namnbyte
K Klabbis 3000 skrev:
Fungerar Huawei router bra som bolagen brukar skicka med eller behöver man skaffa en annan för att nyttja kapaciteten maximalt?
Om du skulle välja Telia kan jag säga att deras nuvarande modell enbart duger undertiden man letar efter en ersättare. Den gör vad den ska, relativt drifttålig, men så snart du vill ändra någon inställning kommer känslan av hjärnblödning infinna sig.
 
Mats-S
K Klabbis 3000 skrev:
Har du tips på någon eller några som är värda att köpa?
Personligen gillar jag ASUS lite kraftfullare routrar, mycket bra streamingkapacitet på dom. Har själv 2 st ASUS RT-AC86U, en hemma och en på sommarstället. På sommarstället kör jag mobilt bredband så där har jag ett USB-modem med datakort i kopplat till routern. Gränssnittet för inställningarna på routern är mycket bra, och man kan konfigurera det mesta på den. Nu är ju den modellen utgången, men det finns ett antal andra ASUS att välja bland.

Surfa runt lite seriöst och läs omdömena, dom kan ge en viss vägledning men ibland skapa förvirring :) Och det finns fler märken än ASUS att välja på :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kommer inte de mobila abonnemangen att stiga kraftigt när utbyggnaden av 5g ska betalas?
 
G GA Anderson skrev:
Kommer inte de mobila abonnemangen att stiga kraftigt när utbyggnaden av 5g ska betalas?
Utbyggnaden av 5g är snart klar. Har du sett någon prisökning bortom inflationen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Utbyggnaden av 5g är snart klar. Har du sett någon prisökning bortom inflationen?
Den är långt ifrån klar, den har bara börjat.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 2 till
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Nätägarna för fiber höjer avgifterna mot operatörerna mycket och ofta så det som var tänkt att bli en prisvärd lösning känns inte längre speciellt prisvärt.
Funderar på mobilt bredband med obegränsad data. Är det en hyggligt bra lösning för den som inte behöver flera hundra mb/s?
Erfarenheter?
Jag väntar på fiber, och har väntat i tre år sedan ADSL försvann.
Under dessa tre år har jag bara använt mobilt bredband med obegränsad datamängd.
Har lösning från Telenor som fungerat pickfritt, har haft några korta avbrott, som har sammanfallit med strömavbrott.
Så jag skulle säga att tillgängligheten har varit utmärkt.
Hastigheten jag får är ca 15mbit/s både upp och ner, jag kan bara få 4G med Telenor här.
Men vi har ingen annan TV än den som levereras via mobilnätet, och det fungerar.
Vi ser Netflix, spelar Spotify, streamar TV och jobbar hemifrån via Teams och Zoom.
Det vi inte har hemma är ungdomar som spelar.
Just spela kräver kort pingtid, och det vet jag som sagt var inte om det fungerar bra?
Men mitt smarta hem, och mina övervakningskameror fungerar bra, så jag har egentligen inget problem med att "bara" vara upkoppad mobilt, tre år av den erfarenheten säger mig att det fungerar utmärkt.
Dessutom finns det ingen fiber som är tveksamt förlagd, som kan krångla.
Så det kanske till och med är robustare ur den apekten?
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag väntar på fiber, och har väntat i tre år sedan ADSL försvann.
Under dessa tre år har jag bara använt mobilt bredband med obegränsad datamängd.
Har lösning från Telenor som fungerat pickfritt, har haft några korta avbrott, som har sammanfallit med strömavbrott.
Så jag skulle säga att tillgängligheten har varit utmärkt.
Hastigheten jag får är ca 15mbit/s både upp och ner, jag kan bara få 4G med Telenor här.
Men vi har ingen annan TV än den som levereras via mobilnätet, och det fungerar.
Vi ser Netflix, spelar Spotify, streamar TV och jobbar hemifrån via Teams och Zoom.
Det vi inte har hemma är ungdomar som spelar.
Just spela kräver kort pingtid, och det vet jag som sagt var inte om det fungerar bra?
Men mitt smarta hem, och mina övervakningskameror fungerar bra, så jag har egentligen inget problem med att "bara" vara upkoppad mobilt, tre år av den erfarenheten säger mig att det fungerar utmärkt.
Dessutom finns det ingen fiber som är tveksamt förlagd, som kan krångla.
Så det kanske till och med är robustare ur den apekten?
Nja, robustare är det inte. Vad händer vid hällregn, eller kraftigt snöfall?

15 Mbps är ju inte mycket att hänga upp i julgranen heller. I mitt hushåll räckte inte 100 Mbps till för barnens alla aktiviteter, eller rättare sagt det hade kunnat räcka till om jag hade gjort en del queue management. Men queue management på trådlöst hjälper inte så mycket pga köerna i radion...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, robustare är det inte. Vad händer vid hällregn, eller kraftigt snöfall?

15 Mbps är ju inte mycket att hänga upp i julgranen heller. I mitt hushåll räckte inte 100 Mbps till för barnens alla aktiviteter, eller rättare sagt det hade kunnat räcka till om jag hade gjort en del queue management. Men queue management på trådlöst hjälper inte så mycket pga köerna i radion...
Jag har bara min egna erfarenhet att gå på, utifrån dom förutsättningar jag beskriver.
Efter tre år med mobilt bredband så är jag mycket nöjd.
Men som jag också förklararade så har jag inga ungdomar hemma längre, vi är två vuxna, som inte har högre krav än att kunna jobba hemifrån och se på TV och film, samt streama musik.
Till detta så ger en fiber inget mervärde för oss, vi klarar oss med den uppkoppling vi har.
Det har helt enkelt bara fungerat, i hällregn, snöstorm, lövsprickning och strömavbrott.
Men, ta det bara som min erfarenhet, utifrån just dessa förutsättningar.
15 Mbps räcker tydligen för oss, det vet jag, men jag vet också att det inte funkar för alla.
Men det blir intressant att ta del av upplevelsen med fiber, om vi nu får det någongång, en låda sitter på väggen, men inget annat än så länge.
Och det blir också intressant att se hur fiberuppkopplingen kommer att hantera strömavbrott, som vi har lite då och då här ute i obygden.
Det mobila bredbandet har klarat det bra, någon enstaka gång har det gått ner, men då har åskan varit inblandad.
Så, helt klart robust just för mig. :)
 
Hannuse Hannuse skrev:
Jag väntar på fiber, och har väntat i tre år sedan ADSL försvann.
Under dessa tre år har jag bara använt mobilt bredband med obegränsad datamängd.
Har lösning från Telenor som fungerat pickfritt, har haft några korta avbrott, som har sammanfallit med strömavbrott.
Så jag skulle säga att tillgängligheten har varit utmärkt.
Hastigheten jag får är ca 15mbit/s både upp och ner, jag kan bara få 4G med Telenor här.
Men vi har ingen annan TV än den som levereras via mobilnätet, och det fungerar.
Vi ser Netflix, spelar Spotify, streamar TV och jobbar hemifrån via Teams och Zoom.
Det vi inte har hemma är ungdomar som spelar.
Just spela kräver kort pingtid, och det vet jag som sagt var inte om det fungerar bra?
Men mitt smarta hem, och mina övervakningskameror fungerar bra, så jag har egentligen inget problem med att "bara" vara upkoppad mobilt, tre år av den erfarenheten säger mig att det fungerar utmärkt.
Dessutom finns det ingen fiber som är tveksamt förlagd, som kan krångla.
Så det kanske till och med är robustare ur den apekten?
Har du provat andra operatörer för at se om dom är bättre?
 
A A-Man_08 skrev:
Har du provat andra operatörer för at se om dom är bättre?
Ja, jag hade Telia från början.
Eftersom jag hade Telia med fast telefoni och ADSL, så erbjöd dom en mobil ersättning.
Den fungerade väldigt dåligt, jag hade bara 2-5 Mbps, så det var väldigt "knackigt".
Jag visste också att Telia var lite skagigt här, eftersom jag alltid har haft Telia på min mobiltelefon via företaget, och det är svårt att får bra mottagning ibland.
Extern antenn gjorde ingen skillnad.
Men sedan provade jag en kollegas router från Telenor, och det var en väldig skillnad, därför bytte jag till Telenor.
Men nu har Telia bytt utrustning i masten, och jag har fått 5G via dom.
Så provar jag att mäta med mobilen har jag mellan 25 och 80 Mbps i nedlänk, och ca 8-10 i upplänk, beroende på var i huset jag befinner mig.
Men eftersom jag inte har något problem idag så kommer jag inte att byta till Telia på det mobila bredbandet.
Dels så ser jag inte något direkt mervärde, och det blir högre månadskostnad, samt att jag hamnar i bindningstid, vilket jag inte har hos Telenor.
Men det är ju egentligen bara ekonomiska bryderier, rent tekniskt så är jag nöjd, och det är väl det som gör att jag inte tänker byta från det jag har just nu, och speciellt inte eftersom jag inväntar en eventuell fiberlösning till sommaren, och då vill jag i så fall inte vara bunden till något.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har bara min egna erfarenhet att gå på, utifrån dom förutsättningar jag beskriver.
Efter tre år med mobilt bredband så är jag mycket nöjd.
Men som jag också förklararade så har jag inga ungdomar hemma längre, vi är två vuxna, som inte har högre krav än att kunna jobba hemifrån och se på TV och film, samt streama musik.
Ja detta är ett bra exempel på varför man måste vara lite försiktig när man lyssnar på andra som säger att det fungerar ELLER inte fungerar. Det finns inte en generell sanning som gäller för alla. Det som är acceptabelt för dig är helt otänkbart för mig. Flera samtidiga användare bakom 15Mbps betyder också bufferttider som för vissa är otroligt irriterande, för andra inte ett problem alls.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Har dom sista åren haft tre.
Började med Huawei B535 router och fick sätte en liten extern antenn och kom då upp i ca 30 mbit vilket räckte till mig
Bytade nu upp mig till deras nya router Zyexel Nebula FWA510 och ligger mellan 150-250 mbit utan extern antenn.
Hitintills aldrig haft så lite täckning att tv och mobil surf inte fungerat dvs inga avbrott överhuvudtaget.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Märkligt, mitt extra datakort på Tele2 "obegränsat snabb" 100/100 kostar 100 kr, var ett antal år sedan som det kostade 10 kr. Har du kollat räkningen senaste åren? ;-)
Du har rätt de verkar ha smyghöjt, de kostar nu 21 kr/månad för varje extra datakort man kopplar till ursprungsabonnemanget Om jag kommer ihåg rätt från vad de sa i butiken sista gången, så handlar det om vilket pris man hade på korten när man startade abonnemanget. Jag startade detta 2016.

Ps Jag har ett företagsabb, det kanske är annorlunda prissättning än privat?
 
I InsidersUnited skrev:
Du har rätt de verkar ha smyghöjt, de kostar nu 21 kr/månad för varje extra datakort man kopplar till ursprungsabonnemanget Om jag kommer ihåg rätt från vad de sa i butiken sista gången, så handlar det om vilket pris man hade på korten när man startade abonnemanget. Jag startade detta 2016.

Ps Jag har ett företagsabb, det kanske är annorlunda prissättning än privat?
Ja, företagsabonnemangen är sjukt mycket billigare när det gäller extrakort.

Edit: Extrasim på mitt jobb kostar ca 15kr (+moms) med Telia och ca 10kr (+moms) med Telenor.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Om du skulle välja Telia kan jag säga att deras nuvarande modell enbart duger undertiden man letar efter en ersättare. Den gör vad den ska, relativt drifttålig, men så snart du vill ändra någon inställning kommer känslan av hjärnblödning infinna sig.
Är det Huawei?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.