Status
Tråden går ej att kommentera.
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är detta för trams????
Det känns inte som ett elitormåde om man kan impa på grannarna med en låda för en tusenlapp.
 
  • Haha
  • Gilla
electropura och 9 till
  • Laddar…
Ett par "Ove" som håller ordning i kvarteret har väl alltid funnits. Konspirationsteorier har nog också alltid funnits.

Jag är själv inte den som har snyggast på tomten, men visst vill man inte ha Morran och Tobbias som grannar. För egen del är det viktigare att grannarna är trevliga och har rimlig ordning och inte stör för mycket än hur mycket de tjänar.

Gentrifieringen kommer fortgå i de områden som är attraktiva av olika skäl, liksom utanförskapet kommer öka i andra områden. Segregationen ökar helt enkelt. Det behövs nog ingen ELIT-klubb för detta. Att vissa grannar väljer att umgås med bara "de finare" har nog pågått i hundratals år. Var det inte så att de finare områdena, tex Storängen, redan från start hade en förening som på det sättet kontrollerade lite av vilka som fick bygga en bostad där? Och att generationsinnevånarna i de mer exklusiva områdena inte tycker "nyinflyttade" är riktiga innevånare då de inte är födda där. Så är det väl förresten på landsbygden också, att det kan vara jättesvårt att bli accepterad om man flyttar dit...

AI länken var skitkul! Undrar hur vanligt det är, man har hört talas om detta fenomen, både betalda troll och AI troll.
 
  • Gilla
electropura och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är detta för trams????
Bottelibot bot... Just sayin'...
A andersmc skrev:
I Sverige har vi en stenhård banksekretess. Skulle en bankanställd yttra en siffra om någons ekonomi så innebär det straffansvar och omedelbart avsked.
Nåja, avsked blir det inte men absolut, det är illa, kan jag säga efter ett helt arbetsliv på banker och försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Bottelibot bot... Just sayin'...
Jag tror du menar trolleritroll.
En bot är ju en dator.
 
  • Gilla
  • Haha
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det känns inte som ett elitormåde om man kan impa på grannarna med en låda för en tusenlapp.
Precis, "hemma på vååår gata i staaan" (vanliga 70-talsvillor) - så har alla sådana brevlådor. Det är rätt normalt.
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Precis, "hemma på vååår gata i staaan" (vanliga 70-talsvillor) - så har alla sådana brevlådor. Det är rätt normalt.
Tävlingen är inte vem som har finast brevlåda utan vems hund som kissar längst.:surprised::D
 
  • Haha
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
Jag tycker att det är diskriminering med en ELIT-grupp. Jag tänker på gamlingar, som är på gränsen av att de behöver sälja, t ex pga fattigpensioner eller sjukdomar. De behöver verkligen sina somrar i skärgården.

Det är för övrigt bara hanhundar, som kissar på brevlådor och enbart de stora (som "elevationen" räcker till. För de små lådorna blir det en "stolpe", tveksamt om det räknas ens). Tikar och vår förra hund (en hane som hade en medfödd kot-missbildning i ryggen kissar direkt på marken). Men folk rusar ut från sina hus med en vatten-hink och trasa i handen, så fort de ser en hund i koppel att närma sig.
Jo men dessa kan ju casha in om statusen höjs tillräckligt, sedan bo på pensionat eller köpa en yacht.

Är det brevlådan eller hunden de häller vattnet på?
 
  • Gilla
  • Haha
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
Zaps skrev:
Jag skulle ärligt talat inte ha något emot att bo i ett gated community t ex med tanke på hur samhället utvecklas.
Fegis!
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
Man väntar sig sånt i Djursholm, Danderyd och Lidingö. Det vore intressant, om det finns motsvarande ELIT-grupper i dessa områden.
Varför i hela fridens namn skulle man förvänta sig något sånt i Djursholm (som, by the way, är en del av Danderyd), Danderyd eller på Lidingö?

På dessa ställen har det ju aldrig varit billigt och därför har inte heller några "oönskade element" heller kunnat smyga sig in där.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Düsseldorff
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror du menar trolleritroll.
En bot är ju en dator.
Det är bot jag menar. Läs tidigare inlägg för kontext.
 
A
P Pin skrev:
Jo men dessa kan ju casha in om statusen höjs tillräckligt, sedan bo på pensionat eller köpa en yacht.

Är det brevlådan eller hunden de häller vattnet på?
Jag trivs med min fastighet.

Villaägaren, en man, påstod att jag hade låtit en hund att kissa på hans brevlåda. Därför tvingade han mig att ställa mig på knäna framför hans brevlåda, genom att trycka ner mina axlar. Sedan räckte han fram hinken med vatten och en disktrasa och beordrade mig att tvätta hans brevlåda, som inte ens såg smutsig ut, inget hundkiss syntes. Jag protesterade.

Trots att jag sa att jag inte äger någon hund och inte har hållit i kopplet när hunden slog sin drill och inte är släkt eller i nära relation med personen, som höll i kopplet, tvingade han mig att tvätta lådan. Det var en god vän som gick på promenad och höll i hundens koppel, med sina föräldrar som var på besök. De mådde väldigt dåligt efter incidenten, men jag var mest arg.

Jag ringde mannen senare och frågade, om han var någon slags kvinnohatare, men han sa, att han ville straffa mig för att jag hade uppfostrat min man dåligt. "Men jag har ingen man", protesterade jag. "Jo, det har du visst det, vi vet att ni två k****ar med varandra", sa han. "Fast jag varken k****ar eller har någon man", protesterade jag. Jag bor på en annan gata än han, så jag undrar, vilken röntgen-syn han har som kan se in i sovrummet hos sina grannar. Och se händelser, som inte ens har hänt.

Jag började kalla gubben för "Herr Hinkis" efter händelsen. Han är säkerligen en ELIT-medlem, så arrogant som han var. Jag tror inte att han har hört sitt nya namn, som jag har gett honom efter incidenten, för länge sedan.

Jag undrar hur många brottsrubriceringar som han skulle kunna få: olaga tvång, beskyllning, kränkning, förtal?
 
Redigerat:
  • Haha
-PC- och 6 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är detta för trams????
Har ni inte dessa höga brevlådor eller bor ni i ett låg-status-område? Här är de ett måste. Min brevlåda är dock halvhög, eftersom ja inte vill att hundar slår en drill, eller att lådan rostar sönder nertill pga markfukten.
 
  • Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
A
@ @ndreas skrev:
Jag skulle inte tro att det är högskolepoäng i alla fall :crysmile: kärnan i gruppen torde i så fall inte själva få vara med..
Intressanta synvinklar.
 
T
Marjatta Lakso1 skrev:
Har ni inte dessa höga brevlådor eller bor ni i ett låg-status-område? Här är de ett måste. Min brevlåda är dock halvhög, eftersom ja inte vill att hundar slår en drill, eller att lådan rostar sönder nertill pga markfukten.
Vi har en hög brevlåda. Men det är klart, skulle jag flytta till ditt lågstatusområde skulle jag ha högst lön där.

Jag tror inte du är en bot, men jag hoppas att du trollar. Annars är det illa.
 
  • Gilla
Maret och 5 till
  • Laddar…
Säg till nån i ELIT-gruppen att du fått ett bra bud från nån förening, som hjälper utsatta drogmissbrukare, att dom behövde en rekreationsplats och att du funderar på att hjälpa dom.
Då skall du se att det blir fart o fläkt i grannskapet.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffan_V och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.