Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Marjatta Lakso1 skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Det finns inga juridiska hinder mot att försöka övertala sina grannar att sälja. Naturligtvis pratar jag inte om hot här för det är ju olagligt.

Vad är det här med versaler i "ELIT", är det en förkortning eller något som du har lagt till? Är det du som kallar grupperingen för detta eller menar grannen att gruppen heter så?

Rent informellt tror jag ofta det finns en diskussion bland mer välordnade familjer om att det vore skönt att bli av med vissa grannar. Jag själv som är lite mer lev-och-låt-leva i mitt förhållningssätt stöter trots detta ofta på granndiskussioner om att det vore bra om t ex skrotsamlargubben, konkursfamiljen med 9 bilar i trädgården och den nedsupne pedofilgubben skulle röra på sig från samhället. Men från detta grannprat till handling är det nog långt.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
A
Jag hade förut en granne, som var på mig flera gånger, för att han ville köpa min fastighet. Han var också på mina grannar av samma anledning. En gång påstod hans fru att min fastighet redan var till salu på fönstret hos ett närbeläget mäklarkontor. Det var i samband med att min ex flyttade ut, men jag köpte ut honom, så det fanns aldrig något behov att sälja fastigheten.

Nyligen var han på min granne snett mittemot och hade t o m tagit med sig en bekant kvinnlig fastighetsmäklare, för att få en mäklarvärdering, vilket hon också gav. De besökte fastigheten helt utan tillåtelse och gick runt huset och tittade in genom alla fönster och sedan gick de omkring på tomten. Jag tror att mäklarvärderingen landade på runt 3 miljoner kr.

Om gruppens namn skrivs som Elit eller ELIT, har jag ingen aning om, det var en granne som informerade mig om det och jag känner knappt honom. Jag tror inte att det är en förkortning. Det har funnits några skrotsamlare på området, men jag promenerar inte omkring så mycket numera, det kom förut mycket klagomål pga mina motionspromenader. Jag jobbar numera mycket med trädgårdsskötsel istället eller simmar mycket i poolen.

Ett annat irritationsmoment på området har varit hundar. Vissa skäller så vansinnigt mycket eller så missar ägaren dra bort hunden från grannens brevlåda, och hunden "slår en drill" mot den höga brevlådan, även kallad "hund-pissoar" i folkmun. De höga brevlådorna är mycket populära status-symboler på mitt område och han-hundarna fullkomligt älskar dem för sina "ben-lyft". Sedan finns folk som rastar sina jyckar utan bajspåsar och sparkar korvarna ner i närmaste dike på sin höjd. Vägföreningen har annars varit ett forum för olika frågor på området. Nu vill man antagligen omvandla de sista återstående sommarstugorna till dyra, rejäla villor.

A
H hempularen skrev:
Om det nu är så att historien i den här tråden är sann. Så är det ju lite patetiskt. De är här i "Elitgruppen" (bara att kalla den för det...), de är väl ganska precis sådana som man inte vill ha som grannar.
Jag tror att vår granne är medlem i gruppen, de har knappt pratat med oss under de senaste åren. Fast vi tycker att de var mest till besvär, lånade jämt grejer av oss som de aldrig lämnade tillbaka, eller hämtade gratis ved hos oss, pga att de inte hade lust att hugga sin egen ved, eller bad om hjälp med sjösättningen eller lånade vårt släp.

• Gilla
  • Wow
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
@
M MetteKson skrev:
Låter förskräckligt. Man undrar hur denna grupp jobbar, rankas man efter taxeringskalendern, högskolepoäng, sjukdomar etc etc? Och vilka ”metoder” ska de använda för att ”få bort” klientelet som inte platsar...?

Tyvärr vet jag inte vem man kan diskutera dessa företeelser med.
Jag skulle inte tro att det är högskolepoäng i alla fall :crysmile: kärnan i gruppen torde i så fall inte själva få vara med..

• Haha
  • Gilla
-PC- och 10 till
  • Laddar…
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Råkade också läsa ”slukhålsinlägget”. Att drabbas av två sådana otroliga händelser samtidigt talar väl att detta är ”hitte på”
Slukhåls-storyn är sann, fast något slukhål tror jag inte existerade, det var mina syskons (särskilt min brors) försök att få mig att avstå mig från mitt föräldra-arv, ca en miljon kronor för min del. Han ville att vi skulle alla avstå från våra arv dvs fastighetsandelar frivilligt, pga att han ville ge huset till sin dotter, 30 år gammal, som hade passande nog blivit ihop med en "timmerman", 46 år gammal (gubbe), som skulle rädda huset. Den senaste informationen är att terrassen har sjunkit 20 cm, pga att sand har försvunnit, men det har knappast drabbat huset, som står på en rejäl betong-platta. Påståendet, att huset skulle bara bli ett dyrt problem för sina ägare och var redan förstört och borde rivas och tomten säljas var deras påhitt, för att jag skulle avstå från min fastighetsandel. Jag har inte besökt släkten på 15 år, eftersom det har funnits konflikter. Min bror har enligt vår mamma betraktat huset som sin privata egendom sedan länge. Mamma lever ännu och bor i huset och vet ingenting om någon hus-kollaps. Att båda problemen dök upp samtidigt, beror nog på ren slump.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Katarina Å B och 8 till
  • Laddar…
Svårigheten att få till ett trevligt bostadsområde att bo i ligger väl i att ingen egentligen vill vara exkluderande samtidigt som ingen vill ha Morran och Tobias i huset intill.

• Gilla
  • Haha
CCPusher och 10 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det nu är så att historien i den här tråden är sann. Så är det ju lite patetiskt. De är här i "Elitgruppen" (bara att kalla den för det...), de är väl ganska precis sådana som man inte vill ha som grannar.
Jag ser inte problemet, det funkade ju jättebra att skapa ett exkluderande samhälle i Knutby. :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
  • Wow
electropura och 7 till
  • Laddar…
Aldrig hört talas om "ELIT" grupp. Men kärnan i frågan är väl hur "övertalningen" om att sälja och flytta går till. Om det börjar närma sig hot, om än förtäckt sådant, så är det såklart inte okej och bör väl eg. polisanmälas. Såklart krävs rätt goda bevis för att det ska hända något den vägen. Men ingen kan ju tvinga grannarna att gilla er som bott där längre. Och de får starta hur många klubbar som helst. Tycker annars det låter som rätt klassisk gentrifiering?

• Gilla
  • Älska
chrd och 4 till
  • Laddar…
A
Marjatta Lakso1 skrev:
Bra input ändå, tack!
En i ELIT-gruppen jobbar på en banks fastighetsbolag, så hon kan lätt få uppgifter gratis på sitt jobb, som inkomst-uppgifter, inkasso-ärenden, skilsmässor osv. Då kan man "sätta in stöten" där man har bäst chans att lyckas. Annars kan man skrämma sina grannar till ogräs-rensning, blomplantering, gräsklippning och ommålning av huset, dvs sånt som kan höja hela områdets karaktär. Det har tidigare kommit fram att området inte är mäklarnas favorit, pga att "det ser skräpigt ut". Vem som får gå och ta ett snack med grannar med typ fem skrotbilar på tomten vet jag inte, kanske bir det en lapp i brevlådan med klagomål från ELIT-gruppen eller "grannarna", mer anonymt?

• Gilla
Magnus i E-tuna
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Din granne hade kanske fått tag i starkare cigg än vanligt. Visst finns det många människor med olika syn i vårt samhälle. Men alla bor sällan på samma plats. Därför består nog gruppen av din granne och möjligen 1-2 till.
Skulle vara väldigt intressant att veta vilken område i Sthlm detta är.
Stockholms skärgård.

Jag tyckte att grannen några hus längre bort verkade faktiskt vara under inverkan av någon drog, stackarn hade varit arbetslös länge, liksom hans fru, så han kanske knaprade på lyckopiller av nåt slag?

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
En i ELIT-gruppen jobbar på en banks fastighetsbolag, så hon kan lätt få uppgifter gratis på sitt jobb, som inkomst-uppgifter, inkasso-ärenden, skilsmässor osv.
Troligen olagligt, men definitivt ett brott mot bankens interna regler. Om du vill göra livet surt för eliten så får du anmäla det till bankens säkerhetsavdelning.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 16 till
  • Laddar…
T
Marjatta Lakso1 skrev:
Stockholms skärgård.

Jag tyckte att grannen några hus längre bort verkade faktiskt vara under inverkan av någon drog, stackarn hade varit arbetslös länge, liksom hans fru, så han kanske knaprade på lyckopiller av nåt slag?
Du verkar ha ganska bra koll på dina grannar, har du en egen ELIT-grupp?

• Gilla
  • Haha
electropura och 8 till
  • Laddar…
A
K Kallens skrev:
Aldrig hört talas om "ELIT" grupp. Men kärnan i frågan är väl hur "övertalningen" om att sälja och flytta går till. Om det börjar närma sig hot, om än förtäckt sådant, så är det såklart inte okej och bör väl eg. polisanmälas. Såklart krävs rätt goda bevis för att det ska hända något den vägen. Men ingen kan ju tvinga grannarna att gilla er som bott där längre. Och de får starta hur många klubbar som helst. Tycker annars det låter som rätt klassisk gentrifiering?
Jag har planterat tre häck på min tomt, de är visserligen inte helt färdiga, men jag har upplevt att det har blivit en mycket rogivande stämning i min trädgård, när jag slipper se vissa grannar, som har under åren varit missnöjda eller t o m arga. Dessutom har jag många höga buskar, som också ger ett bra insynsskydd. Sedan kan det finnas en hel del avundsjuka också.

• Gilla
Katarina Å B och 2 till
  • Laddar…
A
T tanaris skrev:
Du verkar ha ganska bra koll på dina grannar, har du en egen ELIT-grupp?
Nej, men jag har bott här i 33 år. Jag tycker i och för sig att folk kan ta bort sitt skräp och köra till återvinningen, men jag är ingen pedant. Jag gillar när det inte är helt perfekt, t ex så orkar jag inte leva upp till alla krav, t ex beskära alla prydnadsbuskar på våren och trimma så mycket av gräsmattans kant som det behövs.

• Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Troligen olagligt, men definitivt ett brott mot bankens interna regler. Om du vill göra livet surt för eliten så får du anmäla det till bankens säkerhetsavdelning.
Annars kostar det väl typ en femtilapp att köpa inkomstuppgifter om sin granne. Gånger några hundra fastigheter på området.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.