137 223 läst · 433 svar
137k läst
433 svar
Mina grannar har startat en ELIT-grupp för att höja områdets värde
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tycker att det är diskriminering med en ELIT-grupp. Jag tänker på gamlingar, som är på gränsen av att de behöver sälja, t ex pga fattigpensioner eller sjukdomar. De behöver verkligen sina somrar i skärgården.Karlia skrev:Du har postat i juridik. Tolkar jag dina inlägg rätt, du vill veta om det är lagligt att bilda förening i syfte att hålla ordning i området? Deras mål är att höja statusen där? Föreningen är inte öppen, det är oklart vilka som är med i den men en jobbar på bank där du tror att hen tagit reda på inkomst mm gällande de boende i området.
Det finns hundar som kissar på brevlådor.
Kanske vore enklare om du spaltar upp dina frågor, det känns lite vagt.
Det är för övrigt bara hanhundar, som kissar på brevlådor och enbart de stora (som "elevationen" räcker till. För de små lådorna blir det en "stolpe", tveksamt om det räknas ens). Tikar och vår förra hund (en hane som hade en medfödd kot-missbildning i ryggen kissar direkt på marken). Men folk rusar ut från sina hus med en vatten-hink och trasa i handen, så fort de ser en hund i koppel att närma sig.
Är du möjligen en språklärare? Då kanske man ska anstränga sig mer för att skriva grammatiskt korrekt text. Be någon att korrekturläsa rentav?Bergendorff skrev:Jag ger dig benefit of the doubt. Men det är ju onekligen så att du lyckas samla en hel rad mer eller mindre kontroversiella ämnen, gärna med en liten men ändå märkbar högerlutning, i en tråd utan att för den skull själv gå över gränsen. Dessutom skriver du meningar som inte riktigt passar ihop, ungefär som när en AI pusslar ihop ett inlägg.
Jag ber på förhand om ursäkt om det visar sig att jag är helt ute och cyklar. We shall see.
"ELIT-klubb" påstod grannen ett par hus längre bort. Inte en förening, som t ex Villaägarna. Det vore kul att fråga någon om ELIT-klubben kan fixa några medlemsrabatter, som Villaägarna, t ex på målarfärg, virke och försäkringar (jag har tyvärr noll koll på vad de erbjuder numera). Kanske en hantverkarförmedling "Bra ELIT-byggare"? Men de vill nog inte ha mig som medlem.useless skrev:Har man bildat en förening rent formellt, eller är det bara några grannar som har ett gemensamt intresse i att göra livet surt för de med 'exploaterbara fastigheter'?
Om det bara är en liten 'klubb' som träffas och diskuterar oönskade grannar på någons veranda så är det nog svårt att göra något. Skvallerkäringar (av båda könen) har funnits i alla tider utan att det har varit direkt olagligt...
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 540 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 540 inlägg
Hela Lidingö är väl en elitgrupp. Iaf de som bor i villa. Där göre sig inte många avvikare sig besvär, det ser skyhöga huspriser till.Marjatta Lakso1 skrev:
När pengar kommer in i bilden så förnedrar sig folk till vad som helst för egen vinning.
Ta Löfven t ex.
Jag är född och uppvuxen i Helsingfors, så svenska är mitt andra språk. Det borde förklara diverse språkfel. Och därför platsar jag inte i någon ELIT-grupp, heller. Det har Rasbiologiska institutet redan kommit fram till.Bergendorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 540 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 540 inlägg
Jag sympatiserar fullt ut med din sak, som du beskriver den i den förhandenvarande tråden. Huruvida du är en bot eller inte, det får framtiden utvisa. På samma sätt som framtiden får utvisa om jag själv finns eller inte. Personligen är jag ganska övertygad om utfallet i den senare frågan, men jag vet ju inte hur det uppfattas av andra.Marjatta Lakso1 skrev:
Jag tror att det finns dussintals medlemmar, mest pga de grann-nätverken, som jag har observerat under de senaste decennierna här.useless skrev:Har man bildat en förening rent formellt, eller är det bara några grannar som har ett gemensamt intresse i att göra livet surt för de med 'exploaterbara fastigheter'?
Om det bara är en liten 'klubb' som träffas och diskuterar oönskade grannar på någons veranda så är det nog svårt att göra något. Skvallerkäringar (av båda könen) har funnits i alla tider utan att det har varit direkt olagligt...
Solipsist?Bergendorff skrev:Jag sympatiserar fullt ut med din sak, som du beskriver den i den förhandenvarande tråden. Huruvida du är en bot eller inte, det får framtiden utvisa. På samma sätt som framtiden får utvisa om jag själv finns eller inte. Personligen är jag ganska övertygad om utfallet i den senare frågan, men jag vet ju inte hur det uppfattas av andra.
Ahaaa, sossarnas favoritinstitution, Rasbiologiska institutet. Undrar hur Löfven slank igenom nätet där?Marjatta Lakso1 skrev:
Klubb och förening är i princip samma sak, I vidare mening kan de användas olika. Jag ser inte hur det gör skillnad i ditt fall?
På vad sätt har hundarna med klubben att göra?
Jag ser att du upplever att något pågår som gör dig obehaglig till mods. Än ser jag inte någon skillnad mot snacket som pågår i vilket villaområde som helst - oj, han har det stökigt på tomten, han är egentligen för gammal för att bo kvar. Mäklare kan vara påstridiga, här är bara reklam i brevlådan någon gång ibland, andra på forumet har vittnat om att de blir uppringda med jämna mellanrum.
På vad sätt har hundarna med klubben att göra?
Jag ser att du upplever att något pågår som gör dig obehaglig till mods. Än ser jag inte någon skillnad mot snacket som pågår i vilket villaområde som helst - oj, han har det stökigt på tomten, han är egentligen för gammal för att bo kvar. Mäklare kan vara påstridiga, här är bara reklam i brevlådan någon gång ibland, andra på forumet har vittnat om att de blir uppringda med jämna mellanrum.
I Sverige har vi en stenhård banksekretess. Skulle en bankanställd yttra en siffra om någons ekonomi så innebär det straffansvar och omedelbart avsked.Marjatta Lakso1 skrev:En i ELIT-gruppen jobbar på en banks fastighetsbolag, så hon kan lätt få uppgifter gratis på sitt jobb, som inkomst-uppgifter, inkasso-ärenden, skilsmässor osv. Då kan man "sätta in stöten" där man har bäst chans att lyckas. Annars kan man skrämma sina grannar till ogräs-rensning, blomplantering, gräsklippning och ommålning av huset, dvs sånt som kan höja hela områdets karaktär. Det har tidigare kommit fram att området inte är mäklarnas favorit, pga att "det ser skräpigt ut". Vem som får gå och ta ett snack med grannar med typ fem skrotbilar på tomten vet jag inte, kanske bir det en lapp i brevlådan med klagomål från ELIT-gruppen eller "grannarna", mer anonymt?