useless useless skrev:
Nackdelen är som sagt var att all information passerar en tredjepart man inte har koll på. Det behöver inte vara ett problem, men jag tycker rent allmänt att folk borde vara lite mer restriktiva - Särskilt när det är mindre kända Kinesiska bolag som står bakom. Men nackdelen bli ju å andra sidan att det blir mer komplicerat för "gemene man" att komma åt sina prylar om man ska hålla på med VPN och liknande. Det är ju trots allt, som du själv skriver, väldigt enkelt att komma igång - Bara mata in en mejladress i princip.
Har sett att ett kinabolag (xiaomi/robotdammsugare) försökt möta just dessa argument genom att låta tyska TUV kolla grejorna ur cybersäkerhetsperspektiv.

useless useless skrev:
Inte alla som är lika seriösa...

[länk]

Varför ska en en dammsugare skicka bilder till leverantören?
Kanske bearbetas bilderna i någon AI-tjänst för att avgöra vad roboten ska undvika att köra på.

E etompau skrev:
Kanske bearbetas bilderna i någon AI-tjänst för att avgöra vad roboten ska undvika att köra på.
Nope, de tar in bilderna enbart för att kunna felsöka och för att få referenser till hur det kan se ut (samt för att kunna se nakna personer också naturligtvis).

Har skaffat Telia mobilt bredband nu. "Telia Obegränsat" och det har CGNAT. (Ej publik IP)
Har ni som fått publika IP-adresser av Telia någon magisk APN-inställning eller kör ni online.telia.se?

Fick 5-15Mbps med Tre så det sades upp omgående och byttes till Telia.
Får runt 150Mbps nu och det får anses godkänt.

S SirKnasen skrev:
Har skaffat Telia mobilt bredband nu. "Telia Obegränsat" och det har CGNAT. (Ej publik IP)
Har ni som fått publika IP-adresser av Telia någon magisk APN-inställning eller kör ni online.telia.se?

Via kundservice.
Visserligen har jag mobilabonnemang som mobilt bredband, men bör inte vara så stor skillnad.

Dns

Rippen85 Rippen85 skrev:
Dns
?

S SirKnasen skrev:
?
Inte läst tråden nu men de flesta mobila routrar klarar av en dns tjänst.
Så kommer du alltid åt din enhet. Typ.
Www.freedns.super1337.org

Rippen85 Rippen85 skrev:
Inte läst tråden nu men de flesta mobila routrar klarar av en dns tjänst.
Så kommer du alltid åt din enhet. Typ.
Www.freedns.super1337.org
Inte med CGNAT, finns ingen väg att nå ditt nät utifrån.

Vad man behöver är typ LocalXpose

D Dilato skrev:
Inte med CGNAT, finns ingen väg att nå ditt nät utifrån.

Vad man behöver är typ LocalXpose
[media]
[media]
ddns fungera inte som du sa fick för mig det.
Då får det bli vpn det funkar men är ju mer att styra med.

S SirKnasen skrev:

Jag tror telia mobilt bredband använder IPv6 och IPv4. De flesta datorer, plattor mm fungerar med IPv6, men enkla IOT prylar kan vara bundna till IPv4.

De flesta svenska mobiloperatörer använder IPv6 och vi mobilanvändare använder det när vi använder google, fb, youtube mm.

Kan vara värt att undersöka om publik IP är viktig.

Jag vill bara påminna om mina tidigare inlägg där jag skriver att det inte är lämpligt med publik access över mobilnätet då det då är alldeles för lätt att göra DoS-attacker mot mobilnätet. Detta gör att det oavsett NAT eller inte behövs Firewall-funktioner på operatörssidan som blockerar sådana attacker. Detta gäller både för IPv4 och IPv6.

Walle85
G Ganescha skrev:
Nej, inga moltjänster alls. Använder t ex EseeCloud för kamerorna och där kostar det extra för molnet vilket jag ej betalar, kan se realtid och inspelade (sd-kort)
Lika så med Smart Life appen.
Cloud betyder moln på engelska, bara så att du vet 😉

• Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Cloud betyder moln på engelska, bara så att du vet 😉
😀 japp jag vet men man använder ej deras molntjänst. Realtid eller så använder man en ett SD kort för inspelning och uppspelning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.