30 873 läst · 61 svar
31k läst
61 svar
Minst usla borrmaskinstativet?
Ok, Bosch S7 verkar bra, men att vänta in Blocket/Tradera är en chansning.
Ser nu att Hornbach säljer Wolfcraft 5027 (inte den smäckiga alltså) för ordinariepriset 699, jämfört med 1199 på Slöjddetaljer t.ex. Nästan för bra för att missa om det nu inte är nämnvärt bättre än motsvarande Wabeco-stativ, när alternativen från Bosch ändå bara finns beggade och inget ute just ut.
Ser nu att Hornbach säljer Wolfcraft 5027 (inte den smäckiga alltså) för ordinariepriset 699, jämfört med 1199 på Slöjddetaljer t.ex. Nästan för bra för att missa om det nu inte är nämnvärt bättre än motsvarande Wabeco-stativ, när alternativen från Bosch ändå bara finns beggade och inget ute just ut.
Äh, inser att det blir segt att vänta in en Bosch S7, rätt dött i "borrstativ"-bevakningarna på Blocket, FB, Tradera. Wabeco BF1240 (kortare Y/Z-led jfrt med 1242 och 1243) nu i varukorgen. Gillar det jag ser på #wabeco på Insta
Att döma av diskussionen här och diverse sajter, verkar maskinskruvstyckena för runt 2 hundralappar prestera därefter, och det verkar vara mer eller mindre simpla plyfaskivor med anhåll som gäller istället.
Tänkte därför, kanske förhastat, skippa maskinskruvstycke. Däremot komplettera med ett par såna där orange spännspakar från ebay som folk eftermonterar där Wabeco-stativen annars bara har insexskruvar. Och från Wabeco beställa till höj/sänk-vred med tre "spakar" istället för två.
Är det nåt mer som kan vara vettigt att komplettera med från tillbehörslistan? Vet att det är ett par på forumet som har Wabeco-stativ.
"Step clamp set"-"tvingar" ser jag inte att man behöver om man fixar ett bord med anhåll där man bara fäster ämnet med tving. T-spår-muttrarna däremot är väl bra för att fästa detta bord på plattan. Hmm, borde räcka med dessa tillval tycker jag.
Visa bilaga 348113
Att döma av diskussionen här och diverse sajter, verkar maskinskruvstyckena för runt 2 hundralappar prestera därefter, och det verkar vara mer eller mindre simpla plyfaskivor med anhåll som gäller istället.
Tänkte därför, kanske förhastat, skippa maskinskruvstycke. Däremot komplettera med ett par såna där orange spännspakar från ebay som folk eftermonterar där Wabeco-stativen annars bara har insexskruvar. Och från Wabeco beställa till höj/sänk-vred med tre "spakar" istället för två.
Är det nåt mer som kan vara vettigt att komplettera med från tillbehörslistan? Vet att det är ett par på forumet som har Wabeco-stativ.
"Step clamp set"-"tvingar" ser jag inte att man behöver om man fixar ett bord med anhåll där man bara fäster ämnet med tving. T-spår-muttrarna däremot är väl bra för att fästa detta bord på plattan. Hmm, borde räcka med dessa tillval tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 645 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 645 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Någon som testat Wabeco's stativ? Från det lilla jag läst verkar de rejäla, blev överraskad av priset med
https://www.wabeco-remscheid.de/special-content-bohrstaender?___store=en&___from_store=de
https://www.wabeco-remscheid.de/special-content-bohrstaender?___store=en&___from_store=de
Har ett likadant som också hittades på tradera. För mina behov är det tillräckligt bra.
Ditt ser bättre ut än vad mitt gjorde, det behövdes en hel del puts och smörjning innan det nästan blev lika fint som ditt.
Ditt ser bättre ut än vad mitt gjorde, det behövdes en hel del puts och smörjning innan det nästan blev lika fint som ditt.
Undrar om jag har nått fel på djupstoppet dock. Står att man ska lyfta/hissa hållaren, med djupstoppet i högsta position, sänka och sen trycka på knappen som släpper ner djupstoppet. Får det inte att funka dock, vill ju att det tar stop vid rätt djup.
Edit: Löste sig, bra instruktion här:
Edit: Löste sig, bra instruktion här:
Redigerat: