Är sugen på att använda påse till min cyklon (kopplad till dammsugare). Ser här: http://www.oneida-air.com/inventoryD.asp?item_no=AXD000009&CatId={6EE79B16-EB63-43E7-8F30-1E06240A24A4} att dust deputy finns med påse. Enda förändringen verkar vara en tunn slang mellan botten på tunnan och på insuget från dammsugaren, vilket jag antar skapar ett undertryck i tunnan, vilket gör att påsen inte sugs upp i cyklonen? har jag rätt, eller kan det vara ngt mer invecklat m backventiler etc?

Någon som vågar sig på att gissa vettig diameter på den extra slangen?

EDIT: ser nu att slangen verkar ha ett vred, rimligtvis för att reglera hur starkt undertryck det skall vara? Kan nog vara smart.

Följdfråga: Vid cyklonen kommer jag att ha en annan dammsugare (dvs inte den som är permanent kopplad till cyklonen) för rengöring vid tömning av tunna etc - den skulle naturligtvis vara lockande att använda för att skapa undertryck till påsen, dels för att jag slipper modifiera de befintliga rören, dels för att inte ta kraft från dammsugaren som är kopplad till cyklonen. Kommer en dammsugare att klara av att under långa perioder suga luft genom en så tunn slang? Tänker att den kanske får för högt motstånd under för lång tid och får stryk av det?

Redigerat:
Varför klydda till det? Ta en tunnare slang, säg 5mm innerdiameter och testa med befintlig dammsugare.

Jag har sett olika lösningar. Jag har också varit inne på att använda mig av att vacumsätta påsen Har bara inte haft tiden.. Jag har läst att en del använder en akvariepump en sådan som det sitter en liten vitt socker bit på. Andra har tagit luft från inloppet till cyclonen eller från locket på tunnan till sidan/botten på tunnan. Jag har även provat att lägga en tyngd i botten på påsen och det fungerar. Nackdelen med att ha påsen fastklämd runt toppen på tunnan är att det ibland inte blir hundra tät och då kommer det att samlas mera damm i dammsugarens påse. Men det kanske inte är lika kritiskt till dammsugaren som till stora cyclonen.

Själv har jag påse men en liten träställning på fyra ben, tanken är att det skall bli en metall ställning. Använder man ställning så klämmer man fast påsens topp i ställningen med små klämmor på så vis behöver man inte vara orolig att det inte blir tät mellan lock och tunna.
Jag provade en annan lösning locket på min tunna har två tätningar den innre klämmer jag fast påsen, sätter först några tejpbitar så påsen hänger kvar, den yttre är som tätning mellan lock och tunnan. Det är altså till min stora cyclon

Vredet är inte till för att ställa undertrycket utan om du vill köra utan påse. Du tar ingen extra kraft från dammsugeren när påsen väl är fast sugen i tunnan utan bara just under tiden den håller på att sugas fast.

Gör som phl skriver.

Pär

Redigerat:
phl skrev:
Varför klydda till det? Ta en tunnare slang, säg 5mm innerdiameter och testa med befintlig dammsugare.
Mest för att jag redan dragit rören, varav det i dammsugaren är uppvärmt, påpressat och har sen svalnat fast. För att göra det extra roligt har jag dessutom virat koppartråd runt och tejpat över allting med alutejp. Så jag vill helt enkelt ha lite input innan jag går igång m allt jobbet.

För att slänga in en till möjlighet/problem ni har undertrycks cykloner men designmässigt så är dom rätt lika undertrycks cykloner. Till dammsugare så är man väl tvungen till undertrycks lösningen men på en spån sug där skräpet passerar fläkten har man möjlighet att bygga övertrycks system. Om man kopplar om sitt befintliga system till övertryck så kan säcken för spån sitta i botten på cyklonen med en klämma och vara helt synlig mycket lättare att byta säck. Först fläkt utblås till sidoanslutning på cyklon sedan toppanslutning till finfilter samt säck utan hårt kärl i botten.

Jag tycker att idén med slangen är en genial lösning på problemet. Det skall ju ine gå något flöde att tala om i slangen. Det är bara en tryckutjämning för att påsen inte skall kollapsa. I teorin bör det räcka med att koppla in slangen på dammsugarsidan av cyklonen. Trycket där är med nödvändighet lägre än i skräpburken. Så kommer jag att modifiera mitt system. Jag tror att det är en bra idé att klä insidan av burken med något poröst, tex. geoduk, så att man inte riskerar att påsen täpper till tryckutjämningsslangens inlopp.

Lite OT, men ändå: Har ni sett att Dust Deputy'n nu säljs i Sverige. Enlig tidningen Gör Det Själv är prisbilden 5800kr!!!!! 39USD har jag sett cyklonen för i USA. Men enligt samma tidning skall den passa en Festool dammsugare så jag antar att det är den med systainertunna de syftar på och den är ju lite dyrare även i USA (typ 200USD). Men vem f_n köper den för 5800? Ingår en festool sugare då? Hur tänker svenska importörer egentligen.

/woodchuck

ClasseClas
ClasseClas skrev:
Ett alternativ som JDS kör med är en stålställning till sina cykloner just för plastpåsar.
[länk]
Låter intressant, men jag undrar hur storleken på dammolnet är när man ska ta ut ställningen ur påsen (för så tolkade jag att det funkar?)...

ClasseClas
Daniel_N skrev:
Låter intressant, men jag undrar hur storleken på dammolnet är när man ska ta ut ställningen ur påsen (för så tolkade jag att det funkar?)...
Det lär ju bli nästan lika mkt som när man häller ut en behållare utan påse...

Kan man göra det utomhus och dra ut ställningen lite försiktigt så är det ju ändå smidigare än utan. Sen kan man ju göra det momentet på egen hand utan problem.

Någon som hittat vem det är som säljer i sverige. I Gör Det Själv anges inte vem som är ÅF. Kunde vara kul och se om priset verkligen stämmer vilket nästan verkar otroligt ;-)

Bra tips!
Inom EU = ingen ytterligare tull. Värt att kolla upp och jämföra med usa import.

Tack för tipset.

129 för kittet och 249 för Festool kittet var nog det klart vettigaste jag sett utanför USA hittils! 79 för bara cyklonen var väl inte riktigt lika bra. Tror det var 650kr vi fick hem våra DIY kit för inkl alla frakter och moms.

http://dustcontrol.se/product/59-dcf-mobil-med-cyklon.html har en slang mellan toppen och botten på tunnan och i tunnans botten finns ett nät ca 5 cm från botten så att undertrycket sprids jämt. Fungerar riktigt bra, om man använder kraftiga påsar, vanliga spånsäckar och svarta sopsäckar går det hål i direkt... Säcken spänns fast av tunnlocket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.