rent allmänt att folk borde vara lite mer restriktiva - Särskilt när det är mindre kända Kinesiska bolag som står bakom. Men nackdelen bli ju å andra sidan att det blir mer komplicerat för "gemene man" att komma åt sina prylar om man ska hålla på med VPN och liknande. Det är ju trots allt, som du själv skriver, väldigt enkelt att komma igång - Bara mata in en mejladress i princip.
Inte alla som är lika seriösa...E etompau skrev:
https://www.nyteknik.se/nyheter/pri...ackte-alltid-risk-att-data-missbrukas/1182133
Varför ska en en dammsugare skicka bilder till leverantören?
Har skaffat Telia mobilt bredband nu. "Telia Obegränsat" och det har CGNAT. (Ej publik IP)
Har ni som fått publika IP-adresser av Telia någon magisk APN-inställning eller kör ni online.telia.se?
Fick 5-15Mbps med Tre så det sades upp omgående och byttes till Telia.
Får runt 150Mbps nu och det får anses godkänt.
Har ni som fått publika IP-adresser av Telia någon magisk APN-inställning eller kör ni online.telia.se?
Via kundservice.S SirKnasen skrev:Har skaffat Telia mobilt bredband nu. "Telia Obegränsat" och det har CGNAT. (Ej publik IP)
Visserligen har jag mobilabonnemang som mobilt bredband, men bör inte vara så stor skillnad.
Inte läst tråden nu men de flesta mobila routrar klarar av en dns tjänst.S SirKnasen skrev:
Så kommer du alltid åt din enhet. Typ.
Www.freedns.super1337.org
Inte med CGNAT, finns ingen väg att nå ditt nät utifrån.Rippen85 skrev:
Vad man behöver är typ LocalXpose
Jag tror telia mobilt bredband använder IPv6 och IPv4. De flesta datorer, plattor mm fungerar med IPv6, men enkla IOT prylar kan vara bundna till IPv4.S SirKnasen skrev:Har skaffat Telia mobilt bredband nu. "Telia Obegränsat" och det har CGNAT. (Ej publik IP)
De flesta svenska mobiloperatörer använder IPv6 och vi mobilanvändare använder det när vi använder google, fb, youtube mm.
Kan vara värt att undersöka om publik IP är viktig.
Jag vill bara påminna om mina tidigare inlägg där jag skriver att det inte är lämpligt med publik access över mobilnätet då det då är alldeles för lätt att göra DoS-attacker mot mobilnätet. Detta gör att det oavsett NAT eller inte behövs Firewall-funktioner på operatörssidan som blockerar sådana attacker. Detta gäller både för IPv4 och IPv6.