Vilka leverantörer av mobilt bredband (LTE/4G/5G) erbjuder publik eller fast IP-adress?
Alltså ej CGNAT.
Jag är privatperson

Jag är ute efter samma sak. Det är väldigt oklart vad som gäller för de abonnemang som erbjuds.
Så här svarar i alla fall chatboten på TRE:
"Alla våra bredbandsabonnemang har publik IP kostnadsfritt men inte våra mobilabonnemang. 😊"

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Jag har mobilabonnemang från Telia, med publik ip-adress. Även mitt mobila bredband från Telia har publik ip-adress.

Beställs via kundservice.
Betalar inget extra.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T Tystnad skrev:
Jag har mobilabonnemang från Telia, med publik ip-adress. Även mitt mobila bredband från Telia har publik ip-adress.

Beställs via kundservice.
Betalar inget extra.
Och det är privata abonnemang du har?

Var inne i en Teliabutik igår och frågade och fick svaret att det enbart gick för företagsabonnemangen men killen jag frågade lät helt klart osäker.
Jag får nog ringa Telia

S SirKnasen skrev:
Och det är privata abonnemang du har?

Var inne i en Teliabutik igår och frågade och fick svaret att det enbart gick för företagsabonnemangen men killen jag frågade lät helt klart osäker.
Jag får nog ringa Telia
Ja precis, abonnemang för privatpersoner.

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Ringde precis Telia (säljavdelningen för att köpa mobilt bredband) och frågade om de erbjöd publika IP-adresser för privata abonnemang och fick svaret -Nej, enbart till företagsabonnemangen.

Jag tror inte jag törs skaffa Telia och förlita mig på att kundservice faktiskt kan förse mig med publik IP-adress.

Så håll hårt i dina publika IP-adreser Tystnad 😉

Märklig att du fick det beskedet. Vi har privat Telia Mobilt bredband 40 GB för 239 kr/mån i stugan. Det är definitivt med publik IP-adress (dynamisk). Jag letar efter ngt billigare för en annan tillämpning, eftersom databehovet då är kanske 0.5 GB.

Du skulle kunna få publikt IP via VPN också. Kostar så klart en del extra per månad...

• Gilla
Aron72
  • Laddar…
Kollade för ett tags sedan mina föräldrars mobila bredband från hallon, och det tycks ha en publik IP-adress. Samma IP i router som rapporteras från "whatsmyip".

90 kr för 5 GB/mån.

E etompau skrev:
Kollade för ett tags sedan mina föräldrars mobila bredband från hallon, och det tycks ha en publik IP-adress. Samma IP i router som rapporteras från "whatsmyip".

90 kr för 5 GB/mån.
Märkligt. 🙂‍↔️

• Skärmdump av en kundtjänstkonversation angående förfrågan om publika IP-adresser för mobilt bredband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SirKnasen skrev:
Märkligt. 🙂‍↔️
Att IP-adressen ändras får man räkna med, men adressen kan likväl vara publik och nåbar "utifrån".

Jag kan bara referera till testen jag gjorde på deras bredband för någon månad sedan.

S sjoelund skrev:
Du skulle kunna få publikt IP via VPN också. Kostar så klart en del extra per månad...
Beroende på vad man vill kunna göra så finns det ju gratistjänster typ Tailscale.

E etompau skrev:
Att IP-adressen ändras får man räkna med, men adressen kan likväl vara publik och nåbar "utifrån".

Jag kan bara referera till testen jag gjorde på deras bredband för någon månad sedan.
Du har säkert en publik IP adress men att jag som ny kund kan räkna med att också få det är nog tveksamt efter chat botens svar.

Bitcom har fast IP. Jag valde dock Bahnhof då de är billigast i mitt område. De har "bara" publik IP. Men det räcker för mig.

Edit: Glöm detta, jag var uppenbarligen för trött när jag svarade i morse, jag svarade på fast bredband trots att det stod mobilt.

Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bitcom har fast IP. Jag valde dock Bahnhof då de är billigast i mitt område. De har "bara" publik IP. Men det räcker för mig.
Har bahnhof mobilt bredband (förutom WiFi)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.