pär h skrev:
Klart att den fungerar det vet vi redan det handlar om man kan optimera den så ännu mera skräp åker ner i tunnan istället för att hamna i filtret.

Pär
Håller helt med, men jag blev så förvånad över att det funkade så bra. Jag byggde bara på känn och nu har jag fyllt över tio hinkar och det finns inte mer en några korn i dammsugaren.

tobbe

Det verkar ju vara en fiffig pryl det här. Mycket smidigare att bygga själv än vad en cyklon är.
Är det någon som testat att köra med säck i tunnan för att underlätta tömning? Vet att det ska fungera med en cyklon, och det borde vara ungefär samma principer här. Men det kunde vara intressant att veta om någon testat.

Jag får nog släppa mina tankar om andra vinklar på inkommande rör tills jag orkar bygga mig en egen med justerbar vinkel:)
Det vore högst intressant att få något hum om förhållandet höjd, diameter, luftmängd, och hur fint damm den klarar att avskilja.
Jag tror inte att spårets bredd spelar in här, va?

I mitt huvud så ska det inte spela någon roll om man har säck i eller inte.

skickat från en telefon nära mig.

Redigerat:
pyro skrev:
Det verkar ju vara en fiffig pryl det här. Mycket smidigare att bygga själv än vad en cyklon är.
Är det någon som testat att köra med säck i tunnan för att underlätta tömning? Vet att det ska fungera med en cyklon, och det borde vara ungefär samma principer här. Men det kunde vara intressant att veta om någon testat.
Finns lite intressant att läsa i den här tråden. Det är viktigt att det är alldeles tätt under säcken annars sugs säcken upp mot avskiljaren. I länkad tråd kan man läsa om en slang kopplad för att suga bort luften utanför säcken.

Nu har jag inte sugit min tunna full än men jag tror att när den dagen kommer är det rätt enkelt att trä en säck över tunnans öppning och vända upochner. Sen kan man ju lämpligt vis vänta ett tag innan man delar på tunna och säck så det värsta dammet hinner lägga sig.

Lostmoose skrev:
...Det vore högst intressant att få något hum om förhållandet höjd, diameter, luftmängd, och hur fint damm den klarar att avskilja.
Jag tror inte att spårets bredd spelar in här, va?...
Har precis samma funderingar just nu, börjat bygga en egen då jag snubblade över en tvätthink på coop som är stor nog. Fast jag fick för mig att göra toppen i glasfiber (har en hel del liggandes hemma) och allt där är klart förutom inkommande spånslang (plastade andra varvet ikväll). Kollar man på originalet så sitter anslutningen i locket och viker av där inne, några reflektioner angående det ?

Sen nästa fråga, vad finns det för vettig slang att använda från separatorn och vidare ? Stihl har nämnts i en diskussion och verkar ha ett vettigt pris men ska jag gå ända till 36mm eller nöja mig med tunnare ? Kommer förhoppningsvis gå att använda både till spånutsuget på maskiner och till städning när jag gått loss med hyveln..

WP_20121210_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20121210_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar som jag lyckades gjuta en topp till den, steg ett avklarat !... när jag spacklat skarven mellan anslutningen på toppen och gelcoaten som jag petade bort efter bilden togs, och slipat bort lösa glasfiberstrån, och kapat ner hela skiten, och.. ja.

Ser det som ett första test, saknar bara tid :)

Tjusigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.