Status
Tråden går ej att kommentera.
Marjatta Lakso1 skrev:
Jag hade förut en granne, som var på mig flera gånger, för att han ville köpa min fastighet. Han var också på mina grannar av samma anledning. En gång påstod hans fru att min fastighet redan var till salu på fönstret hos ett närbeläget mäklarkontor. Det var i samband med att min ex flyttade ut, men jag köpte ut honom, så det fanns aldrig något behov att sälja fastigheten.

Nyligen var han på min granne snett mittemot och hade t o m tagit med sig en bekant kvinnlig fastighetsmäklare, för att få en mäklarvärdering, vilket hon också gav. De besökte fastigheten helt utan tillåtelse och gick runt huset och tittade in genom alla fönster och sedan gick de omkring på tomten. Jag tror att mäklarvärderingen landade på runt 3 miljoner kr.

Om gruppens namn skrivs som Elit eller ELIT, har jag ingen aning om, det var en granne som informerade mig om det och jag känner knappt honom. Jag tror inte att det är en förkortning. Det har funnits några skrotsamlare på området, men jag promenerar inte omkring så mycket numera, det kom förut mycket klagomål pga mina motionspromenader. Jag jobbar numera mycket med trädgårdsskötsel istället eller simmar mycket i poolen.

Ett annat irritationsmoment på området har varit hundar. Vissa skäller så vansinnigt mycket eller så missar ägaren dra bort hunden från grannens brevlåda, och hunden "slår en drill" mot den höga brevlådan, även kallad "hund-pissoar" i folkmun. De höga brevlådorna är mycket populära status-symboler på mitt område och han-hundarna fullkomligt älskar dem för sina "ben-lyft". Sedan finns folk som rastar sina jyckar utan bajspåsar och sparkar korvarna ner i närmaste dike på sin höjd. Vägföreningen har annars varit ett forum för olika frågor på området. Nu vill man antagligen omvandla de sista återstående sommarstugorna till dyra, rejäla villor.
Vad, exakt, klagade dina grannar på när du var ute och promenerade?
 
  • Gilla
  • Haha
-PC- och 5 till
  • Laddar…
T
Marjatta Lakso1 skrev:
Annars kostar det väl typ en femtilapp att köpa inkomstuppgifter om sin granne. Gånger några hundra fastigheter på området.
Borde inte alla dessa ELIT-grannar dra upp medelinkomstnivån i området? Den är inte direkt hög, så de kan inte vara särskilt många.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
Jag är inte någon BOT. Innan jag flyttade hit, bodde jag på ett riktigt rikemans-område, i Saltsjöbaden. Där var man betraktad som en "alien", det var sällan man blev bjuden hem till någon. Sedan flyttade jag längre ut till skärgården och människorna här var mycket vänligare och villigare att umgås. Men sedan blev det ett generationsbyte här och många ville bli "finare" än andra. Finare hus, bil, trädgård, jobb, högre lön etc.
 
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad, exakt, klagade dina grannar på när du var ute och promenerade?
Att jag förstörde deras utsikt. Grannen bredvid sa t o m "åk till stan och gå där istället". Men då måste jag åka buss dit och resorna tur och retur tar en timme extra. Grannen hade verkligen behövt att promenera själv, med tanke på sitt BMI. Det kanske inte ansågs vara lämpligt för kvinnor att motions-promenera förut?
 
  • Haha
  • Gilla
-PC- och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C Cambudgie skrev:
Är det bara jag eller får flera samma känsla när man läser inlägg från "Marjatta Lakso1"?

[länk]
Bot-vibben är hård på denna. Men än så länge håller det ihop skulle jag säga. Vi får väl se...
 
  • Gilla
  • Arg
Timran och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Du har postat i juridik. Tolkar jag dina inlägg rätt, du vill veta om det är lagligt att bilda förening i syfte att hålla ordning i området? Deras mål är att höja statusen där? Föreningen är inte öppen, det är oklart vilka som är med i den men en jobbar på bank där du tror att hen tagit reda på inkomst mm gällande de boende i området.
Det finns hundar som kissar på brevlådor.

Kanske vore enklare om du spaltar upp dina frågor, det känns lite vagt.
 
  • Gilla
MaxMalm och 7 till
  • Laddar…
Har man bildat en förening rent formellt, eller är det bara några grannar som har ett gemensamt intresse i att göra livet surt för de med 'exploaterbara fastigheter'?
Om det bara är en liten 'klubb' som träffas och diskuterar oönskade grannar på någons veranda så är det nog svårt att göra något. Skvallerkäringar (av båda könen) har funnits i alla tider utan att det har varit direkt olagligt...
 
  • Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
Oavsett om TS trollar eller ej så är det ju en intressant fråga. Kommer själv från en kommun där man lagt har ett s.k. "socioekonomiskt utsatt område" dvs. ett så kallat trash-ghetto. Bilbränder, skjutningar, skadegörelse osv. är ren vardagsmat och ingen vettig människa sätter sin fot där. Nu har man dessutom stängt den enda skolan i området och bussar eleverna till två andra skolor (vilket givetvis förstört detta med). En bekants unge blev rånad på mobilen första skoldagen och en kompis till denna på sin märkesjacka.

Inte konstigt att man vill försöka hålla slöddret så långt bort som möjligt. Och allt snack om att det alltid varit såhär när man pratar om "på min tid" är ju bara skitsnack. Förr blev man inte knivrånad i skolan eller att lärarna fick stryk av eleverna.

Edit: Nu säger jag inte att TS inneboende är slödder (om nu historien stämmer) men jag förstår tanken att man vill bo i ett säkert, rent och snyggt område. Sen känns det lite extremt i TS fall.
 
  • Gilla
  • Ledsen
blomknopp och 15 till
  • Laddar…
Jodå, sådant förekom tyvärr även förr. Om det ökat eller minskat vet jag inte.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
mejeriet och 8 till
  • Laddar…
T
Keiller Keiller skrev:
Svårigheten att få till ett trevligt bostadsområde att bo i ligger väl i att ingen egentligen vill vara exkluderande samtidigt som ingen vill ha Morran och Tobias i huset intill.
Eller Leif och Billy även om det hade friskat upp vardagen lite..

Vilket även en troll tråd som denna gör..
 
  • Gilla
  • Haha
Claws. och 4 till
  • Laddar…
T
M Maledictus skrev:
Inte konstigt att man vill försöka hålla slöddret så långt bort som möjligt. Och allt snack om att det alltid varit såhär när man pratar om "på min tid" är ju bara skitsnack. Förr blev man inte knivrånad i skolan eller att lärarna fick stryk av eleverna.
.
Njae. En kompis blev knivrånad på sin cykel runt 1980. I samma fina rikemansområde som TS tydligen bodde i då.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M Maledictus skrev:
Oavsett om TS trollar eller ej så är det ju en intressant fråga. Kommer själv från en kommun där man lagt har ett s.k. "socioekonomiskt utsatt område" dvs. ett så kallat trash-ghetto. Bilbränder, skjutningar, skadegörelse osv. är ren vardagsmat och ingen vettig människa sätter sin fot där. Nu har man dessutom stängt den enda skolan i området och bussar eleverna till två andra skolor (vilket givetvis förstört detta med). En bekants unge blev rånad på mobilen första skoldagen och en kompis till denna på sin märkesjacka.

Inte konstigt att man vill försöka hålla slöddret så långt bort som möjligt. Och allt snack om att det alltid varit såhär när man pratar om "på min tid" är ju bara skitsnack. Förr blev man inte knivrånad i skolan eller att lärarna fick stryk av eleverna.

Edit: Nu säger jag inte att TS inneboende är slödder (om nu historien stämmer) men jag förstår tanken att man vill bo i ett säkert, rent och snyggt område. Sen känns det lite extremt i TS fall.
Jag blev knivrånad i skolan 1997. Och jag har bevittnad våld mot lärare säkert 10 gånger under perioden 1993-1997.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
A
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Bot-vibben är hård på denna. Men än så länge håller det ihop skulle jag säga. Vi får väl se...
Du är helt fel ute. Jag är ingen BOT.
 
Düsseldorff
Marjatta Lakso1 skrev:
Du är helt fel ute. Jag är ingen BOT.
Jag ger dig benefit of the doubt. Men det är ju onekligen så att du lyckas samla en hel rad mer eller mindre kontroversiella ämnen, gärna med en liten men ändå märkbar högerlutning, i en tråd utan att för den skull själv gå över gränsen. Dessutom skriver du meningar som inte riktigt passar ihop, ungefär som när en AI pusslar ihop ett inlägg.

Jag ber på förhand om ursäkt om det visar sig att jag är helt ute och cyklar. We shall see.
 
  • Haha
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.