n78 är ett väldigt lättstört band, det har inte särskilt bra räckvidd och tappar snabbt täckning med dämpning. Om du vinklar telefonen lite annorlunda så kan du gå från bra till dålig täckning på en bråkdel av en sekund. Det är inte riktningen från nätet till telefonen som är problemet, det är från telefonen till nätet där effekten inte räcker till när man tappar kvalitet på signalen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
n78 är ett väldigt lättstört band, det har inte särskilt bra räckvidd och tappar snabbt täckning med dämpning. Om du vinklar telefonen lite annorlunda så kan du gå från bra till dålig täckning på en bråkdel av en sekund. Det är inte riktningen från nätet till telefonen som är problemet, det är från telefonen till nätet där effekten inte räcker till när man tappar kvalitet på signalen.
Jag har riktat in antennen så gott jag kan. Svårt att se när man är på vinden så jag har fått springa upp och ned 😅

Finns det något smart sätt att rikta in antennen helt rätt?
 
M micke880 skrev:
Har du 20 mil till testserver? Vi har också nyaste poynting antennen.

Kan du något om band? Vår är oftast på n78 (3500mhz) och har ca - 75-80dbm, RSRQ på - 7 till - 13 och snr studsar omkring men oftast runt 10. Vad jag förstår så är det exemplarisk täckning. Det jag inte förstår är varför den hoppar över till 4g och 4g+ bandet ibland. B7, B8, B20 och B28.
Jodå, har nördat ner mig litet i detta eftersom fiber inte är aktuellt alls på denna plats ute på småländska landsbygden. 5G finns inte hos någon operatör runt omkring här, spelar inte så stor roll heller eftersom det bara funkar med relativt låga frekvensband genom skog och terrängen här.

Så det är 4G och 4G+ som funkar här, kör nu på vanlig 4G på B8 dvs 900 MHz-bandet, men sommartid kan det funka bättre mot en annan mast som även erbjuder en 1800 MHz-kanal och 4G+ dvs bandaggregering - betydligt högre maxhastigheter uppåt 100+ mbps ner men sämre uplink på kring 10 mbps.

Här och nu är det förvånansvärt ok trots halv storm och skitväder:
RSRQ -4.0 dB
RSRP -95 dBm
RSSI -77dBm
SINR 13 db

Uppkopplingshastighet som jag sa ovan 20/15 mbps via speedtest och testserver 20 mil bort, då har vi även igång HD streaming-tv inga som helst problem.

Sanningen att säga är det mest problem när det är tex skidskytte på livetv, många som ska nyttja den klena kapaciteten på dessa stackars landsbygdsmaster :)
 
M micke880 skrev:
Finns det något smart sätt att rikta in antennen helt rätt?
Kompass
 
M micke880 skrev:
Jag har riktat in antennen så gott jag kan. Svårt att se när man är på vinden så jag har fått springa upp och ned 😅

Finns det något smart sätt att rikta in antennen helt rätt?
Opensignal appen. Där kan du se exakt va signalen kommer i från, lite som en kompass. Funkar kanon bra.
 
G Ganescha skrev:
Opensignal appen. Där kan du se exakt va signalen kommer i från, lite som en kompass. Funkar kanon bra.
Testade denna Opensignal-app nyss här på denna avlägsna håla ute i skogen, tyvärr gav den ingen som helst info om hur antennen / antennerna ska riktas in mot aktuella master. Den hänvisade mig till helt irrelevanta master.

Men kanske fungerar fint i mer befolkade delar av landet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Testade denna Opensignal-app nyss här på denna avlägsna håla ute i skogen, tyvärr gav den ingen som helst info om hur antennen / antennerna ska riktas in mot aktuella master. Den hänvisade mig till helt irrelevanta master.

Men kanske fungerar fint i mer befolkade delar av landet.
Märkligt, den visar exakt åt vilket väderstreck/håll masten är som t ex din telefon är uppkopplad till. Fast det kanske inte är det du är ute efter?
 
Ja det var konstigt, den visar en riktning som ligger snett bakåt i jämförelse med riktantennens fokus. Samt visar helt fel Cell-ID, plus pekar ut en icke-existerande mast på kartan. Så det är väl helt enkelt felaktiga data i appens databas för mitt område.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M micke880 skrev:
Har du 20 mil till testserver? Vi har också nyaste poynting antennen.

Kan du något om band? Vår är oftast på n78 (3500mhz) och har ca - 75-80dbm, RSRQ på - 7 till - 13 och snr studsar omkring men oftast runt 10. Vad jag förstår så är det exemplarisk täckning. Det jag inte förstår är varför den hoppar över till 4g och 4g+ bandet ibland. B7, B8, B20 och B28.
Har du möjlighet att i din router välja bort frekvenser? Jag fick min zyxel att använda band 3 och 7 och fick den då att stanna kvar på 5G.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det var konstigt, den visar en riktning som ligger snett bakåt i jämförelse med riktantennens fokus. Samt visar helt fel Cell-ID, plus pekar ut en icke-existerande mast på kartan. Så det är väl helt enkelt felaktiga data i appens databas för mitt område.
Riktantenn är ju inte kopplat till din telefon utan din router, den är då anslutet till en annan mast.
Lägg upp en skärmdump.
 
Jag har testat både med telefonen ansluten via wifi till husets router (med riktantenn ansluten), och med telefonen via 4G. Samma felaktiga icke-existerande mast pekas ut, fel cell-id anges och de master jag vet finns och kan se med egna ögon om jag åker en bit med bilen är inte utsatta på kartan.

Att routern ansluter till den mast jag valt ut är bekräftat via routerns systeminformation och de data som finns via cellmapper.net som visar cell ID, sektor etc för existerande master. Skrev förresten fel tidigare, jag är uppkopplad på B28 (denna mast erbjuder celler även på B20).

Finns inget vettigt att visa via en skärmdump tyvärr, bara meningslös felaktig info vs verklighetens fakta.
 
Notera att operatörerna ofta anger felaktiga positioner på masterna. Detta för att inte avslöja "affärshemligheter"
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera att operatörerna ofta anger felaktiga positioner på masterna. Detta för att inte avslöja "affärshemligheter"
Och att det förändrats i samband med 5G och där t.ex. Telia och Tele2s tidigare samarbete kring 3G förändrar förutsättningar. Har kollat upp det vid fritidshuset där tre master med 3G gav nästan samma förutsättning på mottagning ( var problem i sig utifrån tekniken), idag är det två master där den ena ger klart bästa och 3G är borta. Nu är det 4G och 5G men på landsbygd vad det innebär 😉
 
4G eller 5G kan göra detsamma på landsbygden om bara de låga frekvensbanden är tillgängliga pga långa avstånd till basstationerna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
4G eller 5G kan göra detsamma på landsbygden om bara de låga frekvensbanden är tillgängliga pga långa avstånd till basstationerna.
Stämmer bra, samt vilka master som kan användas jämfört med 3G.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.