355 582 läst · 393 svar
356k läst
393 svar
Mitt projekt!!!
tack, kul att höra...ptk skrev:Estwing, som vanligt stor respekt när man tittar på ditt altanbygge. RIktigt snyggt!
Jag har tittat på bilden på trappbygget, inlägg #110. Jag ser att du har fäst främre delen av nedersta trappan i plintar (stämmer det?). Hur har du fäst baksidan av nedersta trappraden? Jag ska också ha längsgående trappor och funderar på en bra och hållbar lösning.
Än en gång: bra jobbat och tack för insiprationen (-erna!)d^_^b
MVH
ptk
japp i framkant har jag grävt 70 cm djupt ungefär.....
sen orkade jag ej köpa färdiga plintar utan byggde upp med en massa trädgårsplattor istället.....
angående bärlinan i bakkant så tar du å spikar/skruvar fast reglar typ 2"4" i vangelns bakkant som då går ner till backen...
sen drar du fast 2"7" i våg i dessa....
inga plintar m.m ?
hoppas du förstod???
mvh
snickar estwing
Menar du att du har 2"4" som "stolpar" som fästs på reglarna till altangolvet och så 2"7" i våg på stolparna?estwing skrev:tack, kul att höra...
japp i framkant har jag grävt 70 cm djupt ungefär.....
sen orkade jag ej köpa färdiga plintar utan byggde upp med en massa trädgårsplattor istället.....
angående bärlinan i bakkant så tar du å spikar/skruvar fast reglar typ 2"4" i vangelns bakkant som då går ner till backen...
sen drar du fast 2"7" i våg i dessa....
inga plintar m.m ?
hoppas du förstod???
mvh
snickar estwing
1. Antar att du fäster med en rostfri vagnsbult per stolpe?
2. Behövs inget stöd i backen för 2"4"? Inga plattor där?
3. Om man har tre trappsteg (du hade två såg jag): behöver jag sätta plintfästena mera mot mitten/baktill av reglarna eller kan de fortfarande sitta i framkant?
Tusen tack i förskott & trevlig helg!
hejsan..ptk skrev:Menar du att du har 2"4" som "stolpar" som fästs på reglarna till altangolvet och så 2"7" i våg på stolparna?
1. Antar att du fäster med en rostfri vagnsbult per stolpe?
2. Behövs inget stöd i backen för 2"4"? Inga plattor där?
3. Om man har tre trappsteg (du hade två såg jag): behöver jag sätta plintfästena mera mot mitten/baktill av reglarna eller kan de fortfarande sitta i framkant?
Tusen tack i förskott & trevlig helg!
1: nej här tog jag spikpistolen å sköt in 4-5 4" spik...
2: nej det behövs inga plattor där då 2"4" hänger fast i vangeln. men sjklart kan du sätta en platt under dom, ej fel men jag beslöt att ej ta det.
3: enligt mig kan du ha i framkant... sträckan blir inget vidare längre så kör på framkanten!!
lycka till
mvh
snickar estwing
Tack, nu börjar det klarna. Jag tänkte ta plintar längst fram, men hur ska jag dölja stolpskon som fäster i 2"7"? Jag tycker inte det blir så snyggt med synliga stolpskor längs främre kanten, kan man dölja de på ngt (enkelt...) sätt tror du? Tack för alla svar hittills!
Mvh
Ptk
Mvh
Ptk
efter massa altanbyggen samt brutna handleder å båtben så har jag idag tvättat halva altanen...
nu hoppas jag på liiiiite sol som kan torka upp trallen inför en lätt avslipning för att sedan vaxas om igen.....
mvh
snickar estwing
nu hoppas jag på liiiiite sol som kan torka upp trallen inför en lätt avslipning för att sedan vaxas om igen.....
mvh
snickar estwing
hejsan...
nej det är enkelt...
tvättar av trallen, jag kör lätt med högtryck..
sen ett fint sandpapper å bara sveper över snabbt...
borstar av med mjukborste för att sedan pensla in wolwax....
mvh
snickar estwing
nej det är enkelt...
tvättar av trallen, jag kör lätt med högtryck..
sen ett fint sandpapper å bara sveper över snabbt...
borstar av med mjukborste för att sedan pensla in wolwax....
mvh
snickar estwing
hejsan.
idag har jag slipat av trallen mycket lätt med ett 100 papper....
helt len som ett rakat kvinnoben.
ljus å fin.
vågade tyvärr inte lägga på vaxet då himlen kunde ha öppnat sig. men med facit gjorde den ej det så hade kunnat...
hoppas på uppehåll nån dag till då kan det läggas på....
mvh snickar estwing
idag har jag slipat av trallen mycket lätt med ett 100 papper....
helt len som ett rakat kvinnoben.
ljus å fin.
vågade tyvärr inte lägga på vaxet då himlen kunde ha öppnat sig. men med facit gjorde den ej det så hade kunnat...
hoppas på uppehåll nån dag till då kan det läggas på....
mvh snickar estwing
Tackar
Jag e mer än nöjd...
Bara att jämföra skitvirket man handlar på beijer m.m. Lågpriskedjorna går jag ej in på...
Du betalar för kvaliten...
Har för mig att det blandades in vax samt.imp samtidigt i tryckkammaren...
Ytan e fruktansvärt slät.....
Mvh
estwing
Jag e mer än nöjd...
Bara att jämföra skitvirket man handlar på beijer m.m. Lågpriskedjorna går jag ej in på...
Du betalar för kvaliten...
Har för mig att det blandades in vax samt.imp samtidigt i tryckkammaren...
Ytan e fruktansvärt slät.....
Mvh
estwing
Hej estwing, ditt altanbygge, eller ja hela ditt bygge är verkligen outstanding. Generöst av dig att bjuda på dina erfarenheter också, det tackar vi för!
Har en fråga om tralläggningen, om jag fattat det rätt så rekomenderar du att man lägger ut all trall innan man börjar skruva? Hur gör du då för att korrigera ev sneda plankor? Du skrev i tralltråden att du mäter alla plankor för att få samma avstånd, så inte hela däcket blir skevt, gör du det när du lägger ut dem från början eller när du skruvar? Alltså rent logiskt skulle jag gissa när du skruvar, men mitt logiska tänkande passar inte alltid in på byggen... Så det känns bäst att fråga ;-)
Och så en fråga om frisen, alltså som jag förstår menar du den "ram" av 1-3 brädor som ligger i ytterkant! Är det rätt? Hur skulle du då rekomendera att man ska göra om man ska ha ett fristående trädäck där frisen blir runt hela, ska man fortfarande göra det sist och hur får man det lika runt hela...
Hoppas du har tid och lust att svara, det skulle vara toppen med lite tips!
Har en fråga om tralläggningen, om jag fattat det rätt så rekomenderar du att man lägger ut all trall innan man börjar skruva? Hur gör du då för att korrigera ev sneda plankor? Du skrev i tralltråden att du mäter alla plankor för att få samma avstånd, så inte hela däcket blir skevt, gör du det när du lägger ut dem från början eller när du skruvar? Alltså rent logiskt skulle jag gissa när du skruvar, men mitt logiska tänkande passar inte alltid in på byggen... Så det känns bäst att fråga ;-)
Och så en fråga om frisen, alltså som jag förstår menar du den "ram" av 1-3 brädor som ligger i ytterkant! Är det rätt? Hur skulle du då rekomendera att man ska göra om man ska ha ett fristående trädäck där frisen blir runt hela, ska man fortfarande göra det sist och hur får man det lika runt hela...
tjenare...
va kul att du gillar HELA byggnadtionen...
angående läggningen av trallen så mäter jag av trallbrädan så att den stämmer överens med den man redan skruvat dit.
har du en bågad trallbräda så skråspikar jag den på mitten så den ligger kloss an den andra.
om du bygger en fristående å vill ha frisen runt om så gäller det samma sak där...
sidorna lägger du sist å låter trallen gå utanför....
mäter in å tar cirkelsågen....
glöm inte att ha en fintandad klinga....
hoppas det va lite hjälp på traven....
mvh
solbrända estwing
angående läggningen av trallen så mäter jag av trallbrädan så att den stämmer överens med den man redan skruvat dit.
har du en bågad trallbräda så skråspikar jag den på mitten så den ligger kloss an den andra.
om du bygger en fristående å vill ha frisen runt om så gäller det samma sak där...
mvh
solbrända estwing
TorOdd skrev:Hej estwing, ditt altanbygge, eller ja hela ditt bygge är verkligen outstanding. Generöst av dig att bjuda på dina erfarenheter också, det tackar vi för!
Tack för svaret! Nu har jag lite mer koll pånhur jag ska göra!
estwing skrev:tjenare...
mvh
solbrända estwing