Johan Gunverth skrev:
Ser betydligt bättre ut än den som säljs i på svenska marknaden, som är denna.

[länk]
5027 finns både hos slöjddetaljer och Conrad på svenska marknaden. Den andra skulle jag inte överväga alls.. såg verkligen rapplig ut!

• Gilla
Emce1
  • Laddar…
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Wolfcrafts "borrstativ" har nog funnits i några olika inkarnationer, mitt såg ungefär ut ungefär som det som visats i denna tråd med treekrad ratt. Var en födelsedagspresent någon gång i början av 2000-talet; det första som hände var att anordningen för att spänna fast borrmaskinen gav upp och fick ersättas av en maskinskruv med mutter. Drogs åt med mejsel och nyckel. Kunde tyvärr inte med att be givarna om kvitto för att reklamera stativet.

Det var dock inte enda problemet, rappligt och oprecist med opålitlig djupinställning blev det snabbt hatobjektet jag tog till för att borra något hål som nog blev bättre än om jag körde på frihand... Fy fan!

En lustig parentes är att jag "lyckades" komma över Wolfcrafts "Drillguide" som jag tror de kallar mackapären som man kan spänna fast en borrmaskin i för att med stöd av den göra hål i valfri vinkel mitt på ytor av skivor, väggar eller annat. Jag skriver "lyckades" för att det var modellen med två pelare som utgick till förmån till modellen med en pelare, vilket jag i min enfald trodde skulle vara dubbelt så bra som den nya varianten med bara en pelare.

Det var den inte.

Den var — jag lovar — inte på något vis bättre än att borra på frihand. I vår släkt får de flesta männen dessvärre med tiden Parkinsons sjukdom; Wolfcrafts anordning gav mig en försmak av hur det kommer att bli. Att använda ett sugrör från MacDonalds hade varit lika stabilt och framför allt billigare.

Jag gjorde mig ett snik-mft med "hjälp" av skräpet och inget hål är mindre än 21,7 mm, det förekommer något jag skulle vilja kalla "ovalitet" och inte något hål är vinkelrätt mot bordsskivan. Om jag inte packat upp skiten, spänt fast borrmaskinen utan kört på frihand hade jag sparat lite tid och ändå inte fått sämre resultat. Hur den nya versionen med bara en pelare funkar vill man inte ens tänka på. Svår miljöförstöring att tillverka sådan skit!

Ber om ursäkt för långt inlägg men bortsett från Wolfcrafts enhandstvingar och limklämmor har jag inga positiva erfarenheter.

//Ronnie

PS. Pappa har någon slags skenlösning från Wolfcraft med adapter för cirkelsåg av valfritt märke, tror ni skenan är rak??? DS

• Gilla
vefyra och 3 till
  • Laddar…
Haha, vilken underhållande totaldiss! :)

Just ett såntdär stativ skulle jag vilja ha, men man läser så mycket negativt om dom.

Pysslarn skrev:
En lustig parentes är att jag "lyckades" komma över Wolfcrafts "Drillguide" som jag tror de kallar mackapären som man kan spänna fast en borrmaskin i för att med stöd av den göra hål i valfri vinkel mitt på ytor av skivor, väggar eller annat. Jag skriver "lyckades" för att det var modellen med två pelare som utgick till förmån till modellen med en pelare, vilket jag i min enfald trodde skulle vara dubbelt så bra som den nya varianten med bara en pelare.

Det var den inte.

Den var — jag lovar — inte på något vis bättre än att borra på frihand. I vår släkt får de flesta männen dessvärre med tiden Parkinsons sjukdom; Wolfcrafts anordning gav mig en försmak av hur det kommer att bli. Att använda ett sugrör från MacDonalds hade varit lika stabilt och framför allt billigare.
Den här "Drillguide" har jag också. Det är ju en bra idé, men Wolfcrafts utförande är ju så dåligt att den knappt går att använda.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Någon som har testat den enklare Wolcraft? (länk)

Fördel: Mobiliteten, spånsug, andra vinklar än 90 grader.
Nackdel: Precision, ???

Kom igen nu haters :D

Inte testat, men jag tror den är alldeles för lätt för att fungera tillfredsställande som bojsänke tyvärr.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tack för tipset. Prisvärt. De hade en del paket till bra priser också.
Lyfter gammal tråd, Men undrar om du köpte från Wabeco (uppdaterad länk här) ?

Bosch DP500 verkar ha utgått. Är på jakt efter ett stativ också för att få användning för min blå bosch 2-växlade sladd-slagborr (inte borrhammare) som i princip aldrig används annars.

Redigerat:
A Alko skrev:
Lyfter gammal tråd, Men undrar om du köpte från Wabeco (uppdaterad länk här) ?

Bosch DP500 verkar ha utgått. Är på jakt efter ett stativ också för att få användning för min blå bosch 2-växlade sladd-slagborr (inte borrhammare) som i princip aldrig används annars.
Jag fick faktiskt ärva ett gammalt Bosch S7-stativ av en släkting, så problemet löste sig oväntat.

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Ok, då får man leta Bosch S7 eller DP500 på Blocket alternativt köpa ny Wolfcraft 5027 som verkar stabilt (och uppskattat på forumet) för 1200 kr på t.ex Slöjd- detaljer plus ett par hundringar för skruvstycket.

Dieter Schmidt/Fine-tools verkar inte sälja Wabeco länge, bara Duss, men då får man hosta upp över 5 000 spänn. Väger 15 kilo iofs :cool:.

Wabeco BF1242 som fått bra testresultat går på ca 1700 med halvkasst skruvstycke, plus 200 i frakt från deras site. Edit: 17 kilo är säkert ett bra tecken, men verkar faktisk rätt otymplig med horisontella axeln bakåt, se denna svenska (!) unpacking-filmen.

Jakten på ett ordentligt stativ går vidare, nåt av de här borde det väl bli.

Redigerat:
j.erkers
Köpte ett äldre Wabeco på Tradera för en halv tusing. Den modellen hade inte den horisontella armen - som jag ännu inte behövt - och var rejält skitigt. Efter rengöring och insmörjning har det fungerat bra till mina behov.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.